Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a térben kiterjedt gazdaság szereplőinek telephelyválasztását motiváló elméleteket (regionális mikroökonómia);
- ismeri a régiók közötti különbségekre, változatos fejlődési pályákra vonatkozó magyarázatokat (regionális makroökonómia);
- ismeri a régiók közötti különbségek csökkentésének módozatait, a területfejlesztés fogalmát, eszközrendszerét;
- tisztában van az európai uniós szintű valamint a hazai területfejlesztés kialakulásával;
- valamint a regionális gazdaságtan területén Nobel-díjjal jutalmazott tudósok, valamint az elméleteiken alapuló egyes gyakorlati megvalósulások eredményeivel.
Képesség
- A hallgató képes a térben kiterjedt gazdaság települési és régiós, környezeti-, közgazdasági evolúciós értékelésére;
- képes az egyes gazdaságpolitikák régióformáló hatásának beazonosítására;
- képes az egyes gazdaságpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességének felismerésére;
- képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására;
- képes a külső gazdasági sokkok helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére;
- képes a regionális fejlődésre ható tényezők számbavételére, szerepük értékelésére;
- képes a területek gazdasági-társadalmi-környezeti portfóliókészletének feltárására, a belső (endogén) és külső (exogén) tényezőkhöz köthető regionális fejlődésre vonatkozó forgatókönyvek felvázolására;
- képes a regionális gazdaságtan és a regionális tudomány más területei (népességstatisztika, kartográfiai) közötti szinergiák kiaknázására;
- valamint képes a fentiek közérthető interpretálására mind szakmabeli mind nem szakmabeli közönség számára.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató-társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának és az erőforrás-elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, azok feloldásához szükséges tényezők értékelésére;
- törekszik a társadalmi jóllétet és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai.
- Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
- Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
- Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank, Capello, Roberta (2016). Regional Economics. Routledge, ISBN 9781138855885
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: A szorgalmi időszak során összegző tanulmányi teljesítményértékelésekkel (két zárthelyi dolgozat), valamint egy részteljesítményértékelés által, utóbbi a tananyag gyakorlati felhasználásának elsajátítását segítő, önállóan/csoportosan elkészítendő páros/csoportos feladatként jelenik meg. A szorgalmi időszak teljesítményértékelései alapján megajánlott jegy szerezhető, amelynek kereteit az oktató ismerteti. Amennyiben a hallgató nem szerez, vagy nem fogadja el a felajánlott megajánlott jegyet, a vizsgaidőszak során írásbeli és/vagy szóbeli vizsgát kell tennie.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozatok az elsajátított ismeretekre és azok alkalmazására fókuszálnak, így a probléma-felismerést és -megoldást helyezik a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. 2. Részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló, párban vagy csoportosan elkészítendő gyakorlatorientált feladat. A szorgalmi időszak teljesítményértékelései alapján megajánlott jegy szerezhető, amelynek kereteit az oktató ismerteti. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása: 1. Írásbeli és/vagy szóbeli vizsga: az a hallgató, amely megajánlott jegyet nem szerzett, illetve nem fogadja el azt, a vizsgaidőszak során köteles írásbeli és/vagy szóbeli vizsgát tenni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- részteljesítményértékelés: 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli és/vagy szóbeli vizsga (megajánlott jegy hiányában): 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a részteljesítményértékelés sikeres teljesítése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 64–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja. 6) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 48 |
felkészülés részteljesítményértékelésre | 40 |
felkészülés vizsgára | 20 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei. |
2. | A regionális politika kialakulása, céljai és irányzatai az európai országokban. |
3. | Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei. |
4. | A regionális mikroökonómia alapkérdései. |
5. | Telephelyelméletek a mezőgazdaság területhasználatára. |
6. | Telephelyelméletek az ipar telephelyválasztásánál. |
7. | Szolgáltatások telephelyválasztása. |
8. | Térbeli hálózatok, települési hierarchiák. |
9. | Esettanulmányok napjaink telephelyválasztására. |
10. | Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása. |
11. | A regionális növekedés magyarázatai. |
12. | A regionális fejlődés elméletei. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bozsoki Fruzsina | PhD hallgató, tudományos segédmunkatárs | bozsoki.fruzsina@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.