I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szociodráma-gyakorlatok
Azonosító
BMEGT43Z001
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A félév végére a hallgatók: ● megértik a kreatív termékek néhány társadalmi és személyes dimenzióját; ● megértik, hogy a cselekvési módszerek hogyan bővíthetik és mélyíthetik el egy téma feltárását; ● megtanulják, hogy a kreatív termékek különböző dimenzióinak vizsgálata hogyan vezethet egy probléma árnyaltabb értelmezéséhez; ● felkészülnek néhány cselekvési módszer használatára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A társadalomtudományi diszciplináris területek összefüggéseinek ismerete, bevonása.
  2. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
Képesség
  1. Felkészült irányítói feladatok ellátására
  2. Új ismeretek elsajátításának ismerete
  3. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
Attitűd
  1. A saját kultúra (magyar és európai kultúra) sokszínűségének elfogadása és képviselete
  2. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  3. A demokratikus és jogállami normák elfogadása
Önállóság és felelősség
  1. Kritikus önértékelés és önfejlesztés
  2. Önállóság
  3. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében

Oktatásmódszertan

Szociodráma-szakirodlaom feldolgozása, szociodráma-gyakorlatok

Tanulástámogató anyagok

  • Barna, E., Blaskó, Á., & Horváth, M. (2024). Managed Hearts: Emotional Labor and Structural Change in the Work of Young Female Music Managers in Hungary. Popular Music and Society, 1-21.
  • Blaskó, Á. (2024). Action research with sociodrama in a healthcare institution. Action Research, 14767503241258875.
  • Blaskó, Á., Durst, M., Fóti, O., Galgóczi., Horváth, K., Kocsi, A., Pados, E., (2024) The Process of Sociodrama. Pszichodráma. A Magyar Pszichodráma Eygesület folyóirata. (1215-2722 ): Special Issue pp 1-66 Paper ISSN 12152722. (2024)
  • Lennie, S. J., Sutton, A., & Crozier, S. (2021). Psychodrama and emotional labour in the police: A mutually beneficial methodology for researchers and participants. Methods in Psychology, 5, 100066.
  • Moreno, J. L. (1943) Sociometry and the Cultural Order. Sociometry, Vol.6, No. 3, pp. 299. excerpt.

Általános szabályok

Kötelező részvétel, max. 3 hiányzás

Teljesítményértékelési módszerek

órai munka, gyakorlati feladatok és badott dolgozatok értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktivitás: 10
  • szociodráma-foglalkozás vezetése: 30
  • dolgozatok és munkanapló: 60
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai munka 26
csoportvezetés 2
írtásbeli feladatok 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus bevezeti a hallgatókat a különböző kreatív termékek társadalmi, csoportos és személyes dimenzióinak akciómódszerekkel történő feltárásába. Új eszközt nyújt az ilyen jelenségek megértésének kiszélesítéséhez és elmélyítéséhez.

Előadások témái
1. Bevezetés az akciómódszerekbe öntapasztalattal I. - Kreativitás, improvizáció és a másik nézőpontjának megértése
2. Bevezetés az akciómódszerekbe öntapasztalattal II. - A csoport közös problémájának megértése szociodrámán keresztül
3. Az előző szociodráma foglalkozás tanulságainak elemzése
4. A diákok kreatív projektjükkel kapcsolatos témáinak feldolgozása
5. A diákok kreatív projektjükkel kapcsolatos témáinak feldolgozása
6. A diákok kreatív projektjükkel kapcsolatos témáinak feldolgozása
7. Egy probléma kibővítése - A szociális atom technikájának megértése
8. A szociális atom technikájának gyakorlása
9. Egy nézőpont kognitív és érzelmi aspektusai - A megkettőzés technikájának megértése
10. A megkettőzés technikájának gyakorlása
11. Az akciómódszerek alkalmazása az akadémiai tanulásban
12. Reflexió az akciómódszerekről: Miért és mikor használjuk őket

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.