Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
- Kulturális önismeret és a kulturális különbségek tudatosítása ● A kultúrák közötti kommunikáció történelmi, politikai és gazdasági dimenzióinak vizsgálatával a helyi és globális problémák, valamint a múlt és a jelen kulturális problémái közötti összefüggések kritikai megértésének fejlesztése. ● Annak megértése, hogy a kizsákmányolás és a kirekesztés társadalmilag konstruált rendszerei hogyan gyökereznek a történelemben és hogyan maradnak fenn napjainkig ● A kultúrák közötti konfliktusok azonosítása, elemzése és megvitatása, különösen a művészetek területén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A társadalomtudományi diszciplináris területek összefüggéseinek ismerete, bevonása.
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
Képesség
- A szaktudományos ismeretei szakszerűen tudja alkalmazni a szakmai konfliktusok megoldása során.
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
Attitűd
- Előítéletmentesség
- Kritikus önértékelés és önfejlesztés
- Társadalomtörténeti nyitottság.
Önállóság és felelősség
- Történetileg és politikailag koherens társadalomfelfogását a saját és környezete fejlesztésre használja
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Önállóság
Oktatásmódszertan
Előadások, közös megbeszélések, intézménylátogatások
Tanulástámogató anyagok
- ● DiAngelo (2016) “What does it mean to be white in a society that proclaims race meaningless” Presented by Dr. Robin DiAngelo during Highline College's MLK Week, January, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=_A-pZH-S4jk
- ● Dr. Bryan C. Keene (2022),
- ● Fetters, A. (2019). “The Widespread Suspicion of Opposite Sex Friendships.” The Atlantic. https://www.theatlantic.com/family/archive/2019/08/mistrust-opposite-sex-friendships/596437/
- ● Garland-Thompson (2016), “Becoming Disabled”. https://www.nytimes.com/2016/08/21/opinion/sunday/becoming-disabled.html
- ● Harvard IAT Test. https://implicit.harvard.edu/implicit/iatdetails.html
- ● Kaufman, Judith S., Powell David A. (2014) “The Meaning of Sexual Identity in the Twenty-First Century”, Cambridge Scholars Publishing.
- ● Langmuir, M. (2018). “Donald Trump is Destroying my Marriage” New York Magazine. http://nymag.com/intelligencer/2018/11/donald-trump-is-destroying-my-marriage.html
- ● Martin, Judith N., and Thomas K. Nakayama. (2013). “Intercultural Communication in Contexts.” 6th ed. Boston: McGraw-Hill, 2013.
- ● Meyer E. (2014) “The Culture Map: Breaking Through the Invisible Boundaries of Global Business” PublicAffairs.
- ● Pethes N., (2019), “Cultural Memory Studies: An Introduction”, Cambridge Scholars Publishing.
- ● Pickett, E. M.A. “Putting Intercultural Communication Into Practice: Part 1-3” (2021). https://www.linkedin.com/pulse/putting-intercultural-communication-practice-part-1-emily-pickett/
- ● https://www.linkedin.com/pulse/putting-intercultural-communication-practice-part-2-emily-pickett/?trackingId=QAxxFI7YSAevI9ktnRNscA%3D%3D
- ● https://www.linkedin.com/pulse/putting-intercultural-communication-practice-part-3-emily-pickett/
- ● Rawlins, W.K. (2012). Hearing voices/learning questions. In. Clair, R. P. (Ed.). (2012). Expressions of ethnography: Novel approaches to qualitative methods. SUNY Press.
- ● Sorrells K,(2016.) “Intercultural Communication Globalization and Social Justice”. Second Edition, SAGE Publications.
- ● Tomar, N. (2017) “Influence of culture on gender identities and sexual practices” Medium.
- ● Treasure J (2011), “5 ways to listen better”, TEDGlobal 2011. https://www.ted.com/talks/julian_treasure_5_ways_to_listen_better
Általános szabályok
Az órára járás kötelező. Maximum 3 hiányzás megengedett.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai munka, házi feladatok és kreatív munka értékelése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részvétel: 20
- Házi feladatok: 40
- Kreatív produkció: 40
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órai részvétel | 28 |
Házi feladatok | 14 |
Készülés a produkcióra | 18 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A kulturális csoportok közötti kommunikáció időnként bonyolult lehet, ami gyakran félreértésekhez és konfliktusokhoz vezet globális világunkban. Fontos megérteni, hogy mit jelent a kulturális sokszínűség a kortárs művészeti színtéren. Az óra azt mutatja be, hogy hogyan formálnak bennünket a kulturális identitások, a hatalmi viszonyok, a befogadás és a kirekesztés formái, valamint a társadalmi igazságosságot célzó cselekvések. Az önreflexióra és a kulturális feltárásra fogunk összpontosítani, mint a kultúrák közötti kommunikáció legfontosabb aspektusaira. A kurzus olyan témákat fog érinteni, mint az identitás, az észlelés, a kulturális örökség, a nyelvi különbségek, a sztereotípiák és a kultúrák közötti kommunikáció. E témák megvitatása és a példák elemzése erősíti a hallgatók tudatos viszonyát a kultúrák közötti kommunikációs készségek összetettségével kapcsolatban a mindennapi életben és a művészetek világában.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kultúrák közötti kommunikáció elmélete, fogalmai és mintázatai |
2. | ● Kulturális értékek és identitások, kihívások és lehetőségek |
3. | ● Etnocentrizmus, előítéletesség, sztereotipizálás, kultúrsokk, asszimiláció, kulturális relativizmus |
4. | ● Verbális és nonverbális kommunikáció a kultúrához kapcsolódóan a művészetben |
5. | ● Kultúrák közötti kihívások a művészetben |
6. | ● Etikus interkulturális kommunikáció |
7. | ● A konfliktuskezelés nem nyugati formái |
8. | ● A kultúrák közötti konfliktusok kezelése különböző kommunikációs stratégiák alkalmazásával |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.