I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PROJEKTMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20M420
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Sebestyén Zoltán
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
sebestyen.zoltan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges tudást. A kurzus hangsúlyt fektet a gyakorlati megoldások ismertetésére is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a projektmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
  2. Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
  3. Érti a vállalati működés és a projektmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek le-hetséges alkalmazásáról.
  5. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a projektmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
  6. Ismeri a legalapvetőbb menedzsment-célú gráfelméleti algoritmusokat és azok megoldási menetét.
  7. Ismeri a legfontosabb nyomon követési technikákat.
  8. Ismeri egy elterjedt projektmenedzsment célú szoftver működését
Képesség
  1. Képes a projektmenedzsment alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a projektekkel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a projektmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  4. Képes a projektcélú hálóelemzést gráfelméleti algoritmussal megfogalmazni és megoldani.
  5. Teljes körű elemzést tud végezni a leggyakoribb nyomon követési technikákkal (EVM).
  6. Képes projektmenedzsment célú szoftverrel projektet tervezni.
Attitűd
  1. Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak munkájához és magatartásához, innovatív és proaktív magatartást tanúsít a gazdasági problémák kezelésében. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
  2. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, erre munkatársait és beosztottait is ösztönzi, segíti, támogatja.
Önállóság és felelősség
  1. Szervezetpolitikai, stratégiai, irányítási szempontból jelentős területeken is önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért, az általa irányított szervezetért, vállalkozásáért, az alkalmazottakért.
  3. Önállóan lát el gazdasági elemző, döntés előkészítő, tanácsadói feladatokat.
  4. Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, esettanulmányok, vendégelőadók, szorgalmi házifeladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Sebestyén Z.: Projektmenedzsment, oktatási segédlet, 2018
  • Egyéb, az oktató által kiadott oktatási segédletek (letölthető: https://edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), egy esettanulmány feldolgozása (részteljesítmény-mérés) és órai munka alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Részteljesítmény értékelés: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló jellemzően számítási feladatokból, kisebb részben elméleti kérdésekből és/vagy tesztkérdésekből álló írásbeli dolgozatok. (zárthelyik) B. Részteljesítmény-mérés: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló beadandó írásbeli dolgozat (esettanulmány) és annak prezentálása. C. Órai munka.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-mérés (feladat, esettanulmány): 10
  • 2. órai munka: 10
  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90–94
75–89
Közepes 60–74
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 0
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
házi feladat elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 12
vizsgafelkészülés 0
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

The learning outcomes of 2.2 can be achieved by studying the following areas and topics

Előadások témái
1. Projektfázisok jellemzői, a projektéletciklus és a termékéletciklus kapcsolata.
2. Folyamatok, folyamatcsoportok.
3. Projektsiker.
4. Főbb dokumentumok: projektalapító okirat, előzetes projektterjedelem-leírás, projektmenedzsmentterv.
5. Életciklus szerinti elemzés.
6. Szereplők, szerepek.
7. Szervezeti kérdések: személyzetmenedzsment-terv, szervezeti formák, emberi erőforrás tervezés eszközei.
8. Hálótervezés: hálóelméleti alapok, munkalebontási szerkezet, függőség meghatározása, megelőzési és követési listák, hálók felrajzolása és elemzése.
9. CPM
10. PERT
11. MPM
12. Becslés: hibák, szabályok, pontosság, három szintje, általános technikák.
13. Erőforrások: terhelés, S-görbe, erőforrás-allokálás.
14. Nyomon követés: EVM, ES.
15. Kockázat: kvalitatív és kvantitatív kockázatelemzés.
16. Szerződéstípusok.
17. Versenyeztetés.
18. Projektportfólió-menedzsment: definíció, lépések, rangsorolás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.