I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szakdolgozat
Azonosító
BMEGT51XX41374-05
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja segítséget adni a hallgatónak, hogy szakdolgozatuk írásakor képesek legyenek saját területükön értelmezett problémakör tudományos igényeknek megfelelő feltárására, az eredmények értelmezésére és közreadására, valamint a meghatározott, egységes formai követelmények betartására. A tantárgy oktatásánál szempont a gyakorlat központúság.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a tudományos kutatás főbb lépéseit.
  2. Ismeri a kutatástechnikát támogató szoftverek kezelésének alapjait.
  3. Ismeri a kutatástechnika méréselméleti hátterét.
  4. Ismeri a magasabb szintű statisztikai módszereket.
Képesség
  1. Képes egy kutatási folyamat lépéseinek értelmezésére.
  2. Képes megfelelően kezelni statisztikai módszereket.
  3. Képes a kutatás során feltárt eredményeket értelmezni, következtetéseket levonni, eredményeket publikálni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Csíkos Csaba (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE. ISBN 978-963-489-248-9 https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
  • Josip Ivanović (2016). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszertanába. Újvidéki Egyetem. Szabadka. https://magister.uns.ac.rs/files/kiadvanyok/bevpedkutmod/Bevezetes_a_pedagogiai_kutatas_m.pdf
  • Kaposi József – Szőke-Milinte Enikő (2022). Kutatási módszerek pedagógusjelölteknek. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Budapest.

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelések (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés: 33
  • Részteljesítmény értékelés: 33
  • Részteljesítmény értékelés: 34

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az órákon való részvétel és a részteljesítmények 60%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87-89
75-81
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 49-0

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Az órákon való aktív részvétel 8
Kutatás, otthoni felkészülés 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A probléma felismerése. A kutatás tervezése A kutatási kérdések megfogalmazása. A kutatási módszerek ismerete, alkalmazása. A kutatás lebonyolítása. Megoldási javaslatok megfogalmazása.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóth Péter egyetemi tanár
Dr. Tóth Tünde egyetemi docens
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus
Dr. Manojlovics Heléna egyetemi adjunktus
Dr. Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus
Dr. Saule Anafinova egyetemi adjunktus

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.