I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Írni és játszani - színpadi és filmes írás
Azonosító
BMEGT43X004
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus kirándulás az írás birodalmába. Célja az alkotói folyamat mély megértése és a dramatikus írás gyakorlati készségeinek fejlesztése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
  3. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációsbproblémák megoldásának képessége
  2. Új ismeretek elsajátításának ismerete
  3. Jártasság a szakirodalom-kutatásban
Attitűd
  1. Más (nem nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
  2. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
  3. A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  2. Önállóság
  3. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése

Oktatásmódszertan

A kurzus a dramatikus írás két párhuzamos megközelítése köré épül, amelyek hétről hétre párhuzamosan futnak, és amelyeket két oktató képvisel.

Tanulástámogató anyagok

  • Martin Esslin: An Anatomy of Drama, Temple Smith, 1976
  • William Goldman: Adventures in the Screen Trade, Little, Brown Book Group,1966
  • William Goldman: Which Lie Did I Tell?, Random House, 2000
  • Keith Johnstone: Impro: Improvisation and the Theater, Bloomsbury, 1981
  • Will Storr: The Science of Storytelling, William Collins, 2019
  • Ken Dancyger and Jeff Rush: Alternative Scriptwriting: Beyond the Hollywood Formula, Taylor & Francis, 2013

Általános szabályok

Kötelező óralátogatás, max. 3 hiányzás

Teljesítményértékelési módszerek

órai munka, heti írásos feladatok és nagy projektek értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 20
  • házi feladatok: 35
  • nagy projektek: 45
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 50-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai munka 84
önálló feladatok 156
összesen 240

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus a drámaírás két párhuzamos megközelítése köré épül, amelyek hétről hétre párhuzamosan zajlanak. A Playshopban a diákok improvizációs játékokban, kreatív írói játékokban és közös történetmesélési gyakorlatokban merülnek el. A Look Who's Writing egy konzervatívabb megközelítés: szoros olvasás, szövegelemzés és a dramaturgia alapjaiba való betekintés kíséri a hagyományos írásbeli feladatokat.

Előadások témái
1. Bevezetés - Az írás mint lét, az ember mint mesélő.
2. Olvassunk! - Szövegelemzés és szoros olvasás, az ember mint hallgató. Az elvárások köre. A jelek olvasása.
3. Hallgassunk! - Hallgatózás, a párbeszéd mint információ, a párbeszéd mint szereplő, a párbeszéd mint történet, a párbeszéd mint műfaj.
4. Across the Universe - egyéni bemutatkozások, személyes projektek.
5. Fail Better! - A folyamat felfedezése, mennyiségi szabály, kísérlet a szándékos „rossz írásra”, unalmas jelenetek, mi az érdekes egyáltalán? Karakter.
6. A karakter mint a történet. Középen. A kapcsolatok. Konfliktusok és belső konfliktusok.
7. Én én az enyém - a záróköves ötletek, egyéni projektjavaslatok megvitatása
8. Hogyan építsük fel a szerkezetet - Klasszikus narratív struktúrák. Szinopszisok. Kezelés.
9. Premissza. Logline.
10. Beszélgessünk! - párbeszédek írása - a próza és a drámaírás közötti különbség.
11. Hogyan mutassuk meg és hogyan mondjuk el - filmre írni. Kapcsolódások az írás, a színészi játék és a rendezés között.
12. Törlés és újraírás - a munka javításának folyamata a komfortzóna elhagyásával. Visszajelzés az osztálytársaktól a projektfolyamatról.
13. Szerkesztés és átszerkesztés. Az elengedés, a tömörítés, az átszervezés folyamata.
14. Az előadás mint élmény. Nyilvános előadás. A záróprojektek bemutatása
15. Általános visszajelzés, Zárás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.