Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the course that students become familiar with the basics of regional economics, experiences from local and international practices, challenges of regional economics and its main areas.
Academic results
Knowledge
- Familiarized with the location choice theories (regional microeconomics);
- Familiarized with theories describing the various development paths of regional economies (regional macroeconomics);
- Familiarized with policies aim to enhance territorial convergence, the phenomena of territorial development and modes to decreasing territorial inequalities;
- Comprehends principles and history of both the European Regional Policy and its local application;
- And finally comprehend the theories of various scientists, economists awarded by Nobel prize award and the effects of their theories in practice.
Skills
- The student is able to analyse the macro-environment of a town/ city;
- Analyse the effect of various economic policies to regional growth;
- Analyse the effect of various economic policies to decrease regional inequalities;
- Asses the effects of international, national economic, social processes to localities;
- Comprehend the local effects and answers to global shocks,
- Assess the factor endowment structure connected to regional development,
- Analyse regional economic, social and environmental factor portfolio, differentiation between exogenous and endogenous development factors and development of regional trajectories;
- Find synergies between regional economics and other branches of regional science;
- And capable to report about the themes listed above both for scientific and every-day people.
Attitude
- Cooperation with other peers and lecturer;
- Continuous learning;
- Openness to use IT tools;
- Positive attitude towards complex systems;
- Has aspirations toward reducing different inequalities within the society;
- Commitment to take decisions from social well-being and sustainability perspective
Independence and responsibility
- Capable for individual analysis in relation to regional economics;
- Open to receive both positive and negative feedbacks;
- Capable for teamwork, ready to cooperate;
Teaching methodology
Lectures and seminars, problem-solving, oral and written communication. Application of IT tools and techniques
Materials supporting learning
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai.
- Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
- Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
- Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank,
- Capello, Roberta (2016). Regional Economics. Routledge, ISBN 9781138855885
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladat.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő egyszeri feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (jellemzően egy jószág termékláncára vonatkozó interjús megkérdezésen alapuló munka és annak prezentálása) figyelembe véve, hogy a 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása: 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40%
- Kötelező részteljesítményértékelés: 20%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés: 100%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A kötelező részteljesítményértékelés teljesítése; az aláírás a tanulmányok lefolytatásának ideje alatt érvényben marad.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90%-100-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 76–84 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–63 |
Fail | 0-50 |
Retake and late completion
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
participation in contact lessons | 56 |
preparation for classes | 14 |
homework | 50 |
preparation for performance assessment | 30 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei. |
2. | A regionális politika kialakulása, céljai és irányzatai az európai országokban. |
3. | Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei. |
4. | A regionális mikroökonómia alapkérdései. |
5. | Telephelyelméletek a mezőgazdaság területhasználatára. |
6. | Telephelyelméletek az ipar telephelyválasztásánál. |
7. | Szolgáltatások telephelyválasztása. |
8. | Térbeli hálózatok, települési hierarchiák. |
9. | Esettanulmányok napjaink telephelyválasztására. |
10. | Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása. |
11. | A regionális növekedés magyarázatai. |
12. | A regionális fejlődés elméletei. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|