Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy elvégzésével a hallgatók átfogó képet kapnak a marketing oktatási intézményekben betöltött szerepéről és gyakorlati alkalmazásáról. Megismerik, hogyan formálja a marketing az intézmények nyilvános képét és vonzerejét, valamint elsajátítják a marketingkutatás alapjait, különös tekintettel a tanulók toborzására, megtartására és a közösségi kapcsolatok építésére. Megértika csapatmunka jelentőségét a hatékony iskolai marketingben, és képessé válnak az intézményi kommunikáció elemzésére és fejlesztésére, digitális platformok és offline események tekintetében egyaránt. A tantárgy elvégzésével képessé válnak az intézményük küldetésével és értékrendjével összhangban álló marketingstratégiát kidolgozni és értékelni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a marketing alapvető fogalmait az oktatási szektor kontextusában.
- Érti az iskola, valamint az oktatási folyamat különböző szereplőinek (szülők, diákok, dolgozók és a tágabb közösség) igényeit, társadalmi értékeit és elvárásait.
- Érti az iskolai marketingben alkalmazott SMART célok elvét (SMART = Specifikus, Mérhető, Elérhető, Releváns és Időhöz kötött).
- Érti a hatékony iskolai marketingstratégia kommunikációs folyamatát.
- Ismeri a közösségi partnerségek alapelveit.
- Érti a digitális média-partnerség alkalmazásának alapelveit a hatékony iskolai stratégia kialakításához.
Képesség
- Alkalmazza a SWOT-elemzést az iskolai marketing kontextusában.
- Igényfelmérést végez a hatékony iskolai marketingstratégia kidolgozása céljából.
- SMART célok tűz ki az iskolai marketinghez.
- Értékeli a kommunikációs eszközök (digitális platformok és események) hatékonyságát az érintettek igényei alapján.
Attitűd
- Kezdeményező az oktatási intézmények népszerűsítésének innovatív és diákbarát módjainak feltárásában.
- Fontosnak tartja az átláthatóságot, a befogadást és az etikus kommunikációt az oktatás területén.
- Nyitott az iskola különböző szereplőitől (diákok, szülők, dolgozók) érkező visszajelzések iránt.
Önállóság és felelősség
- Vállalja a felelősséget az intézményi marketing fejlesztéséért a tervezéstől a bemutatásig.
- Önállóan és együttműködésben dolgozik az intézményi célokhoz igazodó marketingötletek megvalósításán.
- Támogatja a befogadó és sokszínű megjelenítést az iskola marketinganyagaiban és a nyilvános kapcsolattartásban.
Oktatásmódszertan
Előadás, órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kalicz, É., & Nagy, Á. (2015). Iskolamarketing. BME APPI MPT jegyzet.
- Berczellyné Nagy, M. (2018). Intézményi marketing a szakképző intézmények szervezeti kultúrájában (Köznevelési mestervezető szakdolgozat).
- Horváth, L., Lencse-Csík, O., Misley, H., Nagy, K., & Verderber, É. (2018). Az AKG mint innovatív tanulási környezet: Kutatási beszámoló az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Pedagógiai Programjának beválásvizsgálatáról. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630599221
- Muhi, B. B. (2013). Az iskolamarketing elméleti és gyakorlati kérdései. In J. Szalma (Ed.), A Magyar Tudomány Napja a Délvidéken 2012: Magyar nyelvű oktatás és kutatás (pp. 348–357). Vajdasági Magyar Tudományos Társaság.
- Bolinger, M. L. (2022). Social Media as a Marketing Tool for Public Schools (Doctoral dissertation, University of Houston-Clear Lake).
- Pohl, S., Ulitzsch, E., & von Davier, M. (2021). Reframing rankings in educational assessments. Science, 372(6540), 338-340.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai feladatatok elvégzése és egy iskolai marketingstratégia otthoni elkészítése alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Órai feladatok elvégzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Iskolai marketingstratégia készítése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés: órai feladatok elvégzése: 30
- 2. részteljesítmény értékelés: iskolai marketingstratégia készítése: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
iskolai marketingstratégia elkészítése | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Bevezetés az iskolai marketingbe: alapfogalmak, célok és a marketing szerepe a köznevelésben. |
2. | 2. A szükségletfelmérés módszerének alkalmazása az intézményi marketing céljainak megértéséhez különböző oktatási környezetekben. |
3. | 3. SWOT elemzés alkalmazása az iskola marketingstratégiájának értékelésére. |
4. | 4. A köznevelésben használt közösségi média: csatornák, hangnem és elköteleződési stratégiák. |
5. | 5. Iskolai szintű pályaorientációs rendezvények szervezése és marketingje (pl. nyílt napok). |
6. | 6. Érdekelt felekkel való kommunikáció: kapcsolatépítés a szülőkkel, közösségekkel és helyi partnerekkel. |
7. | 7. SMART célok kitűzése a hatékony iskola marketingstratégiához. |
8. | 8. A meglévő iskola marketing anyagok értékelése: auditok és visszajelzési módszerek. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bükki Eszter | adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Manojlovic Helena | adjunktus | manojlovic.helena@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.