Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
Az üzleti környezet pontos felderítése a sikeres üzleti tervezés és implementáció szükségszerű és racionális feltétele. A kurzus célja, hogy a hallgatóság számára támpontokat adjon az üzleti környezet sokféleségének értelmezéséhez, az üzleti környezet feltárásához szükséges nemzetközi gyakorlatban használt módszertanok készség szintű elsajátításához és a stratégiai tervezés alapvető fogalmainak és rendszerének megértéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az üzleti stratégia alapvető fogalmi rendszerét, a stratégiai tervezés lényegét,
- ismeri az üzleti folyamatok stekholdereinek tipikus elvárásait,
- ismeri az üzleti környezet elemzésére szolgáló legfontosabb modelleket és módszereket,
- ismeri az üzleti környezet elemzése során kapott eredmények stratégiai szintre történő transzformációjának lehetőségeit
Képesség
- Képes önálló tanulásra,
- képes követni és megérteni az üzleti környezet szakirodalmát,
- képes az üzleti környezet témájáról szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikálni,
- képes az üzleti környezet elemzésében szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- törekszik az üzleti környezet elemzési módszerei fejlődésének követésére és használatba vételére,
- törekszik az alapos, rendszerszemléletű környezetelemzésre.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani követelményeknek megfelelő elemzési feladatok elvégzésére,
- a szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel végzi elemzőmunkáját.
- csapatmunkában együttműködik munkatársaival a feladatok megoldásában,
- rendszerszemléletű megközelítést alkalmaz a környezet elemzésére.
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Capon, C. (2009): Understanding the Business Enviroment, Pearson, Harlow
- Worthington, I., Britton, C. (2009): The Business Enviroment. Sixth Edition. Pearson, Harlow
- Hamilton, L., Webster, P. (2015): The International Business Environment. Third Edition. Oxford University Press, Oxford
Általános szabályok
Az aláírás megszerzése a félév során írandó kettő zárthelyi dolgozat összesített eredményének minimum szintjéhez, valamint a félév során elkészítendő csoportos beadandó feladat határidőre történő benyújtásához, tanórai prezentálásához és a beadandó feladat értékelésének minimum szintjéhez kötött. A tantárgyból érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga alapján szerezhető.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: A ZH-k szervezése írásban történik. A kettő ZH alapján összesen 20 pont szerezhető, egy-egy ZH 10-10 pontot ér. A csoportos beadandó feladattal és prezentációval 20 pont szerezhető, melynek részleteiről az első előadás alkalmával szóbeli és részletes írásbeli tájékoztatás történik. Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése. A tantárgyból megajánlott jegy szerezhető, ennek feltételeit az oktató a félév elején kihirdeti. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A vizsga írásban történik, melynek megírásával összesen 10 pont szerezhető.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. ZH: 25
- 2. ZH: 25
- Beadandó feladat és prezentáció: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga (/megajánlott jegy): 100
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87-94 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 63-74 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Mindkettő ZH pótolható/javítható. Pótlás/javítás esetén a pót/javító ZH-n elért eredmény számít. A csoportos beadandó feladat benyújtásának pótlásárara legkésőbb három naptári nappal a hallgatói prezentációk megkezdéséig bezárólag van lehetőség. A prezentáció nem pótolható. Vizsga javítása az aktuális TVSz szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
csoportos beadandó feladat, prezentáció | 24 |
vizsgafelkészülés | 38 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az üzleti környezet fogalma és kapcsolódási pontjai az érték, jövőkép, küldetés fogalmához. |
2. | Az üzleti környezet kapcsolata a stratégiai tervezéssel. |
3. | Az üzleti környezet feltárása, mint csoportmunka. |
4. | Az üzleti környezetben elfoglalt pozíció azonosítására alkalmas módszerek. |
5. | PESTEL elemzés és SWOT elemzés gyakorlati alkalmazása esettanulmányon keresztül. |
6. | Erőforrás elemzés és Stakeholder elemzés gyakorlati alkalmazása esettanulmányon keresztül. |
7. | Az üzleti vászon (Business Canvas) és alkalmazási lehetőségei. |
8. | Az üzleti környezet makroszintű kulturális vetülete, a nemzeti kultúra. |
9. | Az üzleti környezet mikroszintű kulturális vetülete, a szervezeti kultúra. |
10. | Hallgatói csoportmunkák prezentációi |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.