I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Portfólió
Azonosító
BMEGT52S221
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
40
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
10
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Székely Vince
Beosztása
adjunktus
Email címe
szekely.vince@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A kurzus eredményeként elkészíteni a coach és coaching szakpszichológus képzés teljesítéséhez szükséges portfóliót. Képessé válni a portfolióban szereplő munkák (beadandó dolgozatok, esszék, tanulási naplók, esetleírások) elkészítésére és kritikai szemléletű feldolgozására olyan módon, hogy az bizonyítsa a képzésen elsajátított elméleti tudásanyag, gyakorlati kompetenciák, szemléletmód és végül, de nem utolsó sorban etikai hozzáállás meglétét, koherens, egésszé integrálását.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a portfólió készítés célját, lépéseit és értékelési szempontjait.
  2. Ismeri a coach és coaching pszichológus kompetenciaprofilokat.
  3. Ismeri a szakmai identitásmunka jelentőségét és kihívásait.
Képesség
  1. Képes elkészíteni a saját munkájához kapcsolódó integratív és alkotó jellegű fejlesztési munkát.
  2. Képes saját szakmai tapasztalatának kritikai értékelésére és feldolgozására.
  3. Képes a problémafelvetés, megoldástervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére.
  4. Képes a szerzett tapasztalatai elemzésére.
  5. Képes a képzés során elkészülő aktivitásainak összegzésére, értékelését, és a hozzá kapcsolódó önreflexióra és önértékelésre.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni és csoportos konzultációk.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok. Ajánlott irodalom: Bachkirova, T. & Smith, C. (2015). From competencies to capabilities in the assessment and accreditation of coaches. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 13. 123-140. Bartram, D., & Roe, R. A. (2005). Definition and Assessment of Competences in the Context of the European Diploma in Psychology. European psychologist, 10(2), 93-102. Bird, T., 1990. The school teachers portfolio: An essay on possibilities. In Millman, J. & Hammond, L.,(Eds.), The New Handbookof Teacher Evaluation: Assessing Elementary and Secondary School Teachers. 2nd Edn., Newbury Park, CA: Sage. pp: 241-256. Falus Iván – Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. Hungarian Association for Coaching Psychology (2021). Certification Process of HACP - ISCP Certified Coaching Psychologist. Belső Kiadány. Nguyen, M. B. (2021). Portfolio Assessment as a Tool for promoting reflection in Teacher Education: A Literature Review. VNU Journal of Foreign Studies, 37(4). Smith, K., & Tillema, H. (2007). Use of criteria in assessing teaching portfolios: Judgemental practices in summative evaluation. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(1), 103-117. Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the attributes of effectivecoaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 118-134. Lai, Y. L. (2014). Enhancing evidence-based coaching through the development of a coaching psychology competency framework: Focus on the coaching relationship. University of Surrey (United Kingdom). Vandaveer, Vicki & Lowman, Rodney & Pearlman, Kenneth & Brannick, Joan. (2016). A practice analysis of coaching psychology: Toward a foundational competency model. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 68. 118-142.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a beadott portfólió alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Elemzés és integráló dolgozat (esszé) elkészítése: A képzés során elkészülő szakmai és önreflektív anyagok önálló, kritikai szemléletű áttekintése és értékelése, majd mindezen eredmények koherens dolgozattá integrálása. A dolgozat magában foglalja a hallgató képzés során elkészülő aktivitásait, azok értékelését, és a hozzá kapcsolódó önreflexiót és önértékelést. A hallgató feladata, hogy a képzés során elkészülő gyakorlati munkáit egy komplex portfólióvá integrálja, melyet szakmai önreflexióval egészít ki.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Dolgozat, önreflektív): 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86–95%
75–85%
Közepes 65–74%
Elégséges 50–64%
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 20
Részvétel a konzultációkon 20
Portfólió elkészítése 260
összesen 300

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Mi a portfólió és mi a szerepe a szakmai fejlődés demonstrálásában? Mit tartalmazzon a portfólió? Mely gyakorlati készségekre terjedjen ki a portfólió videó demonstrációs eleme? Melyek a portfólió értékelésének szempontjai? Követelmények és beadási határidők pontosítása.
2. Mit tartalmazzon a portfólió elemeit integráló önreflektív esszé? Hogyan írjunk önreflektív esszét?
3. A személyes fejlődési terv, mint a beadandó esszé fontos eleme.
4. A coaching szakpszichológus átfogó képességmodellje, mint a portfólió elkészítésének és értékelésének szempontrendszere. A szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus ismereteinek, kompetenciáinak, szemléletmódjának köre.
5. Az önflexió és a hivatásszemélyiség jellemzői. Etikus hozzáállás és magatartás alapelvei. Saját gyakorlati munka összegző és értékelő jellegű bemutatásának szempontjai.
6. Csoportos és egyéni konzultációk a portfólió elkészítéséhez.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.