Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A gyermeknevelésről neveltként mindnyájan rendelkezünk tapasztalatokkal, azonban nemcsak a család, az iskola, vagy a szakképzés végez tudatos, szervezett (pl. szakmai) nevelést, hanem a felnőttekben is tudatosulnia kellene, hogy életünk végéig neveljük egymást: a vezető a beosztottat, a házastársak és a munkahelyi kollégák egymást, a gyermekek a szüleiket és így tovább. A tantárgy életszerű példákon keresztül kívánja elsajátíttatni a Neveléstan alapjait: többek között a nevelés céljait és módszereit, területeit, valamint a nevelési hatásrendszer törvényszerűségeit. Betekintést nyújt néhány nevelési területre, a nehezen nevelhetőség problémakörének kezelésébe és a sajátos nevelési igényű egyének nevelésének lehetőségeibe is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a neveléstan alapfogalmait,
- ismeri a nevelés társas közegét,
- ismer egy neveléstani rendszermodellt,
- alapvető pedagógiai orientációjú ismeretekkel rendelkezik a nevelési konfliktusok kezeléséről,
- a sajátos nevelési igény társadalmi jelentőségéről és annak kezelési lehetőségeiről.
Képesség
- Képes mozgósítani és konstruktívan továbbfejleszteni a témára vonatkozó előzetes tudását,
- képes összefüggések feltárására a tanulás és a nevelés között,
- képes összefüggések feltárására az ENSZ fenntarthatósági célok és a nevelés között,
- képes megkülönböztetni a nevelés színtereit és tartományait,
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az interdiszciplináris kutatások új eredményei iránt,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- A neveléssel kapcsolatban felelősségteljesen átgondolt álláspontot alakít ki.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok. Játékos feladatmegoldás.
Tanulástámogató anyagok
- Fűzi Beatrix (2015): Neveléstan. (tankonyvtar.hu)
- Bábosik István: Neveléselmélet. Osiris Kiadó, Budapest, 2004.
- Feketéné Szakos Éva: Egy Socrates Grundtvig menedzserképző program az egészségnevelésben. FELNŐTTKÉPZÉSI SZEMLE 2:(1) pp. 15-19. (2008)
- Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia. TYPOTEX 2006. Budapest.
- Kron, Friedrich, W.: Pedagógia. Osiris, Budapest, 1997.
- Nahalka István: A természettudományos nevelés és a tudományelméletek. Magyar Pedagógia, 3-4. 229-250.
- 1995.
- Zrinszky László: Neveléselmélet. Műszaki Kiadó, Budapest, 2002.
- www.drfeherkatalin.hu/upld/bevped.ppt
- Pálhegyi Ferenc: Pedagógiai kalauz. Útmutató a családorientált pedagógiai gondolkodáshoz. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai és Tanárképző Főiskola Bp. 1996.
- www.egeszseg.hu
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó házi feladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás-, képesség-, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, beadandó házi feladat formájában. A kiadott témákkal kapcsolatos tanulmány megírásával, vagy digitális média-formában való feldolgozásával kerül sor a részteljesítmény-értékelésre. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás-, képesség-, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az órákon; az értékelési elveket a tantárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- félévközi eredmények beszámítása: 50%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a TVSz szerint az órákon való aktív részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | > 90-100 |
| Jeles | 86–90 |
| Jó | 74–86 |
| Közepes | 62–74 |
| Elégséges | 50-62 |
| Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | |
| házi feladat elkészítése | |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
| összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.05.27-én, érvényes 2020.09.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez szükséges tanulmányi munka a következő tematikai blokkok szerint tagolódik. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Neveléselméleti és neveléstörténeti alapfogalmak |
| 2. | A nevelés fogalma. Nevelési színterek és tartományok |
| 3. | A pedagógus, mint nevelő |
| 4. | Nevelési célok. Konstruktív életvezetés |
| 5. | Az ösztönző-motivációs személyiségkomponensek: szokások, életvezetési modellek, meggyőződések. |
| 6. | A nevelési folyamat, nevelési módszerek, a nevelés tervezése |
| 7. | Szakmai nevelés |
| 8. | A nevelés társas közege; nevelés és társadalom |
| 9. | Ökoszociális környezet, szociális tanulás, szocializáció. A csoport |
| 10. | A család: funkciói, a család életmódja, szocializációs zavarok |
| 11. | Az iskola, mint nevelési színtér |
| 12. | Konfliktusok és nevelés |
| 13. | A sajátos nevelési igényű emberek |
| 14. | Összefoglalás |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.