I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
International Economics
ID (subject code)
BMEGT30A113
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
2
Laboratory
0
Type of assessment
Mid-term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr.Kapás Judit
Position
associate professor
Contact details
kapas.judit@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: BA in International Business

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
Erős – strong: Közgazdaságtan I. – Economics I. (BMEGT30A003), Közgazdaságtan II. - Economics II. (BMEGT30A101 vagy/or BMEGT30A004)
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 5881478/13/2024 registration number. Valid from: 11.12.2024.

Objectives

The course is aimed at making students familiar with the basic concepts of international economics. Particularly, the course will be focused on the theories of international trade, the tools of trade policy, international finance and open-economy macroeconomic policy.

Academic results

Knowledge
  1. The student knows
  2. the basic theories of the micro and macro levels of international economics;
  3. basic, comprehensive concepts of international economics
  4. models of classical international economics and their limitation;
  5. the applied trade policies;
  6. effects of the policies for the developed and developing countries;
  7. relevant exchange rate systems.
Skills
  1. The students are able to
  2. explore, systematize and analyze facts and basic connections using the studied international economic theories and methods,
  3. analyze the advantages and disadvantages of classical international economic models,
  4. interpret the role and impact of trade policy in different institutional frameworks,
  5. judge the impact of different economic policies on different exchange rate regimes,
  6. determine the complex consequences of foreign trade processes,
  7. follow and interpret world economic, international business processes, changes in related policies and legislation relevant to economic policy and the field, their effects.
Attitude
  1. The students
  2. are open to learn and adapt the methodology of information technology tools, and the methods of regression and time series models.
  3. collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
  4. gain knowledge and information,
  5. are open to critical thinking,
  6. seek to learn about and apply different economic approaches.
Independence and responsibility
  1. The students
  2. are open to accept reliable critical remarks,
  3. are able to solve practical professional problems independently.

Teaching methodology

Lectures, computational tasks and written communication, use of ICT tools and techniques, optional tasks prepared independently and in group work, work organization techniques.

Materials supporting learning

  • 1. Bock Gyula – Misz József: Nemzetközi közgazdaságtan. Trimester, Tatabánya, 2006.
  • 2. Bock Gyula: Nemzetközi közgazdaságtan feladatok. Trimester, Tatabánya, 2007.
  • 3. Krugman, P. R. – Obstfeld, M.: Nemzetközi gazdaságtan. PANEM Kiadó, Budapest. 2009. 1–6., 8–9., 12–17. feje-zetek.
  • 4. Major Klára – Szabó-Bakos Eszter – Szilágyi Katalin: Nemzetközi gazdaságtan feladatgyűjtemény. PANEM Kiadó, Budapest, 2004.
  • 5. Husted, Steven – Melvin, Micheal: International Economics. 8th edition. Addison Wesley, 2010.
  • 6. Husted, Steven – Melvin, Micheal: Study Guide for International Economics. Prentice Hall, 2009.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban tett 2 írásbeli számonké-rés alapján történik.

Performance assessment methods

Írásbeli teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetencia elemeinek komplex értékelése két írásbeli számonkérés formájában. A teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére. Mindkét írásbeli számonkérésnél el kell érni az 50%-ot. A 3.7 pontban meghatározott díjköteles pótlás előtt, a szorgalmi időszak utolsó hetében a két számonkérés mindegyike javítható vagy pótolható. A két legalább 50%-os eredmény összesítése alapján történik a gyakorlati jegy meghatározása a 3.6 pont szerint.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Zárthelyi dolgozat 1.: 50
  • Zárthelyi dolgozat 2.: 50
  • Összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 85,51-89,5%
Good 73,51-85,5%
Satisfactory 61,51-73,5%
Pass 49,51-61,5%
Fail -49,5%

Retake and late completion

Az írásbeli számonkérések a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Participating to the contact lessons 56
Learning for the lessons 14
Learning the curriculum 50
Preparantion for the mid-term exams 30
Total 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. 1. Introduction - Chapter 1.
2. 2. Chapter 2.
3. 3. Chapter 3.
4. 4. Chapter 4.
5. 5. Chapter 5.
6. 6. Chapter 6.
7. 7. Chapter 8.
8. 8. Chapter 9.
9. 9. Chapter 12.
10. 10. Chapter 13-14.
11. 11. Chapter 15.
12. 12. Chapter 16.
13. 13. Chapter 16.
14. 14. Chapter 17.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kapás Judit egyetemi docens/associate professor kapas.judit@gtk.bme.hu
Bánhidi Zoltán tudományos segédmunkatárs/ assistant research fellom banhidi.zoltan@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements