I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A hétköznapi városi tapasztalatok művészetté formálása
Azonosító
BMEGT43X002
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus elsődleges célja a kulturális interakciók és személyes kapcsolatok elősegítése, a kultúrák közötti párbeszéd előmozdítása. Célunk, hogy vizuálisan feldolgozzuk a városban szerzett élményeiteket, egy vizuális naplóban. A kurzus során kreatív gyakorlatok segítik Önt a különböző helyszíneken és tevékenységekben való eligazodásban, valamint saját projektjének megtervezésében és megvalósításában. Közös, kiscsoportos és egyéni sétákon keresztül rávilágítunk a mindennapi élet gyakran figyelmen kívül hagyott értékeire. Más tevékenységek, mint például beszélgetések, konzultációk, kutatások és kézműves foglalkozások segítenek megtalálni a saját kifejezésmódodat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs intézményrendszer kulturális beágyazottságának ismerete.
  2. A társadalomtudományi diszciplináris területek összefüggéseinek ismerete, bevonása.
  3. A társadalomtudományi fogalmi rendszerek és módszertanok magas szintű ismerete.
Képesség
  1. Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
  2. Kutatási képességek
  3. Elemzési képesség
Attitűd
  1. A kultúra történeti és társadalmi meghatározottságának elfogadása
  2. Az innovációra való kritikai nyitottság
  3. Szakmai identitástudat
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai öntudat és magabiztosság
  2. Szuverén módon képviseli szakmai ismeretei és normáit nem szakmai közegben.
  3. Önálló, konstruktív, asszertív.

Oktatásmódszertan

Előadások, intézménylátogatások, önálló kreatív munka

Tanulástámogató anyagok

  • • Katharine Harmon: You are here. Personal geographies and Other Maps of the Imagination, Princeton Architectural Press, 2004
  • • András Török: Budapest - A Critical Guide, Park, 2024
  • • Frederic Gros: The Philosophy of Walking, Verso, 2014
  • • Rebecca Solnit: Wanderlust: A History of Walking, Penguin, 2001

Általános szabályok

Kötelező órára járás, max. 3 hiányzás

Teljesítményértékelési módszerek

Órai aktivitás és kreatív munkák értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai aktivitás: 50
  • kreatív munka: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai részvétel 84
önálló kreatív munka 156
összesen 240

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

Ez a kurzus a művészeti képzést olyan tudásközösségnek tekinti, amely befolyásolja az interperszonális interakciókat. A kurzus célja, hogy megismertesse Önt a budapesti művészeti szcéna helyszíneivel, kulturális kezdeményezéseivel és kulcsfiguráival, megalapozva ezzel saját projektjének megtervezését és létrehozását. Az olyan intézményi helyszínek, mint a múzeumok, kiállítóterek és galériák felfedezésén túl, foglalkozunk majd a művészetekhez kapcsolódó nem turisztikai civil kezdeményezésekkel és közösségi terekkel is. Megismerjük munkájukat, működésüket és hatásukat a helyi kontextusban. Kézműves műhelyeket és művészek műtermeit látogatjuk meg. Ezek a helyek is segítenek majd a munkák megvalósításában.

Előadások témái
1. 1. hét: Bevezetés - A kurzus szerkezetének és célkitűzéseinek áttekintése - Egymás megismerése kreatív közös és páros gyakorlatokon keresztül 2. hét: Séta a 8. kerületben, Budapest legszínesebb helyén - etnikailag, kulturálisan, kulturálisan és építészetileg. - Kulturális és multikulturális élmények - Csoportos jelentés készítése, amely összefoglalja a tanulságokat 3. hét: Látogatás a Kortárs Építészeti Központban (KÉK). - A KÉK tevékenységének áttekintése - A KÉK küldetésének és kezdeményezéseinek bemutatása - A KÉK által szervezett konkrét projektek feltárása - Jelentős projektek és a magyarországi kortárs építészetre gyakorolt hatásuk áttekintése 4. hét: előadás a művészeti térképekről - vizuális példák - Olvasás és megbeszélés: Katharine Harmon: Harmon Harmon Harmon: Ön itt van. Személyes földrajzok és a képzelet más térképei 5. hét: látogatás a Községi Civil Könyvtárban (Közkincs Könyvtár) - Ez egy különleges gyűjteménnyel rendelkező közösségi könyvtár Budapest belvárosában. Magyarországon egyedülálló, feminista, gender és LMBT tematikájú, főként angol nyelvű állományra épülő gyűjtemény; nemzetközi közösségi tér és találkozási pont. - Ötletek kidolgozása műhelymunkákhoz vagy rendezvényekhez a könyvtáron belül 6. hét: Beszélgetés a műalkotás médiumának jelentéséről, az eredmény technikai részleteiről, a művészek gyakorlatáról az ellentétes médiumok és technikák egymás mellé helyezésében. - a médiaválasztás szerepe - egy tárgy tervezése „nem megfelelő” technikák felhasználásával, az anyagkombinációk jelentésének elemzése - a technikai lehetőségek áttekintése 7. hét: Művészek műhelyeinek meglátogatása - művészek műterme - kézműves műhelyek: „Hurrikan Press” kiadó és „Valami termékív” közművészeti műhely. 6. hét: Közös előadás a kortárs köztéri szobrászatról Budapesten - Esettanulmány: Kodolko-Pólya - Vizsgáljátok meg a Kodolko-Pólya szobrot és annak hatását a köztérre. - Végezzenek terepszemlét más kortárs köztéri szobrokról Budapesten. 7. hét: látogatás egy bolhapiacon - Látogatás a „Confection” nevű használtruha-boltban, amelyet egy független művészeti kurátor vezet. 8. hét: prezentáció a séta mint műalkotásról - olvasás és megbeszélés: Frederic Gros: Gros: A séta filozófiája 9. hét: ISBN Galéria látogatása - Az ISBN egy kortárs művészeti könyvesbolt és galéria. Az ISBN - könyvek+galéria legfontosabb küldetése a hazai és regionális, magyar és idegen nyelvű, új és használt kortárs művészeti kiadványok, kiállítási katalógusok, zine-ek, művészkönyvek, fotókönyvek és elméleti kiadványok feltérképezése, gyűjtése, kiállítása és forgalmazása. - Művészet a polgári terekben - Fedezze fel Budapest különböző polgári tereit és azok művészeti megnyilvánulásait. 10. hét: Művészeti csoportok és kreatív közösségek, közösségi művészet és közösségi projektek. - Látogatás a Lehetőségek Tere (Lehetőségek Tere), egy nem formális tanulási és kulturális program, a kreativitás és az elmélkedés otthona, kiállítások és különböző tevékenységek (https://lehetosegektere.hu/en/). - Készítsen dokumentumfilmet a tapasztalatairól. - Vegyen részt egy helyi közösségi művészeti műhelyben. - Fedezze fel a művészek és a közösségek közötti együttműködést. 11. hét: Látogatás egy művészstúdióban, konkrét kézműves műhelyben. 12. hét: Kreatív projektek bemutatása - Az egyéni és csoportos kreatív projektek visszajelzése és megvitatása. 13. hét: Kreatív projektek bemutatása - A pop-up kiállítás logisztikájának megtervezése. 14. hét: Pop-up kiállítások építése és megnyitása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.