Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a résztvevő pedagógusok megismerjék a mentori munka tudatos, rendszerszintű tervezésének és szervezésének alapelveit, eszközeit és gyakorlati lehetőségeit. A kurzus során a hallgatók betekintést nyernek a mentori folyamat strukturált szakaszaiba, a célkitűzések és fejlesztési fókuszok meghatározásának módjaiba, valamint a mentorálás dokumentálásának és adminisztrációjának gyakorlati megoldásaiba. Különös hangsúlyt kap a mentorált igényeihez illeszkedő támogatási terv összeállítása, az időkezelés, valamint az együttműködés koordinálása az iskolai közösségen belül. A tantárgy célja továbbá, hogy elősegítse a stratégiai gondolkodást a mentori szerepvállalásban, valamint felkészítse a hallgatókat a változó intézményi környezethez való alkalmazkodásra. A kurzus a mentori munka tervezési és szervezési kompetenciáit fejleszti, elméleti alapozással és gyakorlati példákon keresztül. A tantárgy előadás keretében zajlik, és vizsgával zárul.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- magyarIsmeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében történik, ugyanakkor módszertani sokszínűséggel támogatja a résztvevők aktív bevonódását és a gyakorlati alkalmazás megalapozását. A tananyag feldolgozása során alkalmazott módszerek között szerepelnek esetelemzések, intézményi példák elemzése, valamint strukturált viták és önreflexiós feladatok. Az előadások során interaktív elemek – például kérdés- és problémaalapú megközelítések – segítik a hallgatókat abban, hogy saját iskolai gyakorlatukra reflektálva értelmezzék a tanultakat. A tanulási folyamatot segítik sablonok, tervezési segédletek és ellenőrző listák, amelyek a mentori munka strukturálását támogatják. Az oktatás során lehetőség nyílik a tervezési és szervezési technikák szimulációs gyakorlatokon keresztüli kipróbálására is.
Tanulástámogató anyagok
- M. Nádasi, M. (Ed.) (2010-11). A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése, I–III. kötet. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Sallai, É.(2015). A mentori tevékenységek tapasztalatai. In Sallai, É. (Ed.). A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése. Budapest: Oktatási Hivatal.
- Kőpatakiné Mészáros Mária – Mayer József (2009): Bevezetés a mentorálás módszertanába.https://ofi.oh.gov.hu/bevezetes-mentoralas-modszertanaba
- Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó(2024): 101 jógyakorlat mentortanároknak. ELTE Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 60
- Vizsgára való felészülés: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órán való részvétel és a vizsga teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95% |
Jó | 84-90% |
Közepes | 80-84% |
Elégséges | 79-51% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. óra: A mentori szerep és felelősség tervezési aspektusai • A mentori munka célrendszere és feladatai • A tervezés mint mentori kompetencia • A tanulási utak és fejlődési szintek figyelembevétele a mentorálásban 2. óra: Mentori tevékenységek éves és féléves tervezése • Mentori munkaterv készítése (minta és sablon) • A mentorált tanár/képzésben lévő hallgató igényeinek feltérképezése • Egyéni fejlesztési célok illesztése az intézményi célokhoz 3. óra: Havi és heti szintű tervezés – a rendszeresség szerepe • Tematikus hetek, felkészítések, óralátogatások tervezése • Rugalmas tervezés: alkalmazkodás váratlan helyzetekhez • Szinergiák a tantestületi munkával 4. óra: Mentorálási folyamat struktúrája és ütemezése • A mentorálás szakaszai (előkészítés – kísérés – értékelés) • Célkitűzések, tevékenységek és indikátorok összehangolása • Kapcsolattartás más érintettekkel (pl. vezető, gyakorlóhely, egyetem) 5. óra: A mentorálási helyszínek és erőforrások szervezése • Óralátogatások, hospitálások és konzultációk szervezése • Eszközök, tananyagok és időgazdálkodási szempontok • Digitális eszközök szerepe a szervezésben 6. óra: Dokumentáció és adminisztráció a mentori munkában • Naplók, jelenléti ívek, reflexiós jegyzetek • Egyéni fejlődési naplók és portfóliók • Jogszabályi és intézményi elvárások a dokumentációban 7. óra: Együttműködés más szereplőkkel – koordinációs feladatok • Szerepek és kapcsolódási pontok (szakmai vezető, gyakorlóhely, egyetem) • Mentorként való részvétel a nevelőtestületi és szakmai munkában • Információáramlás és visszacsatolás biztosítása 8. óra: Esetfeldolgozás és tervezési gyakorlat • Valós vagy szimulált mentori szituációk elemzése • Mentorterv készítése egy féléves mentorálási folyamathoz • Közös reflexió és visszajelzés
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.