Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy átfogó áttekintést nyújtson a zene fogalmáról, feltárva a zene létrehozásának, előadásának és befogadásának különböző aspektusait, miközben megvizsgálja a különböző zenei műfajok közötti hasonlóságokat és különbségeket. A tárgyalt témák és a felkínált perspektívák gazdagíthatják mind az alkalmi zenehallgatók, mind a formális zenei képzéssel rendelkezők zenei megértését.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Európai kulturális ismeretek.
- Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
- Önálló elemzés, kutatás
- Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
- Önrefeflexiós képesség
- Társadalomtörténeti nyitottság.
- Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
- Saját szakmáján módszereit alkalmazza, más szakmákét elfogadja.
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
- Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
Oktatásmódszertan
Előadás és közös elemzések.
Tanulástámogató anyagok
- Theodor Adorno, “Fetish Character in Music and Regression of Listening”, in Andrew Arato–Eike Gebhart, The Essential Frankfurt School Reader (New York: Continuum, 1985), 270–290.
- Nicholas Cook, Music – A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 1998).
- Kathryn Kalinak, Music – A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 2010).
- Julian Johnson, Who Needs Classical Music? (New York: Oxford University Press, 2002).
- Bruce Johnson, “Jazz as cultural practice”, in Mervyn Cook (ed.), The Cambridge Companion to Jazz (Cambridge: Cambridge University Press, 2002), 96–113.
- Richard Shusterman, “The Fine Art of Rap”, New Literary History 22 (1991)/3, 613-632.
- Mark Slobin, Folk Music – A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 2010).
- Richard Taruskin, “On Letting the Music Speak for Itself”, in Text and Act – Essays on Music and Performance (New York: Oxford University Press, 1995), 51–67.
Általános szabályok
Kötelező óralátogatás, maximum 3 hiányzás.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai munka, szóbeli és írásbeli feladatok értékelése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka: 50
- feladatok: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
órai aktivitás | 28 |
házi feladatok | 32 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
Miközben Budapesten sétálok, a fejhallgatómon keresztül hallgathatok afrikai dobzenét az ókorból, kortárs észak-amerikai hip-hopot vagy egy európai motettát a középkorból. Mi köti össze ezeket a zenei kultúrákat? Hogyan tudok kapcsolódni hozzájuk, ha egyáltalán tudok kapcsolódni? Mit jelentett a zene szó a történelem során? Hogyan kapcsolódik össze az írott vagy akusztikus feljegyzésekkel, a történelemmel vagy a társadalommal? Hogyan lehet a zene jelentőségteljes egy adott közösség számára, hogyan mesélhet el egy történetet? Mit tesznek a zeneszerzők, amikor zenét alkotnak, az előadók, amikor előadják, a hallgatók, amikor hallják? Hogyan működik a koncert intézménye? Milyen filozófiai előfeltevések és szellemi keretek határozzák meg a minket körülvevő alapvető zenei műfajokat - mint például a hagyományos zene, a klasszikus zene, a jazz, a pop- vagy a filmzene?
Előadások témái | |
---|---|
1. | BEVEZETÉS |
2. | 1. HÉT: Mi a zene? |
3. | A zene fogalmai |
4. | i2. HÉT: A zene mint szöveg, a zene mint cselekedet |
5. | 3. HÉT: A zene és a történelem vége |
6. | 4. HÉT: A zene és a társadalom |
7. | 5. HÉT: A zene és a történetmesélés |
8. | A zene gyakorlata |
9. | 6. HÉT: A zeneszerző |
10. | 7. HÉT: Az előadóművész |
11. | 8. HÉT: A közönség |
12. | 9. HÉT: A koncert |
13. | A zene műfajai |
14. | 10. HÉT: Hagyományos zene |
15. | 11. HÉT: Klasszikus zene |
16. | 12. HÉT: Jazz |
17. | 13. HÉT: Popzene |
18. | 14. HÉT: Filmzene. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.