Programme: Organizational and business coach postgraduate specialization programme
Subject Role:
Recommended semester: 1
Programme: Organizational and business coaching psychologist postgraduate specialization programme
Subject Role:
Recommended semester: 1
Objectives
As a result of completing the course, students become informed about the psychological models and concepts that can be linked to the more important stages of coaching, thus more consciously and using the coaching tools that best suit the client's psychological processes and needs. They get to know the most important psychological models: models of change, learning, development, socio-cognitive psychological models, basics of developmental psychology, life transitions, behavioral learning models, models with attitude change.
Academic results
Knowledge
- Knows the basic concepts of psychology.
- Knows the basic approaches and models of coaching psychology: models of change, learning, development, socio-cognitive psychological models, basics of developmental psychology, life transition, behavioral learning models, models with attitude change.
- Knows the concepts of self, self-image, self-regulation and self-confidence.
- Knows self-development models.
- Knows the characteristics of life transitions.
- Knows the concept and role of attitude in controlling behavior.
- Knows the paradigms of learning and change, models of change.
- Knows modern motivational approaches.
- Knows the model of emotional intelligence.
- Familiar with the social psychology of the coaching process.
Skills
- Able to understand the methods used in coaching and the psychological phenomena related to the possible topics of coaching, to understand the theories and connections.
- Able to apply the system-based way of thinking and working methods that appear in coaching.
- Able to understand the possibilities of applying the change, life transition and positive psychology approach in the coaching process.
Attitude
- Accepts, understands and represents the complexity of psychological phenomena.
- Knows and adheres to professional competence limits.
- Open to expanding knowledge.
- Open and motivated to apply the acquired knowledge.
- Collaborates with the lecturer and fellow students to expand knowledge.
- Open to the use of information technology tools and self-knowledge materials that are used throughout the course.
- Actively involved in the process of acquiring knowledge.
- Solves individual and group tasks responsibly and independently.
- Collaborates with her fellow students during teamwork.
- Takes a systematic approach to his/her thinking.
Independence and responsibility
- Expects and utilizes new knowledge.
- Actively involved in the process of acquiring knowledge.
- Solves individual and group tasks responsibly and independently.
- Collaborates with her fellow students during teamwork.
- Takes a systematic approach to his/her thinking.
Teaching methodology
Lectures, individual (e-learning) task on the moodle interface, questionnaires, use of IT tools and techniques, class work in pairs and groups.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Goleman, D. (2002). Érzelmi intelligencia a munkahelyen. SHL Kiadó.
- Harvard Business Review Press (2018): Harvard Business Review Pszichológiasorozat 1-4. Budapest, Édesvíz.
- Johnson, R., McCann, V., Zimbardo, P. (2017-2018): Pszichológia mindenkinek 1-4. Libri Kiadó.
- Moore, M. & Tschannen-Moran, B. (2015). Coaching psychology manual. Baltimore, MD: Lippincott, Wil-liams & Wilkins
- O’Riordan, S., Palmer, S. (2021) Introduction to Coaching Psychology. Routledge.
- Palmer, Stephen; Whybrow, Alison. (2014). Handbook of Coaching Psychology. Abingdon, Oxon: Routledge.
- Pink, D. H. (2010). Motiváció 3.0. HVG Kiadó.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 80
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 20
- TOTAL: 100
Percentage of exam elements within the rating
- Vizsga: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Félévközi feladatok teljesítése.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 86–95 |
Good | 75–85 |
Satisfactory | 65–74 |
Pass | 50–64 |
Fail | 50 alatt |
Retake and late completion
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
participation in contact lessons | 40 |
semester preparation for contact lessons | 40 |
preparation for summary study performance evaluation | 50 |
preparation of homework online | 20 |
independent acquisition of designated written curriculum | 70 |
exam preparation | 80 |
Sum | 300 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
A tantárgy elvégzésének eredményeként a hallgatók tájékozottá válnak a coaching lényegesebb szakaszaihoz köthető lélektani modellek és fogalmak terén, ezáltal tudatosabban, és az ügyfél pszichológiai folyamataihoz, szükségleteihez legjobban illeszkedő coaching eszközök alkalmazásában. Megismerik a legfontosabb pszicholó-giai modelleket: változási, tanulási, fejlődési modellek, szocio-kognitív pszichológiai modellek, fejlődéspszichológiai alapok, életátmenetek, behaviorista tanulási modellek, attitűdváltozással járó modellek.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A pszichológia fogalma, az emberi magatartás tudományos és áltudományos magyarázatának elkülönítése. |
2. | A pszichológia főbb jelenségeinek és elméleteinek, megismerése, amelyek a coaching során megjelenhetnek. |
3. | A szelf, az énkép, az önreguláció és önbizalom fogalma. A szelf fejlődése. |
4. | Az élethosszig tartó fejlődés szakaszai. Az életátmenetek jellemzői. |
5. | Az attitűd fogalma és szerepe a magatartás irányításában. Attitűdváltozás. |
6. | Az indokolt és tervezett cselekvési elmélet. A tanulás és a változás törvényszerűségei, a változás elméleteken átívelő modellje. |
7. | Motivációs megközelítések, önmeghatározottság, intrinzik és extrinzik motiváció. |
8. | Az érzelmi intelligencia modellje. |
9. | A célkitűzés pszichológiája. |
10. | A változás transzteoretikus megközelítése és a motivációs interjú. |
11. | Az egyéni különbségek szerepe a vezetésben, a társas kapcsolatokban és a coachingban. |
12. | A coaching folyamat szociálpszichológiája. Szerep és identitás megközelítés. |
13. | A pozitív mentálhigiéné meghatározása. A szubjektív jóllét, stressz, megküzdés és reziliencia összetevői. |
14. | A pozitív pszichológia eredményei és alkalmazási lehetőségei a coachingban. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|