Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Felnőttoktatási szakértő
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy a mesterséges intelligencia oktatásra gyakorolt hatásait és szerepét vizsgálja. A hallgatók megtanulják, hogyan építhetik be az MI-eszközöket hatékonyan a tanítás gyakorlatába. A kurzus hangsúlyt fektet az MI által kínált lehetőségek és kihívások megértésére, valamint arra, hogy a jövő pedagógusai pedagógiailag megalapozott és felelősségteljes módon alkalmazzák az intelligens technológiákat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a generatív mesterséges intelligencia alapelveit és működését.
- Tisztában van az oktatás jelenlegi digitális és technológiai kihívásaival.
- Ismeri a generatív MI tanítás- és tanulástámogató szerepét különböző oktatási szinteken.
- Átlátja a generatív MI alkalmazási lehetőségeit az oktatási tartalomfejlesztésben.
- Ismeri a generatív MI szerepét az oktatási értékelésben és visszacsatolásban.
- Ismeri a gamifikáció és a generatív MI közös alkalmazásának lehetőségeit az oktatásban.
- Tisztában van a generatív MI használatának etikai és adatvédelmi kérdéseivel az oktatásban.
- Ismeri a generatív MI trendjeit és jövőbeli lehetőségeit az oktatásban.
Képesség
- Képes az oktatási célokhoz illeszkedően generatív MI-eszközöket kiválasztani és alkalmazni.
- Képes generatív MI segítségével oktatási tartalmakat létrehozni (pl. feladatok, tananyag, visszajelzések).
- Képes felismerni a generatív MI alkalmazásának előnyeit és korlátait különböző tanulási környezetekben.
- Képes az MI-eszközök beépítésére tanulás- és tanítás-támogató folyamatokba.
- Képes a generatív MI által létrehozott tartalmak pedagógiai szempontú értékelésére és módosítására.
- Képes felelősen és etikai szempontokat figyelembe véve alkalmazni generatív MI-t az oktatásban.
- Képes együttműködésen alapuló tanulási helyzetek megtervezésére, ahol a generatív MI szerepet kap.
Attitűd
- Nyitott a generatív MI oktatásban való alkalmazására és fejlesztésére.
- Elkötelezett a digitális eszközök pedagógiailag megalapozott és tudatos használata iránt.
- Érzékeny az MI használatával kapcsolatos etikai, jogi és adatvédelmi kérdésekre.
- Fogékony az oktatásban megjelenő technológiai újításokra, különösen a generatív MI terén.
- Támogatja a tanulók MI-eszközökkel való felelős és kreatív együttműködését.
- Törekszik az MI használatának kritikus értelmezésére és reflektív alkalmazására.
- Nyitott a tanulási és tanítási folyamat újragondolására a generatív MI lehetőségeinek tükrében.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan alkalmazni generatív MI-eszközöket oktatási helyzetekben.
- Felelősséget vállal az MI-eszközök pedagógiailag indokolt és etikus használatáért.
- Képes kritikus szemlélettel értékelni a generatív MI eredményeit és hatásait a tanulási folyamatokra.
- Önállóan képes reflektálni saját MI-használati gyakorlatára és fejlesztési lehetőségeire.
- Felelősen viszonyul a tanulók MI-használatához, támogatva az autonómiát és a tudatosságot.
Oktatásmódszertan
A tantárgy során korszerű, aktív tanulási módszerek kerülnek alkalmazásra, amelyek lehetőséget biztosítanak a hallgatók számára a generatív MI-eszközökkel való gyakorlati tapasztalatszerzésre. A kurzus projektalapú tanulásra, esettanulmányok elemzésére és csoportmunkára épül. A hallgatók saját oktatási célú fejlesztéseket, kísérleteket végeznek generatív MI használatával, amelyeket reflektív módon értékelnek. A kurzus során blended learning és online kollaboratív munkavégzés is szerepet kap.
Tanulástámogató anyagok
- Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial Intelligence in Education. Promise and Implications for Teaching and Learning. https://www.researchgate.net/publication/332180327_Artificial_Intelligence_in_Education_Promise_and_Implications_for_Teaching_and_Learning
- UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy-makers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709
- U.S. Department of Education, Office of Educational Technology, Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations, Washington, DC, 2023. https://www2.ed.gov/documents/ai-report/ai-report.pdf
- Wayne Holmes, Jen Persson, Irene-Angelica Chounta, Barbara Wasson and Vania Dimitrova (2022). Artificial intelligence and education - A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. Council of Europe. ISBN 978-92-871-9237-0 https://rm.coe.int/artificial-intelligence-and-education-a-critical-view-through-the-lens/1680a886bd
- Európai Bizottság, Oktatásügyi, Ifjúságpolitikai, Sportügyi és Kulturális Főigazgatóság, Etikai iránymutatások oktatók számára a mesterséges intelligencia (mi) és az adatok oktatási és tanulási célú felhasználásáról, Az Európai Unió Kiadóhivatala, 2022, **https://data.europa.eu/doi/10.2766/613916**
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Egyéni és csoportmunka feladatokban való aktív részvétel. A félév során az egyes mesterséges intelligenciával támogatott pedagógiai alkalmazások, módszerek fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az órák legalább 70%-án való részvétel, valamint a félév során előírt kötelező feladatok teljesítése. A hallgatónak legalább egy generatív MI-alapú oktatási alkalmazást vagy fejlesztést be kell mutatnia a félév során.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95% |
Jó | 76-87% |
Közepes | 63-75% |
Elégséges | 50-62% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
A félév során beadandó feladatok és projektmunkák a szorgalmi időszak végéig pótolhatók vagy javíthatók a tantárgyfelelőssel előzetesen egyeztetett módon. Az el nem végzett vagy elégtelen szintű teljesítmények javítására a pótlási időszakban van lehetőség. A pótlás módja lehet az eredeti feladat újraalkotása, bővítése vagy egy alternatív, hasonló szintű feladat elvégzése. A pótlási lehetőségekről a tantárgyfelelős tájékoztatja a hallgatókat.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részteljesítmény értékelés (házi feladat) | 142 |
részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) | 8 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A mesterséges intelligencia és a generatív MI alapjai |
2. | Az oktatási rendszer kihívásai és az MI lehetséges szerepei |
3. | Tanítás és tanulás támogatása generatív MI-vel |
4. | A tanári szerep átalakulása – új kompetenciák az MI korában |
5. | ChatGPT és más generatív MI-eszközök használata az osztályteremben |
6. | Az MI szerepe az értékelésben és visszajelzésben |
7. | Gamifikáció és generatív MI integrálása az oktatásba |
8. | Etikai és társadalmi kérdések a generatív MI oktatási alkalmazása kapcsán |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.