I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Strategic management
ID (subject code)
BMEGT20S802
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Kovács Stefan
Position
assistant professor
Contact details
kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Nuclear Technology Management Specialized Engineer Postgraduate Programme

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 5881478/13/2024 registration number. Valid from: 11.12.2024.

Objectives

Highlighting the scientific background of strategic management, introducing paradigms, models and tools of strategic manage-ment. Arousing students’ interest in strategic management based on the last five decades of strategic management’s most important and practical result. Expressing doubts for further thinking and introducing methodological knowledge for strategic decision making.

Academic results

Knowledge
  1. Familiar with the phylogeny of strategic management.
  2. Familiar with the paradigms of strategic management.
  3. Familiar with value creation as the basis of strategic goal setting.
  4. Familiar with the effects of digitization on strategic thinking.
  5. Familiar with the most important methods of strategic decision making.
Skills
  1. Students can apply the theoretical and practical knowledge in practice.
  2. Students can doubt, thinking in alternatives and integrating knowledge.
Attitude
  1. Students recognize the uncertainty of future while refuse drift and intentionality.
  2. Student can apply those methodologies which have the biggest chance for the successful strategic decision.
Independence and responsibility
  1. Students can write study on evaluation of a certain company’s strategy and strategic deci-sions.
  2. Students can apply other management tools as well.

Teaching methodology

Lectures. Guest practicing lecturer can be involved as well.

Materials supporting learning

  • Mészáros Tamás: Stratégiai menedzsment (letölthető oktatási segédlet)
  • Tari Ernő: Miért a Graphisoft – az oktatási segédlet része.
  • Cser Linda: A Graphi-story folytatódik – az oktatási segédlet része.
  • Mintzberg, H. – Ahlstrand, B. Lampel, J. (2005): Stratégiai Szafari, Útbaigazítás a stratégiai menedzsmentben. HVG könyvek. Budapest. 1., valamint 12. fejezet.
  • Evans, P. (2000): Strategy, the End of the Endgame. Journal of Business Strategy Nov-Dec. 12-18.
  • Porter, M. (2001): Strategy and the Internet. Harvard Business Review March. 63-79.
  • Porter, M-Heppelmann, E. (2014): How Smart Connected Products Are Transforming Competition. Harvard Business Review 92 (11) 64-88.
  • Lapersonne, A. – Sanghavi, N. De Mattos C. (2015): Hybrid Strategy, Ambidexterity and Environment: Toward an Integrated Typology, Universal Journal of Management 3 (12) 497-508.
  • Mintzberg, H. – Lampel J. – Quinn J. B. – Goshal S. (2003): The Strategy Process – Concepts, Contexts, Cases. Pearson, Harlow
  • Hubbard, R. B. (2008): Strategic management. Pearson, Frenchs Forest
  • Barney, J. B. – Hesterly W. S. (2010): Strategic Management and Competitive Advantage. Pearson, Upper Saddle River
  • Capon, C. (2009): Understanding the business environment. Pearson, Harlow
  • Other given materials, power point slides.

General Rules

A tantárgy vizsgával zárul.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Esettanulmány vagy stratégiai terv készítése és prezentálása. A feladat részleteiről, beadásának módjáról, határ idejéről az oktató a félév elején tájékoztatja a hallgatókat. Az esettanulmány min. 50-os teljesítése az aláírás követelménye. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): Az írásbeli vizsgán min. 50%-ot teljesíteni kell az esettanulmány eredménye nélkül, különben a hallgató nem teljesíti a tárgyat.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • esettanulmány: 100
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

  • esettanulmány: 40
  • írásbeli vizsga: 60
  • összesen: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének feltétele az esettanulmány legalább 50%-os teljesítése.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 89-94
Good 76-88
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 0-49

Retake and late completion

A TVSZ szabályainak megfelelően.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 24
félévközi készülés a tanórákra 12
felkészülés a vizsgára 30
esettanulmány kidolgozása 24
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.

Lecture topics
1. Alapfogalmak, stratégiai iskolák, a tervezés evolúciója.
2. A stratégiai menedzsment evolúciója, paradigmák és kritikájuk.
3. Stratégiai értékteremtés, célképzés
4. A stratégiaalkotás változásainak mozgatórugói – különös tekintettel a technológiára – és hatásuk a versenystratégiá-kra.
5. A stratégiaalkotás folyamata és támogató eszközrendszere.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements