I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Mesterséges intelligencia és az oktatás
Azonosító
BMEGT51XX95501-03
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
tanévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Manojlovic Heléna
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
manoljovic.helena@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Felnőttoktatási szakértő

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy a mesterséges intelligencia oktatásra gyakorolt hatásait és szerepét vizsgálja. A hallgatók megtanulják, hogyan építhetik be az MI-eszközöket hatékonyan a tanítás gyakorlatába. A kurzus hangsúlyt fektet az MI által kínált lehetőségek és kihívások megértésére, valamint arra, hogy a jövő pedagógusai pedagógiailag megalapozott és felelősségteljes módon alkalmazzák az intelligens technológiákat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a generatív mesterséges intelligencia alapelveit és működését.
  2. Tisztában van az oktatás jelenlegi digitális és technológiai kihívásaival.
  3. Ismeri a generatív MI tanítás- és tanulástámogató szerepét különböző oktatási szinteken.
  4. Átlátja a generatív MI alkalmazási lehetőségeit az oktatási tartalomfejlesztésben.
  5. Ismeri a generatív MI szerepét az oktatási értékelésben és visszacsatolásban.
  6. Ismeri a gamifikáció és a generatív MI közös alkalmazásának lehetőségeit az oktatásban.
  7. Tisztában van a generatív MI használatának etikai és adatvédelmi kérdéseivel az oktatásban.
  8. Ismeri a generatív MI trendjeit és jövőbeli lehetőségeit az oktatásban.
Képesség
  1. Képes az oktatási célokhoz illeszkedően generatív MI-eszközöket kiválasztani és alkalmazni.
  2. Képes generatív MI segítségével oktatási tartalmakat létrehozni (pl. feladatok, tananyag, visszajelzések).
  3. Képes felismerni a generatív MI alkalmazásának előnyeit és korlátait különböző tanulási környezetekben.
  4. Képes az MI-eszközök beépítésére tanulás- és tanítás-támogató folyamatokba.
  5. Képes a generatív MI által létrehozott tartalmak pedagógiai szempontú értékelésére és módosítására.
  6. Képes felelősen és etikai szempontokat figyelembe véve alkalmazni generatív MI-t az oktatásban.
  7. Képes együttműködésen alapuló tanulási helyzetek megtervezésére, ahol a generatív MI szerepet kap.
Attitűd
  1. Nyitott a generatív MI oktatásban való alkalmazására és fejlesztésére.
  2. Elkötelezett a digitális eszközök pedagógiailag megalapozott és tudatos használata iránt.
  3. Érzékeny az MI használatával kapcsolatos etikai, jogi és adatvédelmi kérdésekre.
  4. Fogékony az oktatásban megjelenő technológiai újításokra, különösen a generatív MI terén.
  5. Támogatja a tanulók MI-eszközökkel való felelős és kreatív együttműködését.
  6. Törekszik az MI használatának kritikus értelmezésére és reflektív alkalmazására.
  7. Nyitott a tanulási és tanítási folyamat újragondolására a generatív MI lehetőségeinek tükrében.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan alkalmazni generatív MI-eszközöket oktatási helyzetekben.
  2. Felelősséget vállal az MI-eszközök pedagógiailag indokolt és etikus használatáért.
  3. Képes kritikus szemlélettel értékelni a generatív MI eredményeit és hatásait a tanulási folyamatokra.
  4. Önállóan képes reflektálni saját MI-használati gyakorlatára és fejlesztési lehetőségeire.
  5. Felelősen viszonyul a tanulók MI-használatához, támogatva az autonómiát és a tudatosságot.

Oktatásmódszertan

A tantárgy során korszerű, aktív tanulási módszerek kerülnek alkalmazásra, amelyek lehetőséget biztosítanak a hallgatók számára a generatív MI-eszközökkel való gyakorlati tapasztalatszerzésre. A kurzus projektalapú tanulásra, esettanulmányok elemzésére és csoportmunkára épül. A hallgatók saját oktatási célú fejlesztéseket, kísérleteket végeznek generatív MI használatával, amelyeket reflektív módon értékelnek. A kurzus során blended learning és online kollaboratív munkavégzés is szerepet kap.

Tanulástámogató anyagok

  • Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial Intelligence in Education. Promise and Implications for Teaching and Learning. https://www.researchgate.net/publication/332180327_Artificial_Intelligence_in_Education_Promise_and_Implications_for_Teaching_and_Learning
  • UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy-makers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709
  • U.S. Department of Education, Office of Educational Technology, Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations, Washington, DC, 2023. https://www2.ed.gov/documents/ai-report/ai-report.pdf
  • Wayne Holmes, Jen Persson, Irene-Angelica Chounta, Barbara Wasson and Vania Dimitrova (2022). Artificial intelligence and education - A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. Council of Europe. ISBN 978-92-871-9237-0 https://rm.coe.int/artificial-intelligence-and-education-a-critical-view-through-the-lens/1680a886bd
  • Európai Bizottság, Oktatásügyi, Ifjúságpolitikai, Sportügyi és Kulturális Főigazgatóság, Etikai iránymutatások oktatók számára a mesterséges intelligencia (mi) és az adatok oktatási és tanulási célú felhasználásáról, Az Európai Unió Kiadóhivatala, 2022, **https://data.europa.eu/doi/10.2766/613916**

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Egyéni és csoportmunka feladatokban való aktív részvétel. A félév során az egyes mesterséges intelligenciával támogatott pedagógiai alkalmazások, módszerek fejlesztése vagy használata.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az órák legalább 70%-án való részvétel, valamint a félév során előírt kötelező feladatok teljesítése. A hallgatónak legalább egy generatív MI-alapú oktatási alkalmazást vagy fejlesztést be kell mutatnia a félév során.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95%
76-87%
Közepes 63-75%
Elégséges 50-62%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

A félév során beadandó feladatok és projektmunkák a szorgalmi időszak végéig pótolhatók vagy javíthatók a tantárgyfelelőssel előzetesen egyeztetett módon. Az el nem végzett vagy elégtelen szintű teljesítmények javítására a pótlási időszakban van lehetőség. A pótlás módja lehet az eredeti feladat újraalkotása, bővítése vagy egy alternatív, hasonló szintű feladat elvégzése. A pótlási lehetőségekről a tantárgyfelelős tájékoztatja a hallgatókat.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részteljesítmény értékelés (házi feladat) 142
részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) 8

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A mesterséges intelligencia és a generatív MI alapjai
2. Az oktatási rendszer kihívásai és az MI lehetséges szerepei
3. Tanítás és tanulás támogatása generatív MI-vel
4. A tanári szerep átalakulása – új kompetenciák az MI korában
5. ChatGPT és más generatív MI-eszközök használata az osztályteremben
6. Az MI szerepe az értékelésben és visszajelzésben
7. Gamifikáció és generatív MI integrálása az oktatásba
8. Etikai és társadalmi kérdések a generatív MI oktatási alkalmazása kapcsán

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.