I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vezetői tanácsadás, coaching
Azonosító
BMEGT52S161
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek lehetővé teszik a vezetői coaching folyamat hatékony menedzselését, azaz a vezetők hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdítását. A kurzuson résztvevők hallgatók megértik a coaching alapfolyamatait, irányzatait, valamint a vezetői coaching sajátossága-it. Megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezé-sére, a szerződéskötésre, a megvalósításra és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas esz-közöket és készségeket sajátítanak el.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vezetői coach szerep sajátosságait.
  2. Ismeri a vezetői coaching lehetséges céljait, kimeneteit, tudja igazítani azt a realitáshoz.
  3. Ismeri a vezetők hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamat sajátosságait.
  4. Ismeri a stakeholder szemléletet a coaching téma és célok beazonosítása során.
  5. Ismeri a coaching irányzatait.
  6. Ismeri a coaching során alkalmazható módszereket.
  7. Ismeri a coaching folyamat szakaszait.
Képesség
  1. Képes a coaching igények felmérésére.
  2. Képes a coaching folyamat hatékonyságához szükséges eszközöket és módszereket kiválasztani.
  3. Képes a coaching folyamat felépítésére.
  4. Képes a coaching folyamat hatékonyságának mérésére.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetenciahatárokat betartja.
  3. Nyitott és motivált az önfejlesztésre.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Az ismeretszerzés, a gyakorlás során nyitott és együttműködő az oktatóval és a hallgatótársakkal.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára és alkalmazására.
  7. Nyitott a megismert gyakorlatok kipróbálására és az önismereti anyagok használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  2. Nyitott a másoknak való visszajelzésre, és maga is nyitottan fogadja az oktatótól és a hallgatótársaktól kapott visszajelzést.
  3. Önálló és proaktív a kapott feladatok elvégzésében.
  4. A feladatokra kapott idői és minőségi kereteket betartja.
  5. Az egyéni feladatokat maga végzi el a kapott szempontoknak megfelelően.
  6. Csapatmunkában tartja magát a vállalt/kapott feladatok elvégéséhez.
  7. Színvonalas szakmai tevékenységre törekszik.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlás, peer feladatok a gyakorlatok mélyítésére, egyéni (e-learning) feladat a Moodle felüle-ten, kérdőívek, módszertani anyagok, páros és csoportmunkában végzett órai és tanórán kívüli feladatok. Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks and downloadable material:
  • Kötelező irodalom - compulsory literature:
  • Athanasopoulou, A., Dopson, S.: Developing Leaders by Executive Coaching: Practice and Evidence. Ox-ford University Press, 2015.
  • Bates, B. (2015) The Little Book of Big Coaching Models. Pearson.
  • Bluckert, P.: Psychological Dimensions of Executive Coaching. McGraw-Hill – Open University Press, 2006.
  • Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world- class executive coaching. London: Bloomsbury.
  • Cox, E, Bachkirova, T. & Clutterbuck, D.: The Complete Handbook of Coaching. Sage – Footprint, 2010.
  • Cope, M.: A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, 2007.
  • Goldsmith, M., Lyons, L., & Freas, A. (eds.): Coaching for leadership: How the world's greatest coaches help leaders learn. Jossey-Bass - Pfeiffer. 2000.
  • Jones, G., Gorell, R.: 50 Top Tools for Coaching: A Complete Tool Kit for Developing and Empowering People. Kogan Page, 2009.
  • Lee, G.: Leadership Coaching – from personal insight to organisational performance. CIPD, 2003.
  • Ludeman, K., Erlandson, E.: Coaching the alpha male. Harvard Business Review, 82(5), 58-67. 2004.
  • MacKie, D.: Strength-based leadership coaching in organizations: an evidence-based guide to positive le-adership development. Kogan Page, 2016.
  • McMahon, G., Archer, A.: 101 Coaching Strategies and Techniques. Routledge, 2010.
  • O’Neill, M. B.: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása. HVG Kiadó, 2008.
  • Palmer, S., Whybrow, A.: Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners. Routledge, 2007.
  • Passmore, J., Underhill, B., Goldsmith, M. (2019) Mastering Executive Coaching. Routledge.
  • Passmore, J.: Leadership coaching – Working with leaders to develop elite performance. Kogan Page, 2010.
  • Sperry, L.: Executive Coaching. Brunner – Routledge. 2004.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni és csoportos házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megje-lenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi fel-adat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 25
  • házi dolgozat : 75
  • összesen: : 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.4. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-95
75-85
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az egyéni házi dolgozat pótleadása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel az előadásokon 12
Részvétel a gyakorlati foglalkozáson 10
Egyéni dolgozat elkészítés 68
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.

Előadások témái
1. A vezetői coach szerepe. A külső és a belső coach szerep speciális kihívásai.
2. A szervezeti coaching kultúra és készenlét felmérése és fejlesztése. Coaching igények felmérése.
3. Stakeholder és rendszer szemlélet a coaching téma és célok beazonosítása során. Vezetői coaching scorecard elkészítése. Az ügyfél coaching készenlétének felmérése.
4. A vezetői coaching módszertana és eszköztára. Kérdőívek és kompetencia felmérő alkalmazása a coaching során.
5. Az ügyfél coaching készenlétének felmérése. Coaching kapcsolat kiépítése és a coaching szerződés megkötése. A célkitűző szakasz eszköztára.
6. Coaching eszközök. Coaching akcióterv elkészítése.
7. A célelérési, változási és tanulási szakasz menedzselése.
8. A coaching folyamat lezárása, az elért eredmények kimutatása. A visszaesés megelőzése. A coaching folyamat nyomon követését és adminisztrációját segítő eszközök, alkalmazások és platformok.
9. A face-to face és a digitális (online) coaching eszközei, módszertani sajátosságai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Székely Vince egyetemi adjunktus szekely.vince@gtk.bme.hu
Medgyesi Krisztina külső előadó medgyesi.kriszta@gmail.com
Szabó Gabriella külső előadó szabogabi.icfmcc@gmail.com
Tegyi Enikő külső előadó tegyi@solutionfocus.hu
Csigás Zoltán külső előadó zoltan.csigas@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.