I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Stratégiai menedzsment
Azonosító
BMEGT20S802
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kovács Stefan
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nukleáristechnológia-menedzsment szakmérnök szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

Felvillantani a stratégiai menedzsment tudományos hátterét a maga paradigmáival, modelljeivel, technikai eszköz-tárával. A stratégiai menedzsment elmúlt öt évtizedének legfontosabb és erősen a gyakorlathoz kötődő eredményeit rendsze-rezésben tanulmányozva sikerüljön felkelteni a hallgató érdeklődését a téma iránt, kételyeket megfogalmazni a to-vábbi gondolkodáshoz, valamint hasznos és konkrét módszertani ismereteket is nyújtani stratégiai döntések megalapozásához

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a stratégiai menedzsment fejlődéstörténetét.
  2. Ismeri a stratégiai menedzsment paradigmáit és azok változásait.
  3. Ismeri az értékteremtést, mint a stratégiai célképzés kiinduló bázisát.
  4. Ismereteket szerez a digitalizáció hatásairól a stratégiai gondolkozásra és gyakorlati megoldásaira.
  5. Megismeri a stratégiai döntéshozatal legfontosabb módszereit.
Képesség
  1. Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
  2. Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
Attitűd
  1. Elfogadja a jövő előrejelezhetőségének erősen korlátozott voltát, miközben elutasítja a sodródást, a szándéknélküliséget.
  2. Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a menedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a sikeres stratégiai döntéshez.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan készít tanulmányt egy konkrét cég stratégiai döntéseinek értékeléséről.
  2. Önállóan alkalmaz egyéb menedzsment eszközöket.

Oktatásmódszertan

Előadások. Meghívott gyakorlati szakember is.

Tanulástámogató anyagok

  • Mészáros Tamás: Stratégiai menedzsment (letölthető oktatási segédlet)
  • Tari Ernő: Miért a Graphisoft – az oktatási segédlet része.
  • Cser Linda: A Graphi-story folytatódik – az oktatási segédlet része.
  • Mintzberg, H. – Ahlstrand, B. Lampel, J. (2005): Stratégiai Szafari, Útbaigazítás a stratégiai menedzsmentben. HVG könyvek. Budapest. 1., valamint 12. fejezet.
  • Evans, P. (2000): Strategy, the End of the Endgame. Journal of Business Strategy Nov-Dec. 12-18.
  • Porter, M. (2001): Strategy and the Internet. Harvard Business Review March. 63-79.
  • Porter, M-Heppelmann, E. (2014): How Smart Connected Products Are Transforming Competition. Harvard Business Review 92 (11) 64-88.
  • Lapersonne, A. – Sanghavi, N. De Mattos C. (2015): Hybrid Strategy, Ambidexterity and Environment: Toward an Integrated Typology, Universal Journal of Management 3 (12) 497-508.
  • Mintzberg, H. – Lampel J. – Quinn J. B. – Goshal S. (2003): The Strategy Process – Concepts, Contexts, Cases. Pearson, Harlow
  • Hubbard, R. B. (2008): Strategic management. Pearson, Frenchs Forest
  • Barney, J. B. – Hesterly W. S. (2010): Strategic Management and Competitive Advantage. Pearson, Upper Saddle River
  • Capon, C. (2009): Understanding the business environment. Pearson, Harlow
  • Other given materials, power point slides.

Általános szabályok

A tantárgy vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Esettanulmány vagy stratégiai terv készítése és prezentálása. A feladat részleteiről, beadásának módjáról, határ idejéről az oktató a félév elején tájékoztatja a hallgatókat. Az esettanulmány min. 50-os teljesítése az aláírás követelménye. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): Az írásbeli vizsgán min. 50%-ot teljesíteni kell az esettanulmány eredménye nélkül, különben a hallgató nem teljesíti a tárgyat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • esettanulmány: 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • esettanulmány: 40
  • írásbeli vizsga: 60
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az esettanulmány legalább 50%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89-94
76-88
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
félévközi készülés a tanórákra 12
felkészülés a vizsgára 30
esettanulmány kidolgozása 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.

Előadások témái
1. Alapfogalmak, stratégiai iskolák, a tervezés evolúciója.
2. A stratégiai menedzsment evolúciója, paradigmák és kritikájuk.
3. Stratégiai értékteremtés, célképzés
4. A stratégiaalkotás változásainak mozgatórugói – különös tekintettel a technológiára – és hatásuk a versenystratégiá-kra.
5. A stratégiaalkotás folyamata és támogató eszközrendszere.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.