I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Általános bevezetés a zenébe
Azonosító
BMEGT43ZZZZ
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy átfogó áttekintést nyújtson a zene fogalmáról, feltárva a zene létrehozásának, előadásának és befogadásának különböző aspektusait, miközben megvizsgálja a különböző zenei műfajok közötti hasonlóságokat és különbségeket. A tárgyalt témák és a felkínált perspektívák gazdagíthatják mind az alkalmi zenehallgatók, mind a formális zenei képzéssel rendelkezők zenei megértését.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Európai kulturális ismeretek.
  2. Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete
  3. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
  1. Önálló elemzés, kutatás
  2. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
  1. Önrefeflexiós képesség
  2. Társadalomtörténeti nyitottság.
  3. Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmáján módszereit alkalmazza, más szakmákét elfogadja.
  2. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
  3. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés

Oktatásmódszertan

Előadás és közös elemzések.

Tanulástámogató anyagok

  • Theodor Adorno, “Fetish Character in Music and Regression of Listening”, in Andrew Arato–Eike Gebhart, The Essential Frankfurt School Reader (New York: Continuum, 1985), 270–290.
  • Nicholas Cook, Music – A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 1998).
  • Kathryn Kalinak, Music – A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 2010).
  • Julian Johnson, Who Needs Classical Music? (New York: Oxford University Press, 2002).
  • Bruce Johnson, “Jazz as cultural practice”, in Mervyn Cook (ed.), The Cambridge Companion to Jazz (Cambridge: Cambridge University Press, 2002), 96–113.
  • Richard Shusterman, “The Fine Art of Rap”, New Literary History 22 (1991)/3, 613-632.
  • Mark Slobin, Folk Music – A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 2010).
  • Richard Taruskin, “On Letting the Music Speak for Itself”, in Text and Act – Essays on Music and Performance (New York: Oxford University Press, 1995), 51–67.

Általános szabályok

Kötelező óralátogatás, maximum 3 hiányzás.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai munka, szóbeli és írásbeli feladatok értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 50
  • feladatok: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai aktivitás 28
házi feladatok 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

Miközben Budapesten sétálok, a fejhallgatómon keresztül hallgathatok afrikai dobzenét az ókorból, kortárs észak-amerikai hip-hopot vagy egy európai motettát a középkorból. Mi köti össze ezeket a zenei kultúrákat? Hogyan tudok kapcsolódni hozzájuk, ha egyáltalán tudok kapcsolódni? Mit jelentett a zene szó a történelem során? Hogyan kapcsolódik össze az írott vagy akusztikus feljegyzésekkel, a történelemmel vagy a társadalommal? Hogyan lehet a zene jelentőségteljes egy adott közösség számára, hogyan mesélhet el egy történetet? Mit tesznek a zeneszerzők, amikor zenét alkotnak, az előadók, amikor előadják, a hallgatók, amikor hallják? Hogyan működik a koncert intézménye? Milyen filozófiai előfeltevések és szellemi keretek határozzák meg a minket körülvevő alapvető zenei műfajokat - mint például a hagyományos zene, a klasszikus zene, a jazz, a pop- vagy a filmzene?

Előadások témái
1. BEVEZETÉS
2. 1. HÉT: Mi a zene?
3. A zene fogalmai
4. i2. HÉT: A zene mint szöveg, a zene mint cselekedet
5. 3. HÉT: A zene és a történelem vége
6. 4. HÉT: A zene és a társadalom
7. 5. HÉT: A zene és a történetmesélés
8. A zene gyakorlata
9. 6. HÉT: A zeneszerző
10. 7. HÉT: Az előadóművész
11. 8. HÉT: A közönség
12. 9. HÉT: A koncert
13. A zene műfajai
14. 10. HÉT: Hagyományos zene
15. 11. HÉT: Klasszikus zene
16. 12. HÉT: Jazz
17. 13. HÉT: Popzene
18. 14. HÉT: Filmzene.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.