I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FILM, ÉLMÉNY, MANIPULÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43A067
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Levente
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.levente@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatókat megismertesse a mozgóképi kommunikáció jelenségeivel, a film műfajaival, a nézői várakozások szerepével a filmes és médiaszövegek élvezetében. Emellett bevezetést nyújt a befogadóban/nézőben kialakult élményvilággal, a mozgókép néhány fontos technikájával kapcsolatosan. A kurzus során a hallgató olyan fogalmi apparátust sajátíthat el, amelynek segítségével elmélyültebben, értőn tud tájékozódni a mozgókép világában és a filmtörténetben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
  1. Elemzési képesség
  2. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság.
  2. Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
  3. Más (nem nyugati) kulturális hagyományok akceptálása.
Önállóság és felelősség
  1. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  2. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
  3. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését rész- és összegző teljesítményértékeléssel lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során ismertetésre kerülő feladatok közül kell mindenkinek választania, ezek között egyéni és csoportos feladatok szerepelnek. 2. A félév végén összegző teljesítményértékelés, ezt szintén lehet csoportban végezni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • félév végi összegző teljesítményértékelés: 70
  • félév közbeni részteljesítmény-értékelés: 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 90–95
80–89
Közepes 60–79
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 20
szakirodalom elsajáítása 12
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés; Mozi, film, médium; Mozgókép és jelentés; A jelentéslétrehozó eszközök: kompozíció, tengelyszabály, montázs; Nézői várakozások és az élmény; A kultuszfilm; Filmkezdet: hogy kezdődik a film; Mozi kontra streaming, a film domesztikációja; Filmes műfajok; Filmelmélet, -történet és filmelmélet-történet; Film és identitás

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Gayer Zoltán óraadó oktató
Orbán Krisztina oktatási asszisztens orban.krisztina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.