Programme: MSc in Marketing
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Master of Business Administration
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Master of Science in Accounting
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
A kind of integration of the knowledge of previous courses. Contribution to the development of students' strategic thinking. Presentation of different theories, approaches and paradigms of strategic management.
Academic results
Knowledge
- Know the history of strategic management development.
- Know the paradigms of strategic management and their changes.
- Know value creation as a starting point for strategic goal setting.
- Gain knowledge of the effects of digitization on strategic thinking and practical solutions.
- Learn the most important methods of strategic decision making.
Skills
- Are able to apply the learned theoretical and methodological knowledge in practice.
- Are able to doubt, think of alternatives, integrate knowledge
Attitude
- Accept the severely limited predictability of the future while rejecting drift, inadvertence.
- Use the tool and form of management techniques that offers the greatest chance of a successful strategic decision.
Independence and responsibility
- Independently prepare an essay on the evaluation of strategic decisions of a specific company.
- Independently use other management tools.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- edu.gtk.bme.hu
- félév során megadott szakirodalom
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A kurzus írásbeli vizsgával zárul.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs követelménye.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 89-94 |
Good | 76-88 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga az aktuális TVSz szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
folyamatos tanulás | 16 |
vizsgafelkészülés | 60 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés, a szemeszter felépítése és követelményei. |
2. | A tervezés evolúciója, stratégia versus stratégiai menedzsment. |
3. | A stratégiai menedzsment evolúciója, paradigmák és kritikájuk. |
4. | A Harvard iskola, az iparági struktúrára építő közelítés. |
5. | Az erőforrás alapú közelítés. |
6. | Stratégiai értékképzés, mint a fő célok megalapozása. |
7. | A stratégiaalkotás alapvető fejlődési trendjeinek változása, és ezen változások mozgatórugói. |
8. | A stratégiai menedzsment alapvető eszközei. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Mészáros Tamás | egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem, Stratégia és Projektvezetés Tanszék | tamas.meszaros@uni-corvinus.hu |