Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus eredményeként elkészíteni a coach és coaching szakpszichológus képzés teljesítéséhez szükséges portfóliót. Képessé válni a portfolióban szereplő munkák (beadandó dolgozatok, esszék, tanulási naplók, esetleírások) elkészítésére és kritikai szemléletű feldolgozására olyan módon, hogy az bizonyítsa a képzésen elsajátított elméleti tudásanyag, gyakorlati kompetenciák, szemléletmód és végül, de nem utolsó sorban etikai hozzáállás meglétét, koherens, egésszé integrálását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a portfólió készítés célját, lépéseit és értékelési szempontjait.
- Ismeri a coach és coaching pszichológus kompetenciaprofilokat.
- Ismeri a szakmai identitásmunka jelentőségét és kihívásait.
Képesség
- Képes elkészíteni a saját munkájához kapcsolódó integratív és alkotó jellegű fejlesztési munkát.
- Képes saját szakmai tapasztalatának kritikai értékelésére és feldolgozására.
- Képes a problémafelvetés, megoldástervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére.
- Képes a szerzett tapasztalatai elemzésére.
- Képes a képzés során elkészülő aktivitásainak összegzésére, értékelését, és a hozzá kapcsolódó önreflexióra és önértékelésre.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni és csoportos konzultációk.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok. Ajánlott irodalom: Bachkirova, T. & Smith, C. (2015). From competencies to capabilities in the assessment and accreditation of coaches. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 13. 123-140. Bartram, D., & Roe, R. A. (2005). Definition and Assessment of Competences in the Context of the European Diploma in Psychology. European psychologist, 10(2), 93-102. Bird, T., 1990. The school teachers portfolio: An essay on possibilities. In Millman, J. & Hammond, L.,(Eds.), The New Handbookof Teacher Evaluation: Assessing Elementary and Secondary School Teachers. 2nd Edn., Newbury Park, CA: Sage. pp: 241-256. Falus Iván – Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. Hungarian Association for Coaching Psychology (2021). Certification Process of HACP - ISCP Certified Coaching Psychologist. Belső Kiadány. Nguyen, M. B. (2021). Portfolio Assessment as a Tool for promoting reflection in Teacher Education: A Literature Review. VNU Journal of Foreign Studies, 37(4). Smith, K., & Tillema, H. (2007). Use of criteria in assessing teaching portfolios: Judgemental practices in summative evaluation. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(1), 103-117. Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the attributes of effectivecoaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 118-134. Lai, Y. L. (2014). Enhancing evidence-based coaching through the development of a coaching psychology competency framework: Focus on the coaching relationship. University of Surrey (United Kingdom). Vandaveer, Vicki & Lowman, Rodney & Pearlman, Kenneth & Brannick, Joan. (2016). A practice analysis of coaching psychology: Toward a foundational competency model. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 68. 118-142.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a beadott portfólió alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Elemzés és integráló dolgozat (esszé) elkészítése: A képzés során elkészülő szakmai és önreflektív anyagok önálló, kritikai szemléletű áttekintése és értékelése, majd mindezen eredmények koherens dolgozattá integrálása. A dolgozat magában foglalja a hallgató képzés során elkészülő aktivitásait, azok értékelését, és a hozzá kapcsolódó önreflexiót és önértékelést. A hallgató feladata, hogy a képzés során elkészülő gyakorlati munkáit egy komplex portfólióvá integrálja, melyet szakmai önreflexióval egészít ki.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Dolgozat, önreflektív): 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 86–95% |
Jó | 75–85% |
Közepes | 65–74% |
Elégséges | 50–64% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
Részvétel a konzultációkon | 20 |
Portfólió elkészítése | 260 |
összesen | 300 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Mi a portfólió és mi a szerepe a szakmai fejlődés demonstrálásában? Mit tartalmazzon a portfólió? Mely gyakorlati készségekre terjedjen ki a portfólió videó demonstrációs eleme? Melyek a portfólió értékelésének szempontjai? Követelmények és beadási határidők pontosítása. |
2. | Mit tartalmazzon a portfólió elemeit integráló önreflektív esszé? Hogyan írjunk önreflektív esszét? |
3. | A személyes fejlődési terv, mint a beadandó esszé fontos eleme. |
4. | A coaching szakpszichológus átfogó képességmodellje, mint a portfólió elkészítésének és értékelésének szempontrendszere. A szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus ismereteinek, kompetenciáinak, szemléletmódjának köre. |
5. | Az önflexió és a hivatásszemélyiség jellemzői. Etikus hozzáállás és magatartás alapelvei. Saját gyakorlati munka összegző és értékelő jellegű bemutatásának szempontjai. |
6. | Csoportos és egyéni konzultációk a portfólió elkészítéséhez. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.