I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
DATA PROTECTION AND FREEDOM OF INTORMATION
ID (subject code)
BMEGT51S300
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
6
Subject Coordinator
Name
Dr. Kata János
Position
teacher
Contact details
kata.janos@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher 2013/14/Term 1

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Programme: Senior Manager in Public Education programme from 2016/17/Term 1

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved before 2017, next revision: September, 2021

Objectives

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri az Európai Unió adatkezelésre vonatkozó szabályait
  2. Ismeri az adatkezelésre vonatkozó hazai jogszabályokat és eljárásokat
  3. Ismeri a jogellenes adatkezelés következményeit, a panaszok kezelésének eljárásrendjét
  4. Ismeri a köznevelési intézményekre vonatkozó adatkezelési szabályozást
Skills
  1. Képes az adatkezelés alapfogalmainak értelmezésére,
  2. Képes az adatkezelés során felmerült jogsértések kezelésére
  3. Képes a tanulók, szülők személyes adatainak védelmét biztosítani
Attitude
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Independence and responsibility
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Teaching methodology

Materials supporting learning

  • Magyarország Alaptörvénye
  • Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
  • Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság: Adatvédelemről gyerekeknek - http://www.naih.hu/adatvedelemr-l-gyerekeknek.html

General Rules

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a nincs B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. A MOODLE rendszeren keresztül on-line teszt feladatsor kitöltése

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Érdemjegy megállapítás

Issuing grades

%
Excellent -100
Very good 87-100
Good 75-87
Satisfactory 62-75
Pass 50-62
Fail < 50

Retake and late completion

1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
8
16
6
30

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendszere, fogalmak
2. A személyes és a különleges (szenzitív) adatok fogalma, az adatkezelési felhatalmazás
3. Az adatkezelésre vonatkozó alapvető formai kötelezettségek
4. A jogellenes adatkezelés következményei, az adatkezeléssel összefüggő panaszok kezelése
5. Az adatkezeléssel összefüggő bűncselekmények és szabálysértések
6. A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok kezelése és nyilvánossága
7. Adatkezelés a köznevelési intézményekben: tanulók személyes adatainak kezelése, személyes adatok a védelme a tanulók teljesítményének értékelése során, munkavállalók (közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony) személyes adatainak védelme, adatvédelmi szabályzat, adatkezelés a KIR rendszerben, az intézményi honlapok adatvédelmi kérdései

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Borosné dr. Kalicz Éva

Approval and validity of subject requirements