I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Alkalmasságvizsgálati eszközök, módszerek
Azonosító
BMEGT52S157
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatókat felkészítse a pszichológiai értékelés (psychological assessment) módszertaná-nak és eszköztárának alkalmazására a kiválasztás, az alkalmasságvizsgálat tekintetében. A kurzus eredménye-ként a hallgatók megismerkednek a pszichológiai mérés elméleti alapjaival és alapelveivel, valamint a pszicholó-giai mérés szempontjából releváns alapelvekkel. Elsajátítják a pszichológiai értékelés logikáját, és az alkalmasságvizsgálat kontextusában megtanulják gyakorolni a kérdésfelvetést, eszközök kiválasztását, alkalma-zását, értékelését és a visszajelzés nyújtást, illetve akár a fejlődési célok meghatározását. Modern felmérő és érté-kelő eljárásokat ismernek meg, azok digitális változatait saját élményben ki is próbálhatják. Képessé válnak a mérés gyakorló szakember szemszögéből való értelmezésére, hozzájárulva a pszichológia etikai szabályainak alkalmazására a felmérő eljárások alkalmazása során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszichológiai mérés alapjait, a pszichológiai értékelés és a pszichodiagnosztika fogalmát, kü-lönbségét.
  2. Ismeri a pszichológiai tesztek és kérdőívek típusait, és alkalmazásának indikációját.
  3. Ismeri a digitális eszközök alkalmazásának lehetőségeit a pszichológiai képességek, kompetenciák és személyiségjellemzők megismerése során.
  4. Ismeri a reliabilitás és a validitás fogalmát, jelentőségét.
Képesség
  1. Képes a pszichológiai értékelés folyamatának és eszköztárának megtervezésére.
  2. Képes a tesztek, a felmérő eljárások hatékony alkalmazására az alkalmasságvizsgálat folyamatában.
  3. Képes a kompetenciák felmérésére.
  4. Képes a mentális képességek tesztelésére.
  5. Képes a személyiségmérésre.
  6. Képes a tesztek munkahelyi hatékonyság érdekében való alkalmazására.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. A szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlás, saját élmény szerzése, prezentációk feldolgozása, prezentáció készítése, élménybe-számoló, peer feladatok a gyakorlatok mélyítésére, egyéni (e-learning) feladat a Moodle felületen, kérdőívek, módszertani anyagok, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai és tanórán kívüli feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Allworth, E., & Passmore, J. (2008). Using psychometrics and psychological tools in coaching. Psychometrics in coaching: Using psychological and psychometric tools for development, 7-24.
  • Jarden, A., & Jarden, R. (2016). Positive psychological assessment for the workplace. The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Positivity and Strengths‐Based Approaches at Work, 415-437.
  • Kaiser, R. B., & Chamorro-Premuzic, T. (2019). Integrating personality assessment with 360 feedback in leadership development and coaching.
  • Kumar, A. (2021). 360 DEGREE FEEDBACK: A LITERATURE REVIEW. Weser Books, 52.
  • Perczel-Forintos Dóra (2018) Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió, Budapest
  • Rózsa Sándor, Nagybányai Nagy Olivér, Oláh Attila (2006). A pszichológiai mérés alapjai. A pszichológi-ai mérés alapjai: Elmélet, módszer és gyakorlati alkalmazás (niif.hu)
  • 75 papír-ceruza teszt. Animula Kiadó. https://animula.hu/konyv/75-papir-ceruza-teszt

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi fel-adat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg. A dolgozat saját élmény alapú, melyről a hallgatók prezentáció formájában be is számolnak.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 25
  • házi dolgozat : 25
  • prezentáció készítése, és az alapján saját élmény ismertetése: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94%
75-84/
Közepes 65-74%
Elégséges 50-64%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 22
beadandó elkészítése 30
adott eszközről saját élmény szerzése 15
vizsgafelkészülés (prezentáció előkészítése) 23
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Füzér Gábor Megbízott elóadó gabor.fuzer@asystems.as
Székely Gábor Megbízott elóadó gabor.szekely@profiles.hu
Németh Zita Megbízott elóadó neemeth@t-online.hu
Puskár Ildikó Megbízott elóadó puskar.ildiko@hdteam.hu
Kő Natasa Megbízott elóadó konat31@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.