Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus kirándulás az írás birodalmába. Célja az alkotói folyamat mély megértése és a dramatikus írás gyakorlati készségeinek fejlesztése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
- Társadalmi és kommunikációsbproblémák megoldásának képessége
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
- Jártasság a szakirodalom-kutatásban
Attitűd
- Más (nem nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
- A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
Önállóság és felelősség
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Önállóság
- Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
Oktatásmódszertan
A kurzus a dramatikus írás két párhuzamos megközelítése köré épül, amelyek hétről hétre párhuzamosan futnak, és amelyeket két oktató képvisel.
Tanulástámogató anyagok
- Martin Esslin: An Anatomy of Drama, Temple Smith, 1976
- William Goldman: Adventures in the Screen Trade, Little, Brown Book Group,1966
- William Goldman: Which Lie Did I Tell?, Random House, 2000
- Keith Johnstone: Impro: Improvisation and the Theater, Bloomsbury, 1981
- Will Storr: The Science of Storytelling, William Collins, 2019
- Ken Dancyger and Jeff Rush: Alternative Scriptwriting: Beyond the Hollywood Formula, Taylor & Francis, 2013
Általános szabályok
Kötelező óralátogatás, max. 3 hiányzás
Teljesítményértékelési módszerek
órai munka, heti írásos feladatok és nagy projektek értékelése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka: 20
- házi feladatok: 35
- nagy projektek: 45
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 50-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
órai munka | 84 |
önálló feladatok | 156 |
összesen | 240 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus a drámaírás két párhuzamos megközelítése köré épül, amelyek hétről hétre párhuzamosan zajlanak. A Playshopban a diákok improvizációs játékokban, kreatív írói játékokban és közös történetmesélési gyakorlatokban merülnek el. A Look Who's Writing egy konzervatívabb megközelítés: szoros olvasás, szövegelemzés és a dramaturgia alapjaiba való betekintés kíséri a hagyományos írásbeli feladatokat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés - Az írás mint lét, az ember mint mesélő. |
2. | Olvassunk! - Szövegelemzés és szoros olvasás, az ember mint hallgató. Az elvárások köre. A jelek olvasása. |
3. | Hallgassunk! - Hallgatózás, a párbeszéd mint információ, a párbeszéd mint szereplő, a párbeszéd mint történet, a párbeszéd mint műfaj. |
4. | Across the Universe - egyéni bemutatkozások, személyes projektek. |
5. | Fail Better! - A folyamat felfedezése, mennyiségi szabály, kísérlet a szándékos „rossz írásra”, unalmas jelenetek, mi az érdekes egyáltalán? Karakter. |
6. | A karakter mint a történet. Középen. A kapcsolatok. Konfliktusok és belső konfliktusok. |
7. | Én én az enyém - a záróköves ötletek, egyéni projektjavaslatok megvitatása |
8. | Hogyan építsük fel a szerkezetet - Klasszikus narratív struktúrák. Szinopszisok. Kezelés. |
9. | Premissza. Logline. |
10. | Beszélgessünk! - párbeszédek írása - a próza és a drámaírás közötti különbség. |
11. | Hogyan mutassuk meg és hogyan mondjuk el - filmre írni. Kapcsolódások az írás, a színészi játék és a rendezés között. |
12. | Törlés és újraírás - a munka javításának folyamata a komfortzóna elhagyásával. Visszajelzés az osztálytársaktól a projektfolyamatról. |
13. | Szerkesztés és átszerkesztés. Az elengedés, a tömörítés, az átszervezés folyamata. |
14. | Az előadás mint élmény. Nyilvános előadás. A záróprojektek bemutatása |
15. | Általános visszajelzés, Zárás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.