I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Hungarian Language and Culture for SH Students 2.
Azonosító
BMEGT60Z9H2
A tantárgy jellege
online és kontaktórás (blended) tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsgaérdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Számelyné Dr. Jámbor Emőke
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
jambor.emoke@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar (angol közvetítő nyelvvel) - HU (along with English as mediation language)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nyelvi tárgyak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
BMEGT609H01 teljesítése - completion of BMEGT609H01
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja az, hogy a két féléves tanulás végére a hallgatók elérjék a KER szerinti A1.2 szintet magyar nyelvből. Cél, hogy a második féléves tantárgy végére a hallgatók tudjanak kommunikálni közvetlen információcserét igénylő ismerős, egyszerű és begyakorolt helyzetekben: elsősorban saját magukról, környezetükről, lakóhelyükről és tanul-mányaikról. Cél továbbá, hogy alapvető ismeretekkel rendelkezzenek a magyar kultúráról és társadalomról.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A magyar nyelvet tanuló hallgató egyre elmélyültebb ismeretekkel rendelkezik a magyar nyelv gramma-tikai rendszeréről. Tisztában van a tárgyasság fogalmával, ismeri a tárgy típusait, az igekötők alapvető funkcióit, a múlt idő szabályos alakjait és a névutókat.
  2. Egyre szélesebb ismeretanyaggal rendelkezik a magyar kultúra tárgyi elemeiről és a magyar kultúra is-mert alakjairól (írók, művészek feltalálók, történelmi személyiségek stb.).
Képesség
  1. A képzésben részt vevő hallgató megérti a mindennapi kommunikációs fordulatokat és az A.1.2. szinten elvárt szavakat a személyével, környezetével, lakóhelyével kapcsolatos témakörökben.
  2. Megért rövid, világos és egyszerű üzeneteket.
  3. El tud olvasni és meg tud érteni nagyon rövid és egyszerű szövegeket.
  4. Rövid hétköznapi szövegekben (pl. prospektusok, menetrend) megtalálja a számára szükséges információkat.
Attitűd
  1. A magyar mindennapi élet kultúrájában megnyilvánuló interkulturális sajátosságok ismeretében szervesebben illeszkedik be a magyar társadalomba.
Önállóság és felelősség
  1. Aktív részvevője saját tanulási folyamatának és képes annak hosszú távú fenntartására

Oktatásmódszertan

A tanulási folyamat során a blended módszert alkalmazzuk: a heti két óra online kontaktórához (2x45 perc) a hallgató önálló tanulására alapozott további heti 2x45 perces tevékenység kapcsolódik, az oktató által megadott tananyagok önálló feldolgozásával. A hallgatók beszédidejének növelése érdekében pár- és csoportmunkát is alkalmazunk.

Tanulástámogató anyagok

  • Kurzuskönyv: Szita Szilvia – Pelcz Katalin, MagyarOK Kompakt, Pécsi Tudományegyetem, 2020 (5.-8. fejezet)
  • A kurzuskönyvhöz tartozó, tanulást támogató anyagok / textbook materials supporting autonomous learning: http://magyar-ok.hu/hu/home.html
  • Az önálló tanulást támogató interaktív tananyagok / interactive materials supporting autonomous learning: aktiv-magyar-ok.hu

Általános szabályok

A (2.2. pontban jelzett) eredmények értékelése a kontaktórás órákon való részvétel/órán végzett munka, az írásbeli feladatok teljesítése, egy félévközi teszt, valamint a kurzus végén egy szóbeli és írásbeli vizsga alapján történik. Az írásbeli feladatokat hétről hétre kell teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 50
  • szóbeli vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzéséhez és a vizsga sikeres letételéhez a hallgatóknak a következő követelményeket kell teljesíteniük: legalább 70%-os részvétel a kontaktórás órákon, az írásbeli feladatok teljesítése és a két félévközi teszt legalább 50-50%-os teljesítése. A két félévközi teszt eredménye nem számít bele a záróvizsgába.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89 - 94
76 - 88
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

A TVSZ szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 21
zárthelyire felkészülés 8
vizsgára felkészülés 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 21

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
-

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.