I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÜZLETI KÖRNYEZET
Azonosító
BMEGT20A009
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kovács Stefan
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

Az üzleti környezet pontos felderítése a sikeres üzleti tervezés és implementáció szükségszerű és racionális feltétele. A kurzus célja, hogy a hallgatóság számára támpontokat adjon az üzleti környezet sokféleségének értelmezéséhez, az üzleti környezet feltárásához szükséges nemzetközi gyakorlatban használt módszertanok készség szintű elsajátításához és a stratégiai tervezés alapvető fogalmainak és rendszerének megértéséhez.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az üzleti stratégia alapvető fogalmi rendszerét, a stratégiai tervezés lényegét,
  2. ismeri az üzleti folyamatok stekholdereinek tipikus elvárásait,
  3. ismeri az üzleti környezet elemzésére szolgáló legfontosabb modelleket és módszereket,
  4. ismeri az üzleti környezet elemzése során kapott eredmények stratégiai szintre történő transzformációjának lehetőségeit
Képesség
  1. Képes önálló tanulásra,
  2. képes követni és megérteni az üzleti környezet szakirodalmát,
  3. képes az üzleti környezet témájáról szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikálni,
  4. képes az üzleti környezet elemzésében szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. törekszik az üzleti környezet elemzési módszerei fejlődésének követésére és használatba vételére,
  4. törekszik az alapos, rendszerszemléletű környezetelemzésre.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani követelményeknek megfelelő elemzési feladatok elvégzésére,
  2. a szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel végzi elemzőmunkáját.
  3. csapatmunkában együttműködik munkatársaival a feladatok megoldásában,
  4. rendszerszemléletű megközelítést alkalmaz a környezet elemzésére.

Oktatásmódszertan

Előadások, elemzési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Capon, C. (2009): Understanding the Business Enviroment, Pearson, Harlow
  • Worthington, I., Britton, C. (2009): The Business Enviroment. Sixth Edition. Pearson, Harlow
  • Hamilton, L., Webster, P. (2015): The International Business Environment. Third Edition. Oxford University Press, Oxford

Általános szabályok

Az aláírás megszerzése a félév során írandó kettő zárthelyi dolgozat összesített eredményének minimum szintjéhez, valamint a félév során elkészítendő csoportos beadandó feladat határidőre történő benyújtásához, tanórai prezentálásához és a beadandó feladat értékelésének minimum szintjéhez kötött. A tantárgyból érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga alapján szerezhető.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: A ZH-k szervezése írásban történik. A kettő ZH alapján összesen 20 pont szerezhető, egy-egy ZH 10-10 pontot ér. A csoportos beadandó feladattal és prezentációval 20 pont szerezhető, melynek részleteiről az első előadás alkalmával szóbeli és részletes írásbeli tájékoztatás történik. Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése. A tantárgyból megajánlott jegy szerezhető, ennek feltételeit az oktató a félév elején kihirdeti. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A vizsga írásban történik, melynek megírásával összesen 10 pont szerezhető.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. ZH: 25
  • 2. ZH: 25
  • Beadandó feladat és prezentáció: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga (/megajánlott jegy): 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-94
75-86
Közepes 63-74
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Mindkettő ZH pótolható/javítható. Pótlás/javítás esetén a pót/javító ZH-n elért eredmény számít. A csoportos beadandó feladat benyújtásának pótlásárara legkésőbb három naptári nappal a hallgatói prezentációk megkezdéséig bezárólag van lehetőség. A prezentáció nem pótolható. Vizsga javítása az aktuális TVSz szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
csoportos beadandó feladat, prezentáció 24
vizsgafelkészülés 38
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Az üzleti környezet fogalma és kapcsolódási pontjai az érték, jövőkép, küldetés fogalmához.
2. Az üzleti környezet kapcsolata a stratégiai tervezéssel.
3. Az üzleti környezet feltárása, mint csoportmunka.
4. Az üzleti környezetben elfoglalt pozíció azonosítására alkalmas módszerek.
5. PESTEL elemzés és SWOT elemzés gyakorlati alkalmazása esettanulmányon keresztül.
6. Erőforrás elemzés és Stakeholder elemzés gyakorlati alkalmazása esettanulmányon keresztül.
7. Az üzleti vászon (Business Canvas) és alkalmazási lehetőségei.
8. Az üzleti környezet makroszintű kulturális vetülete, a nemzeti kultúra.
9. Az üzleti környezet mikroszintű kulturális vetülete, a szervezeti kultúra.
10. Hallgatói csoportmunkák prezentációi

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.