I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Az esetoldás alapjai
Azonosító
BMEGT20MN50
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kovács Stefan
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser mesterszak MSc

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat az esetoldás feladataival, eszköztárával. Ezáltal elmélyítik az átfogó, menedzsment szemléletű elemzés, problémamegoldás és indoklás képességét. Ezzel nem csak az esetversenyeken való eredményes szereplésre készülnek fel, de tanulmányaikat záró diplomamunkájuk készítéséhez és későbbi (kiváltképp menedzsment tanácsadói területen) munkájukhoz szükséges kompetenciákra is szert tesznek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Elmélyíteni a gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  2. Megismerni a gazdaságos működés kialakításának és fejlesztésének feltételeit, módszereit.
  3. Elmélyíteni a gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
  4. Ismeri a termelő és szolgáltató vállalkozások működésük menedzseléséhez, fejlesztéséhez szükséges elméletet és módszertant.
Képesség
  1. A menedzsment szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
  2. Képes a termelő és szolgáltató folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempontokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületek képviselői közötti kommunikációra.
  3. Képes gazdasági döntéselőkészítési feladatok elvégzésére és döntéshozatalra.
  4. Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
Attitűd
  1. Törekszik szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  2. Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
  3. Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  4. Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
  5. Tiszteletben tartja mások szakmai véleményét és eredményeit. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes menedzsment-gazdasági jellegű feladatok megoldására.
  2. Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek elvárásait figyelembe véve önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal.
  3. Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.

Oktatásmódszertan

Esettanulmányok megoldása írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Osterwalder, A. és Pigneur, Y. (2012): Üzletimodell-építés. Cser Kiadó.
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. és Smith, A. (2022): Értékajánlat-tervezés. Cser Kiadó.
  • Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2012): Business Model Generation. John Wiley and Sons.
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., and Smith, A. (2014): Value Proposition Design. John Wiley and Sons.

Általános szabályok

A tantárgyban nyújtott teljesítmény értékelése az aktív órai munka és a kiadott feladatok, záró esettanulmány megoldása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai munka és feladatmegoldás, esettanulmány megoldása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai munka: 20
  • Feladatok: 30
  • Záró esettanulmány: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
75-84
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladatok az azoknál megadott határidőig pótolhatók, javíthatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Kontakt óra 28
Órai munka 12
Otthoni munka 50
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A tárgy ismerteti az esetmegoldás célját és gyakorlatát. Fejleszti az esetoldáshoz szükséges ismereteket, kompetenciákat

Előadások témái
1. Esettanulmányi bevezetés.
2. Környezet- és stratégiai elemzés.
3. Marketingmenedzsment és -kommunikáció.
4. Adatgyűjtés, adatbecslés.
5. Gazdaságossági vizsgálatok.
6. Vezetői összefoglaló, prezentáció.
7. Saját megoldások bemutatása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.