Célkitűzések
A kurzus célja, hogy ismereteket adjon a köznevelés és a szakképzés rendszeréről, szervezeteiről, feladatairól és a jogi szabályozásokról. Megismerteti a pályaorientáció helyét és szerepét a köznevelés és a szakképzés rendszerében. Informálja a jelölteket az egyéni és csoportos pályaválasztási döntések előkészítési feladatairól, a tanácsadás szerepéről és lehetőségeiről, valamint az információszerzés adekvát technikáiról.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
Képesség
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésében, megvalósításában, elemző értékelésében.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Figyelemmel kíséri a támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.
Oktatásmódszertan
Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Bojár Gábor (2018): Negyedik ipari vagy harmadik informatikai forradalom? Az információ sok ezer éves hatalma Magyar Tudomány 179. évf. 1, 37-46 o. https://mersz.hu/dokumentum/matud__96
- Borbély-Pecze Tibor Bors (2015): Az egyéni tanácsadás elmélete. Modern pályakonstrukciós kísérletek támogatása. Munkaügyi Szemle 58. évf. 2. 13-25. o. https://www.munkaugyiszemle.hu/az-egyenitanacsadas-elmelete-palyakonstrukcios-kiserletek-tamogatasa
- Borbély-Pecze Tibor Bors (2016): A tervezhetetlen pályafutás. Opus et Educatio 3. évf. 4. 432-438 o. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/40/48
- Borbély-Pecze Tibor Bors (2020). Pályainformáció és pályaválasztás. Új Munkaügyi Szemle I. évfolyam 2020 / 4. sz. https://gephaz.metropolitan.hu/storage/documents/98/Borb%C3%A9ly-Pecze%20Tibor%20Bors-%20P%C3%A1lyainform%C3%A1ci%C3%B3%20%C3%A9s%20p%C3%A1lyav%C3%A1laszt%C3%A1s-17367776651594.pdf
- Budavári-Takács Ildikó – Bárdos Kinga A PÁLYAORIENTÁCIÓ JELENTŐSÉGE, GYAKORLATA, LEHETŐSÉGEI A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN. „KEZDŐ LÉPÉSEK A TUDOMÁNYOS KARRIER FELÉ” pp. 73–89 https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/8329/1/73_Budav%C3%A1ri.pdf
- Dr. Budavári – Takács Ildikó (2011.): Karriertervezés (Szent István Egyetem, Budapest)
- Fazakas Ida (2009): A pályaismeret jelentősége. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal, Budapest. http://tvk.munka.hu/c/document_library/get_file?uuid=0b5cddb4-be41-4fb4-b227- 9f2fb491725c&groupId=65957
- Fazekas Károly – Varga Júlia (szerk.) (2013): Trendek és előrejelzések - Munkaerő-piaci prognózisok készítése, szerkezetváltás a munkaerőpiacon. MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet. http://www.krtk.mta.hu/hirek/Megjelent-Trendek-es-elorejelzesek-Munkaero-piaci-prognozisokkeszitese-szerkezetvaltas-a-munkaeropiacon/91/
- Fazekas Károly (2018): Nem-kognitív készségek hiánya a munkaerőpiacon. Magyar Tudomány 179. évf. 1. 24-36. o. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_108
- Hegyi-Halmos, N., (2015): A pályaorientáció elmélete és gyakorlata a hazai köznevelési intézményekben, a pedagógusok szerepe a pályaorientációs tevékenységben http://www.irisro.org/pedagogia2015januar/76HegyiHalmosNora.pdf (letöltés ideje: 2024. 06. 16.)
- Hegyi-Halmos, N., (2017): Az életút-támogató pályaorientáció európai uniós ajánlásai és közoktatási gyakorlata néhány tagállamban p31-48 https://www. eltereader.hu/media/2017/10/Kereszty_Tanulmanyok_READER.pdf#page=32 (letöltés ideje: 2024. 06. 16.)
- Héjja B. E., (2023): Pályaorientáció tanári szemmel In Neveléstudomány 11. p 70-72 https://www.researchgate.net/publication/373054572_Palyaorientacio_tanari_szemmel (letöltés ideje: 2024. 06. 16.)
- https://feta.hu/sites/default/files/FETA%20K%C3%B6nyvek%2013_online.pdf
- Kálmán Anikó (2006). A felnőtttanulás folyamata. tanári szerepek – tanulási stílusok file:///C:/Users/Kata/Downloads/Afelntttanulsfolyamata.pdf
- Kása Richárd (2014) Döntéselmélet. Budapesti Gazdasági Főiskola. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011- 0003_12_donteselmelet/borito_G8qBI6W2jALBLR3g.html
- Mark L. Savickas (2019). Kézikönyv az élettervezési tanácsadáshoz. FETA Könyvek 13 Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület Budapest
- Pályaorientáció. https://www.oktatas.hu/kozneveles/palyaorientacio/orszagos_palyaorientacios_vizsgalat/lebonyolitas/meres2024_2025
- Völgyesy Pál (1995): Pályaismeret. GATE, GTK, Tanárképző Intézet, Gödöllő
- Zanathy Bódog (1891): Az életpálya-választás követése kiváló tekintettel az iparágakra. Kőszegi Bencés Gimnázium Évkönyve 1891 in Völgyesy Pál szerk. (1995) A pályaválasztási tanácsadás történetének áttekintése hazánkban GATE GTK, Tanárképző Intézet Gödöllő 17-26. o.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgán nyújtott teljesítmény alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
1. Órákon való aktív részvétel. 2. Beadandó készítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87-89 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 49-0 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Az órákon való aktív részvétel | 8 |
Vizsgára való felkészülés | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A pályaválasztás és érdeklődés összefüggései, az élethosszig tartó tanulás A pályaválasztási döntések. Döntéselméleti megközelítések Országos pályaorientációs vizsgálat A pályaorientációs vizsgálat (mérés) lebonyolítása Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM) A pályaválasztási tanácsadók tevékenysége A tanácsadás folyamata
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bükki Eszter | egyetemi adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Dr. Saule Anafinova | egyetemi adjunktus | saule.anafinova@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.