I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pedagógiai munkát támogató online rendszerek
Azonosító
BMEGT51XX11551-91
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
tanévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Manojlovic Heléna
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
manoljovic.helena@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Felnőttoktatási szakértő

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek a pedagógiai munkát támogató online rendszerek típusairól, funkcióiról és gyakorlati alkalmazási lehetőségeiről. A kurzus során a hallgatók megismerkednek az oktatási adminisztrációt, a tanulásszervezést, a tanulói előrehaladás nyomon követését, valamint a digitális tartalomfejlesztést segítő rendszerek működésével. Cél, hogy a hallgatók képesek legyenek tudatosan kiválasztani és alkalmazni megfelelő eszközöket a saját oktatási gyakorlatukban, valamint értően reflektáljanak az online rendszerek pedagógiai hatásaira.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a pedagógiai munkát támogató legfontosabb online rendszerek típusait és funkcionális jellemzőit;
  2. átlátja az oktatási célú IKT-eszközök szerepét a tanulási-tanítási folyamatban;
  3. ismeri az online rendszerek által kínált lehetőségeket az oktatásszervezés, adminisztráció, tanulói értékelés és digitális tartalomkészítés területén;
  4. megérti az adatbiztonság és adatvédelem alapelveit az oktatási rendszerek kontextusában.
Képesség
  1. A hallgató képes megfelelő online rendszereket kiválasztani adott pedagógiai célokhoz és szituációkhoz;
  2. digitális platformokat használni az oktatási adminisztráció, a tanulói teljesítmény nyomon követése és az értékelés támogatására;
  3. digitális tananyagokat létrehozni és közzétenni korszerű oktatástechnológiai eszközök segítségével;
  4. kritikus módon értékelni az online rendszerek pedagógiai hatékonyságát és használhatóságát különböző oktatási környezetekben.
Attitűd
  1. A hallgató a tantárgy elvégzése után nyitott a digitális technológiák alkalmazására a pedagógiai gyakorlatban;
  2. törekszik a tanulás és tanítás minőségének fejlesztésére online eszközök tudatos használatával;
  3. elkötelezett a digitális írástudás fejlesztése és az élethosszig tartó tanulás mellett;
  4. felelősségteljesen kezeli az oktatási rendszerekben megjelenő adatokat, figyelembe véve az adatvédelem és etikus felhasználás szempontjait.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató a tantárgy elvégzése után önállóan képes online pedagógiai rendszerek kiválasztására és integrálására a saját oktatási gyakorlatába;
  2. felelősen dönt az online eszközök alkalmazásáról, figyelembe véve a tanulók életkori sajátosságait és tanulási szükségleteit;
  3. képes reflektálni saját digitális eszközhasználatára és annak hatásaira a tanítási-tanulási folyamatban;
  4. vállalja a felelősséget a tanulási környezet biztonságáért és adatvédelmi megfelelőségéért.

Oktatásmódszertan

A tantárgy oktatása interaktív, gyakorlatorientált megközelítéssel történik. A kurzus során előadások, esettanulmányok, csoportmunka, digitális felületeken végzett feladatok, valamint gyakorlati bemutatók segítségével sajátítják el a hallgatók az ismereteket. Kiemelt szerepet kap a tanulók aktív részvétele, reflektív gondolkodása és a digitális eszközökkel végzett alkotó tevékenység.

Tanulástámogató anyagok

  • UNESCO: Technology in Education – GEM Report 2023 (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723)
  • Online Learning Platforms for 2025 (https://research.com/software/best-online-learning-platforms)
  • Online tanulástámogató rendszerek (https://dpmk.hu/2020/04/16/ingyenesen-hozzaferheto-online-tanulastamogato-rendszerek/)
  • Oktatás, technológia, innováció-Helyzetkép és stratégia (2021), Szerkesztette: Halász Gábor, Kovács István Vilmos, Pálvölgyi Lajos

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Egyéni és csoportmunka feladatokban való aktív részvétel.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

legalább 70%-os részvétel az órarendi foglalkozásokon; az oktatási tevékenységek aktív követése a tantárgy online felületén (pl. feladatok letöltése, beadása, fórumokon való részvétel); az összes kötelező teljesítményértékelésen elérhető maximális pontszám legalább 50%-ának megszerzése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95%
76-87%
Közepes 63-75%
Elégséges 50-62%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

A szorgalmi időszakban legalább egy alkalommal biztosított a beadandó feladatok pótlásának lehetősége. A határidőre be nem adott vagy elégtelenre értékelt feladatok javítása/pótlása legkésőbb a pótlási hét végéig lehetséges. Pótlás kizárólag a tantárgyi követelményekben meghatározott módon és időben történhet.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részteljesítmény értékelés (házi feladat) 142
részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) 8

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés az online pedagógiai rendszerek világába – fogalmak, típusok, oktatásban betöltött szerep
2. Oktatási adminisztrációs rendszerek
3. Tanulási folyamatok támogatása mesterséges intelligenciával és automatizált rendszerekkel – adaptív tanulási környezetek, chatbotok, ajánlórendszerek
4. Digitális tartalomkészítés eszközei és módszerei – interaktív tananyagok, prezentációk, videók
5. Tanulói teljesítmény nyomon követése és értékelése online környezetben
6. Adatvédelem és etikus rendszerhasználat az oktatásban
7. Online kollaborációs eszközök oktatási célú alkalmazása
8. Saját oktatási gyakorlatba illeszthető online eszközcsomag összeállítása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.