I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Theory of career guidance II.
ID (subject code)
BMEGT51XX26155-42
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Position
assistant professor
Contact details
kanczne.nagy.katalin @gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - Hu
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580466/11/2025registration number. Valid from: 2025.06.25.

Objectives

The course aims to provide knowledge about the system of public education and vocational training, its organizations, tasks and legal regulations. It introduces the place and role of career guidance in the system of public education and vocational training. It informs candidates about the tasks of preparing individual and group career decisions, the role and possibilities of counseling, and adequate techniques for obtaining information.

Academic results

Knowledge
  1. Knows the methods and techniques of developing reflective thinking and professional analysis.
  2. Knows the specifics of the organizational operation of institutions and the impact of organizational characteristics on the work of teachers.
  3. Knows the latest research and development results related to the work of teachers.
Skills
  1. Able to present modern, good practice in the given field.
  2. Able to handle pedagogical problems and conflict situations.
  3. Able to provide a model and assistance in the planning, implementation, and analytical evaluation of pedagogical situations and processes.
Attitude
  1. Her attitude is accepting, supportive, and patient.
  2. Her credibility is rooted in her own teaching practice and work experience.
  3. She closely monitors the literature and practical developments related to the support role and support methodology, and she also continuously trains herself in this area.
Independence and responsibility
  1. He is capable of professional self-reflection and self-correction in his decisions.
  2. He is characterized by cooperation and responsibility in relation to his profession, field of expertise, and their representatives.
  3. He is an equal partner in professional cooperation, he considers and represents the ethical issues of the given field.

Teaching methodology

Consultations and presentations, use of IT tools and techniques, independently prepared tasks.

Materials supporting learning

  • Bojár Gábor (2018): Negyedik ipari vagy harmadik informatikai forradalom? Az információ sok ezer éves hatalma Magyar Tudomány 179. évf. 1, 37-46 o. https://mersz.hu/dokumentum/matud__96
  • Borbély-Pecze Tibor Bors (2015): Az egyéni tanácsadás elmélete. Modern pályakonstrukciós kísérletek támogatása. Munkaügyi Szemle 58. évf. 2. 13-25. o. https://www.munkaugyiszemle.hu/az-egyenitanacsadas-elmelete-palyakonstrukcios-kiserletek-tamogatasa
  • Borbély-Pecze Tibor Bors (2016): A tervezhetetlen pályafutás. Opus et Educatio 3. évf. 4. 432-438 o. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/40/48
  • Borbély-Pecze Tibor Bors (2020). Pályainformáció és pályaválasztás. Új Munkaügyi Szemle I. évfolyam 2020 / 4. sz. https://gephaz.metropolitan.hu/storage/documents/98/Borb%C3%A9ly-Pecze%20Tibor%20Bors-%20P%C3%A1lyainform%C3%A1ci%C3%B3%20%C3%A9s%20p%C3%A1lyav%C3%A1laszt%C3%A1s-17367776651594.pdf
  • Budavári-Takács Ildikó – Bárdos Kinga A PÁLYAORIENTÁCIÓ JELENTŐSÉGE, GYAKORLATA, LEHETŐSÉGEI A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN. „KEZDŐ LÉPÉSEK A TUDOMÁNYOS KARRIER FELÉ” pp. 73–89 https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/8329/1/73_Budav%C3%A1ri.pdf
  • Dr. Budavári – Takács Ildikó (2011.): Karriertervezés (Szent István Egyetem, Budapest)
  • Fazakas Ida (2009): A pályaismeret jelentősége. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal, Budapest. http://tvk.munka.hu/c/document_library/get_file?uuid=0b5cddb4-be41-4fb4-b227- 9f2fb491725c&groupId=65957
  • Fazekas Károly – Varga Júlia (szerk.) (2013): Trendek és előrejelzések - Munkaerő-piaci prognózisok készítése, szerkezetváltás a munkaerőpiacon. MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet. http://www.krtk.mta.hu/hirek/Megjelent-Trendek-es-elorejelzesek-Munkaero-piaci-prognozisokkeszitese-szerkezetvaltas-a-munkaeropiacon/91/
  • Fazekas Károly (2018): Nem-kognitív készségek hiánya a munkaerőpiacon. Magyar Tudomány 179. évf. 1. 24-36. o. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_108
  • Hegyi-Halmos, N., (2015): A pályaorientáció elmélete és gyakorlata a hazai köznevelési intézményekben, a pedagógusok szerepe a pályaorientációs tevékenységben http://www.irisro.org/pedagogia2015januar/76HegyiHalmosNora.pdf (letöltés ideje: 2024. 06. 16.)
  • Hegyi-Halmos, N., (2017): Az életút-támogató pályaorientáció európai uniós ajánlásai és közoktatási gyakorlata néhány tagállamban p31-48 https://www. eltereader.hu/media/2017/10/Kereszty_Tanulmanyok_READER.pdf#page=32 (letöltés ideje: 2024. 06. 16.)
  • Héjja B. E., (2023): Pályaorientáció tanári szemmel In Neveléstudomány 11. p 70-72 https://www.researchgate.net/publication/373054572_Palyaorientacio_tanari_szemmel (letöltés ideje: 2024. 06. 16.)
  • https://feta.hu/sites/default/files/FETA%20K%C3%B6nyvek%2013_online.pdf
  • Kálmán Anikó (2006). A felnőtttanulás folyamata. tanári szerepek – tanulási stílusok file:///C:/Users/Kata/Downloads/Afelntttanulsfolyamata.pdf
  • Kása Richárd (2014) Döntéselmélet. Budapesti Gazdasági Főiskola. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011- 0003_12_donteselmelet/borito_G8qBI6W2jALBLR3g.html
  • Mark L. Savickas (2019). Kézikönyv az élettervezési tanácsadáshoz. FETA Könyvek 13 Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület Budapest
  • Pályaorientáció. https://www.oktatas.hu/kozneveles/palyaorientacio/orszagos_palyaorientacios_vizsgalat/lebonyolitas/meres2024_2025
  • Völgyesy Pál (1995): Pályaismeret. GATE, GTK, Tanárképző Intézet, Gödöllő
  • Zanathy Bódog (1891): Az életpálya-választás követése kiváló tekintettel az iparágakra. Kőszegi Bencés Gimnázium Évkönyve 1891 in Völgyesy Pál szerk. (1995) A pályaválasztási tanácsadás történetének áttekintése hazánkban GATE GTK, Tanárképző Intézet Gödöllő 17-26. o.

General Rules

The learning outcomes set out in point 2.2 are assessed based on the performance in the exam.

Performance assessment methods

Performance assessment during exam period: exam

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • Vizsga: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

1. Active participation in classes. 2. Preparation of assignments.

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 87-89
Good 75-86
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 49-0

Retake and late completion

The exam can be retaken in accordance with the provisions of the current Study and Examination Regulations, subject to payment of the fees prescribed in the Reimbursement and Benefits Regulations.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Az órákon való aktív részvétel 8
Vizsgára való felkészülés 142

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.

Topics covered during the term

The relationship between career choice and interest, lifelong learning Career choice decisions. Decision theory approaches National career orientation survey Conducting the career orientation survey (measurement) Career Orientation Measurement and Support Tool (POM) The activities of career counselors The process of counseling

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Dr. Saule Anafinova egyetemi adjunktus saule.anafinova@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements