I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INTÉZMÉNYI MARKETING
Azonosító
BMEGT51XX26122-19
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Bükki Eszter
Beosztása
adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

Célkitűzések

A tantárgy elvégzésével a hallgatók átfogó képet kapnak a marketing oktatási intézményekben betöltött szerepéről és gyakorlati alkalmazásáról. Megismerik, hogyan formálja a marketing az intézmények nyilvános képét és vonzerejét, valamint elsajátítják a marketingkutatás alapjait, különös tekintettel a tanulók toborzására, megtartására és a közösségi kapcsolatok építésére. Megértika csapatmunka jelentőségét a hatékony iskolai marketingben, és képessé válnak az intézményi kommunikáció elemzésére és fejlesztésére, digitális platformok és offline események tekintetében egyaránt. A tantárgy elvégzésével képessé válnak az intézményük küldetésével és értékrendjével összhangban álló marketingstratégiát kidolgozni és értékelni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a marketing alapvető fogalmait az oktatási szektor kontextusában.
  2. Érti az iskola, valamint az oktatási folyamat különböző szereplőinek (szülők, diákok, dolgozók és a tágabb közösség) igényeit, társadalmi értékeit és elvárásait.
  3. Érti az iskolai marketingben alkalmazott SMART célok elvét (SMART = Specifikus, Mérhető, Elérhető, Releváns és Időhöz kötött).
  4. Érti a hatékony iskolai marketingstratégia kommunikációs folyamatát.
  5. Ismeri a közösségi partnerségek alapelveit.
  6. Érti a digitális média-partnerség alkalmazásának alapelveit a hatékony iskolai stratégia kialakításához.
Képesség
  1. Alkalmazza a SWOT-elemzést az iskolai marketing kontextusában.
  2. Igényfelmérést végez a hatékony iskolai marketingstratégia kidolgozása céljából.
  3. SMART célok tűz ki az iskolai marketinghez.
  4. Értékeli a kommunikációs eszközök (digitális platformok és események) hatékonyságát az érintettek igényei alapján.
Attitűd
  1. Kezdeményező az oktatási intézmények népszerűsítésének innovatív és diákbarát módjainak feltárásában.
  2. Fontosnak tartja az átláthatóságot, a befogadást és az etikus kommunikációt az oktatás területén.
  3. Nyitott az iskola különböző szereplőitől (diákok, szülők, dolgozók) érkező visszajelzések iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Vállalja a felelősséget az intézményi marketing fejlesztéséért a tervezéstől a bemutatásig.
  2. Önállóan és együttműködésben dolgozik az intézményi célokhoz igazodó marketingötletek megvalósításán.
  3. Támogatja a befogadó és sokszínű megjelenítést az iskola marketinganyagaiban és a nyilvános kapcsolattartásban.

Oktatásmódszertan

Előadás, órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kalicz, É., & Nagy, Á. (2015). Iskolamarketing. BME APPI MPT jegyzet.
  • Berczellyné Nagy, M. (2018). Intézményi marketing a szakképző intézmények szervezeti kultúrájában (Köznevelési mestervezető szakdolgozat).
  • Horváth, L., Lencse-Csík, O., Misley, H., Nagy, K., & Verderber, É. (2018). Az AKG mint innovatív tanulási környezet: Kutatási beszámoló az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Pedagógiai Programjának beválásvizsgálatáról. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630599221
  • Muhi, B. B. (2013). Az iskolamarketing elméleti és gyakorlati kérdései. In J. Szalma (Ed.), A Magyar Tudomány Napja a Délvidéken 2012: Magyar nyelvű oktatás és kutatás (pp. 348–357). Vajdasági Magyar Tudományos Társaság.
  • Bolinger, M. L. (2022). Social Media as a Marketing Tool for Public Schools (Doctoral dissertation, University of Houston-Clear Lake).
  • Pohl, S., Ulitzsch, E., & von Davier, M. (2021). Reframing rankings in educational assessments. Science, 372(6540), 338-340.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai feladatatok elvégzése és egy iskolai marketingstratégia otthoni elkészítése alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Órai feladatok elvégzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Iskolai marketingstratégia készítése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés: órai feladatok elvégzése: 30
  • 2. részteljesítmény értékelés: iskolai marketingstratégia készítése: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
iskolai marketingstratégia elkészítése 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat

Előadások témái
1. 1. Bevezetés az iskolai marketingbe: alapfogalmak, célok és a marketing szerepe a köznevelésben.
2. 2. A szükségletfelmérés módszerének alkalmazása az intézményi marketing céljainak megértéséhez különböző oktatási környezetekben.
3. 3. SWOT elemzés alkalmazása az iskola marketingstratégiájának értékelésére.
4. 4. A köznevelésben használt közösségi média: csatornák, hangnem és elköteleződési stratégiák.
5. 5. Iskolai szintű pályaorientációs rendezvények szervezése és marketingje (pl. nyílt napok).
6. 6. Érdekelt felekkel való kommunikáció: kapcsolatépítés a szülőkkel, közösségekkel és helyi partnerekkel.
7. 7. SMART célok kitűzése a hatékony iskola marketingstratégiához.
8. 8. A meglévő iskola marketing anyagok értékelése: auditok és visszajelzési módszerek.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bükki Eszter adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Manojlovic Helena adjunktus manojlovic.helena@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.