Célkitűzések
A tárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges alaptudást.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a projektmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
- Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
- Érti a vállalati működés és a projektmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
- Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a projektmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
- Ismeri a legalapvetőbb menedzsment-célú gráfelméleti algoritmusokat és azok megoldási menetét.
- Ismeri a legfontosabb nyomon követési technikákat.
- Ismeri egy elterjedt projektmenedzsment célú szoftver működését
Képesség
- Képes a projektmenedzsment alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a projektekkel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a projektmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Képes a projektcélú hálóelemzést gráfelméleti algoritmussal megfogalmazni és megoldani.
- Teljes körű elemzést tud végezni a leggyakoribb nyomon követési technikákkal (EVM).
- Képes projektmenedzsment célú szoftverrel projektet tervezni.
Attitűd
- Elfogadja, hogy bizonyos projektmenedzselési folyamatok javítása, optimális működése kvantitatív technikákkal elérhető.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a projektmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok.
Tanulástámogató anyagok
- Sebestyén Z. Projektmenedzsment. Oktatási segédanyag (online elérhető), 2016
- Anderson, D. R.-Sweeney, D.J., Williams, T.A. An Introduction to Management Science, West Publishing Company, 1994
- Görög M. Bevezetés a projektmenedzsmentbe, Aula Kiadó, 1999
- Nemeslaki A. Projektmenedzsment és hálós tervezési technikák, International Management Center, 1995
- Project Management Body of Knowledge (PMBOK), PMI Standards Committe, 2013
- Waters, C. D. J. Operations Management, Addison-Wesley Publishing Company, 1991
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával és egy esettanulmány feldolgozásának (részteljesítmény-mérés) formájában történik
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló beadandó írásbeli dolgozat (az esettanulmány a félév teljesítésének feltétele).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60
- esettanulmány: 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 71–85 |
Közepes | 56–70 |
Elégséges | 41–55 |
Elégtelen | 0-40 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de pótlásuk le-hetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. 2) Az egyszeri pótlásokon túl más teljesítési lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 12 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Projektmenedzsmenttel kapcsolatos alapvető definíciók. |
2. | Fázisok jellemzői (rész megvalósíthatósági tanulmányok, lobbitérkép stb.). |
3. | Projektéletciklus és a termékéletciklus kapcsolata (életciklus szerinti elemzés). |
4. | Legfontosabb módszertanok felépítése (PMBoK, PRINCE2). |
5. | Folyamatok, folyamatcsoportok. |
6. | Főbb dokumentumok: projektalapító okirat, előzetes projektterjedelem-leírás, projektmenedzsmentterv. |
7. | BPM dialektusok, folyamatmodellezés. |
8. | Szoftver-életciklus modellek és szoftverfejlesztési módszertanok. |
9. | Szereplők, szerepek. |
10. | Emberi erőforrás menedzsment eszközei: tevékenység-felelős mátrix, készség-szaktudás adatbázis. |
11. | Hálóelméleti alapok. Alapvető gráfelméleti algoritmusok összefoglalása. |
12. | Munkalebontási szerkezet, függőség meghatározása; megelőzési és követési listák, listák átalakítása címkézési technikával. |
13. | Háló rajzolásának szabályai és technikája, dinamizálása és elemzése. |
14. | Legfontosabb paraméterek (TPT, S, TF, FF, IF, CF) kiszámítása. |
15. | Sztochasztikus elemeket, döntési pontokat és összetettebb logikai pontokat tartalmazó speciális hálók. |
16. | Idő- és költségbecslés alapjai. |
17. | Modell paraméterezése. |
18. | Nyomon követés (Earned Value Management, Earned Schedule). Erőforrás elemzés. |
19. | Kockázat: kvalitatív és kvantitatív kockázatelemzés. Szerződéstípusok. |
20. | Versenyeztetés. |
21. | Projektportfólió-menedzsment: definíció, lépések, rangsorolás, iroda szerepe. |
22. | Számítógépes gyakorlat - a tanultak alkalmazása. |
23. | Számítógépes gyakorlat - a tanultak alkalmazása. |
24. | Számítógépes gyakorlat - a tanultak alkalmazása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.