Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Felnőttoktatási szakértő
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek a pedagógiai munkát támogató online rendszerek típusairól, funkcióiról és gyakorlati alkalmazási lehetőségeiről. A kurzus során a hallgatók megismerkednek az oktatási adminisztrációt, a tanulásszervezést, a tanulói előrehaladás nyomon követését, valamint a digitális tartalomfejlesztést segítő rendszerek működésével. Cél, hogy a hallgatók képesek legyenek tudatosan kiválasztani és alkalmazni megfelelő eszközöket a saját oktatási gyakorlatukban, valamint értően reflektáljanak az online rendszerek pedagógiai hatásaira.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a pedagógiai munkát támogató legfontosabb online rendszerek típusait és funkcionális jellemzőit;
- átlátja az oktatási célú IKT-eszközök szerepét a tanulási-tanítási folyamatban;
- ismeri az online rendszerek által kínált lehetőségeket az oktatásszervezés, adminisztráció, tanulói értékelés és digitális tartalomkészítés területén;
- megérti az adatbiztonság és adatvédelem alapelveit az oktatási rendszerek kontextusában.
Képesség
- A hallgató képes megfelelő online rendszereket kiválasztani adott pedagógiai célokhoz és szituációkhoz;
- digitális platformokat használni az oktatási adminisztráció, a tanulói teljesítmény nyomon követése és az értékelés támogatására;
- digitális tananyagokat létrehozni és közzétenni korszerű oktatástechnológiai eszközök segítségével;
- kritikus módon értékelni az online rendszerek pedagógiai hatékonyságát és használhatóságát különböző oktatási környezetekben.
Attitűd
- A hallgató a tantárgy elvégzése után nyitott a digitális technológiák alkalmazására a pedagógiai gyakorlatban;
- törekszik a tanulás és tanítás minőségének fejlesztésére online eszközök tudatos használatával;
- elkötelezett a digitális írástudás fejlesztése és az élethosszig tartó tanulás mellett;
- felelősségteljesen kezeli az oktatási rendszerekben megjelenő adatokat, figyelembe véve az adatvédelem és etikus felhasználás szempontjait.
Önállóság és felelősség
- A hallgató a tantárgy elvégzése után önállóan képes online pedagógiai rendszerek kiválasztására és integrálására a saját oktatási gyakorlatába;
- felelősen dönt az online eszközök alkalmazásáról, figyelembe véve a tanulók életkori sajátosságait és tanulási szükségleteit;
- képes reflektálni saját digitális eszközhasználatára és annak hatásaira a tanítási-tanulási folyamatban;
- vállalja a felelősséget a tanulási környezet biztonságáért és adatvédelmi megfelelőségéért.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása interaktív, gyakorlatorientált megközelítéssel történik. A kurzus során előadások, esettanulmányok, csoportmunka, digitális felületeken végzett feladatok, valamint gyakorlati bemutatók segítségével sajátítják el a hallgatók az ismereteket. Kiemelt szerepet kap a tanulók aktív részvétele, reflektív gondolkodása és a digitális eszközökkel végzett alkotó tevékenység.
Tanulástámogató anyagok
- UNESCO: Technology in Education – GEM Report 2023 (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723)
- Online Learning Platforms for 2025 (https://research.com/software/best-online-learning-platforms)
- Online tanulástámogató rendszerek (https://dpmk.hu/2020/04/16/ingyenesen-hozzaferheto-online-tanulastamogato-rendszerek/)
- Oktatás, technológia, innováció-Helyzetkép és stratégia (2021), Szerkesztette: Halász Gábor, Kovács István Vilmos, Pálvölgyi Lajos
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Egyéni és csoportmunka feladatokban való aktív részvétel.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
legalább 70%-os részvétel az órarendi foglalkozásokon; az oktatási tevékenységek aktív követése a tantárgy online felületén (pl. feladatok letöltése, beadása, fórumokon való részvétel); az összes kötelező teljesítményértékelésen elérhető maximális pontszám legalább 50%-ának megszerzése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95% |
Jó | 76-87% |
Közepes | 63-75% |
Elégséges | 50-62% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
A szorgalmi időszakban legalább egy alkalommal biztosított a beadandó feladatok pótlásának lehetősége. A határidőre be nem adott vagy elégtelenre értékelt feladatok javítása/pótlása legkésőbb a pótlási hét végéig lehetséges. Pótlás kizárólag a tantárgyi követelményekben meghatározott módon és időben történhet.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részteljesítmény értékelés (házi feladat) | 142 |
részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) | 8 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés az online pedagógiai rendszerek világába – fogalmak, típusok, oktatásban betöltött szerep |
2. | Oktatási adminisztrációs rendszerek |
3. | Tanulási folyamatok támogatása mesterséges intelligenciával és automatizált rendszerekkel – adaptív tanulási környezetek, chatbotok, ajánlórendszerek |
4. | Digitális tartalomkészítés eszközei és módszerei – interaktív tananyagok, prezentációk, videók |
5. | Tanulói teljesítmény nyomon követése és értékelése online környezetben |
6. | Adatvédelem és etikus rendszerhasználat az oktatásban |
7. | Online kollaborációs eszközök oktatási célú alkalmazása |
8. | Saját oktatási gyakorlatba illeszthető online eszközcsomag összeállítása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.