Szak: Munka és szervezet szakpszichológus
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek lehetővé teszik a vezetői coaching folyamat hatékony menedzselését, azaz a vezetők hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdítását. A kurzuson résztvevők hallgatók megértik a coaching alapfolyamatait, irányzatait, valamint a vezetői coaching sajátossága-it. Megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezé-sére, a szerződéskötésre, a megvalósításra és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas esz-közöket és készségeket sajátítanak el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vezetői coach szerep sajátosságait.
- Ismeri a vezetői coaching lehetséges céljait, kimeneteit, tudja igazítani azt a realitáshoz.
- Ismeri a vezetők hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamat sajátosságait.
- Ismeri a stakeholder szemléletet a coaching téma és célok beazonosítása során.
- Ismeri a coaching irányzatait.
- Ismeri a coaching során alkalmazható módszereket.
- Ismeri a coaching folyamat szakaszait.
Képesség
- Képes a coaching igények felmérésére.
- Képes a coaching folyamat hatékonyságához szükséges eszközöket és módszereket kiválasztani.
- Képes a coaching folyamat felépítésére.
- Képes a coaching folyamat hatékonyságának mérésére.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetenciahatárokat betartja.
- Nyitott és motivált az önfejlesztésre.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Az ismeretszerzés, a gyakorlás során nyitott és együttműködő az oktatóval és a hallgatótársakkal.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára és alkalmazására.
- Nyitott a megismert gyakorlatok kipróbálására és az önismereti anyagok használatára.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Nyitott a másoknak való visszajelzésre, és maga is nyitottan fogadja az oktatótól és a hallgatótársaktól kapott visszajelzést.
- Önálló és proaktív a kapott feladatok elvégzésében.
- A feladatokra kapott idői és minőségi kereteket betartja.
- Az egyéni feladatokat maga végzi el a kapott szempontoknak megfelelően.
- Csapatmunkában tartja magát a vállalt/kapott feladatok elvégéséhez.
- Színvonalas szakmai tevékenységre törekszik.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlás, peer feladatok a gyakorlatok mélyítésére, egyéni (e-learning) feladat a Moodle felüle-ten, kérdőívek, módszertani anyagok, páros és csoportmunkában végzett órai és tanórán kívüli feladatok. Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks and downloadable material:
- Kötelező irodalom - compulsory literature:
- Athanasopoulou, A., Dopson, S.: Developing Leaders by Executive Coaching: Practice and Evidence. Ox-ford University Press, 2015.
- Bates, B. (2015) The Little Book of Big Coaching Models. Pearson.
- Bluckert, P.: Psychological Dimensions of Executive Coaching. McGraw-Hill – Open University Press, 2006.
- Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world- class executive coaching. London: Bloomsbury.
- Cox, E, Bachkirova, T. & Clutterbuck, D.: The Complete Handbook of Coaching. Sage – Footprint, 2010.
- Cope, M.: A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, 2007.
- Goldsmith, M., Lyons, L., & Freas, A. (eds.): Coaching for leadership: How the world's greatest coaches help leaders learn. Jossey-Bass - Pfeiffer. 2000.
- Jones, G., Gorell, R.: 50 Top Tools for Coaching: A Complete Tool Kit for Developing and Empowering People. Kogan Page, 2009.
- Lee, G.: Leadership Coaching – from personal insight to organisational performance. CIPD, 2003.
- Ludeman, K., Erlandson, E.: Coaching the alpha male. Harvard Business Review, 82(5), 58-67. 2004.
- MacKie, D.: Strength-based leadership coaching in organizations: an evidence-based guide to positive le-adership development. Kogan Page, 2016.
- McMahon, G., Archer, A.: 101 Coaching Strategies and Techniques. Routledge, 2010.
- O’Neill, M. B.: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása. HVG Kiadó, 2008.
- Palmer, S., Whybrow, A.: Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners. Routledge, 2007.
- Passmore, J., Underhill, B., Goldsmith, M. (2019) Mastering Executive Coaching. Routledge.
- Passmore, J.: Leadership coaching – Working with leaders to develop elite performance. Kogan Page, 2010.
- Sperry, L.: Executive Coaching. Brunner – Routledge. 2004.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni és csoportos házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megje-lenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi fel-adat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- aktív részvétel : 25
- házi dolgozat : 75
- összesen: : 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.4. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 86-95 |
Jó | 75-85 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Az egyéni házi dolgozat pótleadása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel az előadásokon | 12 |
Részvétel a gyakorlati foglalkozáson | 10 |
Egyéni dolgozat elkészítés | 68 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vezetői coach szerepe. A külső és a belső coach szerep speciális kihívásai. |
2. | A szervezeti coaching kultúra és készenlét felmérése és fejlesztése. Coaching igények felmérése. |
3. | Stakeholder és rendszer szemlélet a coaching téma és célok beazonosítása során. Vezetői coaching scorecard elkészítése. Az ügyfél coaching készenlétének felmérése. |
4. | A vezetői coaching módszertana és eszköztára. Kérdőívek és kompetencia felmérő alkalmazása a coaching során. |
5. | Az ügyfél coaching készenlétének felmérése. Coaching kapcsolat kiépítése és a coaching szerződés megkötése. A célkitűző szakasz eszköztára. |
6. | Coaching eszközök. Coaching akcióterv elkészítése. |
7. | A célelérési, változási és tanulási szakasz menedzselése. |
8. | A coaching folyamat lezárása, az elért eredmények kimutatása. A visszaesés megelőzése. A coaching folyamat nyomon követését és adminisztrációját segítő eszközök, alkalmazások és platformok. |
9. | A face-to face és a digitális (online) coaching eszközei, módszertani sajátosságai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Székely Vince | egyetemi adjunktus | szekely.vince@gtk.bme.hu |
Medgyesi Krisztina | külső előadó | medgyesi.kriszta@gmail.com |
Szabó Gabriella | külső előadó | szabogabi.icfmcc@gmail.com |
Tegyi Enikő | külső előadó | tegyi@solutionfocus.hu |
Csigás Zoltán | külső előadó | zoltan.csigas@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.