I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
SRATEGIC MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT20ML12
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Kovács Stefan
Position
assistant professor
Contact details
kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: MSc in Marketing

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Master of Business Administration

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Master of Science in Accounting

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 5881478/13/2024 registration number. Valid from: 11.12.2024.

Objectives

A kind of integration of the knowledge of previous courses. Contribution to the development of students' strategic thinking. Presentation of different theories, approaches and paradigms of strategic management.

Academic results

Knowledge
  1. Know the history of strategic management development.
  2. Know the paradigms of strategic management and their changes.
  3. Know value creation as a starting point for strategic goal setting.
  4. Gain knowledge of the effects of digitization on strategic thinking and practical solutions.
  5. Learn the most important methods of strategic decision making.
Skills
  1. Are able to apply the learned theoretical and methodological knowledge in practice.
  2. Are able to doubt, think of alternatives, integrate knowledge
Attitude
  1. Accept the severely limited predictability of the future while rejecting drift, inadvertence.
  2. Use the tool and form of management techniques that offers the greatest chance of a successful strategic decision.
Independence and responsibility
  1. Independently prepare an essay on the evaluation of strategic decisions of a specific company.
  2. Independently use other management tools.

Teaching methodology

Lectures.

Materials supporting learning

  • edu.gtk.bme.hu
  • félév során megadott szakirodalom

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga alapján történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A kurzus írásbeli vizsgával zárul.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • írásbeli vizsga: 100
  • összesen: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének nincs követelménye.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 89-94
Good 76-88
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 0-49

Retake and late completion

Ismételt vizsga az aktuális TVSz szerint.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14
folyamatos tanulás 16
vizsgafelkészülés 60
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Bevezetés, a szemeszter felépítése és követelményei.
2. A tervezés evolúciója, stratégia versus stratégiai menedzsment.
3. A stratégiai menedzsment evolúciója, paradigmák és kritikájuk.
4. A Harvard iskola, az iparági struktúrára építő közelítés.
5. Az erőforrás alapú közelítés.
6. Stratégiai értékképzés, mint a fő célok megalapozása.
7. A stratégiaalkotás alapvető fejlődési trendjeinek változása, és ezen változások mozgatórugói.
8. A stratégiai menedzsment alapvető eszközei.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Mészáros Tamás egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem, Stratégia és Projektvezetés Tanszék tamas.meszaros@uni-corvinus.hu

Approval and validity of subject requirements