Programme: BA in International Business
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
The course is aimed at making students familiar with the basic concepts of international economics. Particularly, the course will be focused on the theories of international trade, the tools of trade policy, international finance and open-economy macroeconomic policy.
Academic results
Knowledge
- The student knows
- the basic theories of the micro and macro levels of international economics;
- basic, comprehensive concepts of international economics
- models of classical international economics and their limitation;
- the applied trade policies;
- effects of the policies for the developed and developing countries;
- relevant exchange rate systems.
Skills
- The students are able to
- explore, systematize and analyze facts and basic connections using the studied international economic theories and methods,
- analyze the advantages and disadvantages of classical international economic models,
- interpret the role and impact of trade policy in different institutional frameworks,
- judge the impact of different economic policies on different exchange rate regimes,
- determine the complex consequences of foreign trade processes,
- follow and interpret world economic, international business processes, changes in related policies and legislation relevant to economic policy and the field, their effects.
Attitude
- The students
- are open to learn and adapt the methodology of information technology tools, and the methods of regression and time series models.
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to critical thinking,
- seek to learn about and apply different economic approaches.
Independence and responsibility
- The students
- are open to accept reliable critical remarks,
- are able to solve practical professional problems independently.
Teaching methodology
Lectures, computational tasks and written communication, use of ICT tools and techniques, optional tasks prepared independently and in group work, work organization techniques.
Materials supporting learning
- 1. Bock Gyula – Misz József: Nemzetközi közgazdaságtan. Trimester, Tatabánya, 2006.
- 2. Bock Gyula: Nemzetközi közgazdaságtan feladatok. Trimester, Tatabánya, 2007.
- 3. Krugman, P. R. – Obstfeld, M.: Nemzetközi gazdaságtan. PANEM Kiadó, Budapest. 2009. 1–6., 8–9., 12–17. feje-zetek.
- 4. Major Klára – Szabó-Bakos Eszter – Szilágyi Katalin: Nemzetközi gazdaságtan feladatgyűjtemény. PANEM Kiadó, Budapest, 2004.
- 5. Husted, Steven – Melvin, Micheal: International Economics. 8th edition. Addison Wesley, 2010.
- 6. Husted, Steven – Melvin, Micheal: Study Guide for International Economics. Prentice Hall, 2009.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban tett 2 írásbeli számonké-rés alapján történik.
Performance assessment methods
Írásbeli teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetencia elemeinek komplex értékelése két írásbeli számonkérés formájában. A teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére. Mindkét írásbeli számonkérésnél el kell érni az 50%-ot. A 3.7 pontban meghatározott díjköteles pótlás előtt, a szorgalmi időszak utolsó hetében a két számonkérés mindegyike javítható vagy pótolható. A két legalább 50%-os eredmény összesítése alapján történik a gyakorlati jegy meghatározása a 3.6 pont szerint.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Zárthelyi dolgozat 1.: 50
- Zárthelyi dolgozat 2.: 50
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85,51-89,5% |
Good | 73,51-85,5% |
Satisfactory | 61,51-73,5% |
Pass | 49,51-61,5% |
Fail | -49,5% |
Retake and late completion
Az írásbeli számonkérések a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Participating to the contact lessons | 56 |
Learning for the lessons | 14 |
Learning the curriculum | 50 |
Preparantion for the mid-term exams | 30 |
Total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | 1. Introduction - Chapter 1. |
2. | 2. Chapter 2. |
3. | 3. Chapter 3. |
4. | 4. Chapter 4. |
5. | 5. Chapter 5. |
6. | 6. Chapter 6. |
7. | 7. Chapter 8. |
8. | 8. Chapter 9. |
9. | 9. Chapter 12. |
10. | 10. Chapter 13-14. |
11. | 11. Chapter 15. |
12. | 12. Chapter 16. |
13. | 13. Chapter 16. |
14. | 14. Chapter 17. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kapás Judit | egyetemi docens/associate professor | kapas.judit@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs/ assistant research fellom | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |