I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A társadalmilag inkluzív vállalat alapjai
Azonosító
BMEGT42RRR5004-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
7
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
aláírás megszerzése
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: ESG tanácsadó részismereti képzés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a társadalmilag inkluzív vállalatok jogi alapjait: foglalkoztatással kapcsolatos jogok, szociálisan érzékeny munkavállalók köre, emberi jogok, családbarát munkahely.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalmilag inkluzív vállalatok főbb jogi sajátosságait;
  2. Ismeri a legfontosabb foglalkoztatással kapcsolatos jogokat, követelményeket;
  3. Ismeri a szociálisan érzékeny munkavállalók körét;
  4. Ismeri az emberi jogokat.
  5. Ismeri a családbarát munkahelyekkel szemben támasztott követelményeket.
Képesség
  1. Képes jogi szempontból felmérni és értelmezni a társadalmilag inkluzív vállalatok alaptevékenységét;
  2. Képes értelmezni a foglalkoztatással kapcsolatos követelményeket.
  3. Képes családbarát intézkedéseket megtervezni és végrehajtani.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
  3. Használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  2. Felelősséget érez az ESG mindhárom pillérével kapcsolatban.

Oktatásmódszertan

Online előadás

Tanulástámogató anyagok

  • Előadásdiák / Lecture slideshow

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy darab Moodle teszt alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai tananyag megismerésének ellenőrzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Moodle teszt: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aktív órai részvétel és/vagy online konzultáció az oktatóval. A tantárgy Moodle oldalán található kérdőív határidőre történő kitöltése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 100
100
Közepes 100
Elégséges 100
Elégtelen 0

Javítás és pótlás

Az aláírás feltételeként megadott kontaktórán való aktív részvétel az előadások felvételének utólagos megtekintésével a félév során pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Előadás 7
Háttéranyagok feldolgozása 13
Tananyag önálló elsajátítása 20
Záróvizsgára való felkészülés 20
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Foglalkoztatással kapcsolatos jogok, követelmények;
2. Szociálisan érzékeny munkavállalók köre, várandós, megváltozott munkaképességű, egyszülős, nyugdíjazás előtt álló stb. munkavállalók;
3. Emberi jogok;
4. Családbarát Hely, családbarát intézkedések;
5. Családbarát szemlélet erősítése családbarát intézkedésekkel és kezdeményezésekkel, a nemek közötti egyenlőség elismerése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bárány Viktória Fanny egyetemi adjunktus/assistant professor barany.viktoria.fanny@gtk.bme.hu
Dr. Pap Péter egyetemi tanársegéd/assistant lecturer pap.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.