I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Terepgyakorlat II.
Azonosító
BMEGT52S164
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
28
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
18
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Terepgyakorlat I.
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók tapasztalatokat szerezzenek a munka és szervezetpszichológusi feladatokról, megismerjenek alaposan egy adott szakterületet (emberi erőforrás fejlesztés, szervezetfejlesztési tanácsadás, közlekedés pszichológia, fegyveres testületek) a megszerzett elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásával munka és szervezetpszichológusi feladatokat lássanak el, problémákat oldjanak meg, ezáltal fejlesztve az önálló munkavégzéshez szükséges kompetenciákat. A terepgyakorlat során gyakorlati oktató mellett önálló szakmai munkát végeznek, bekapcsolódva a gyakorlati oktató valós projektmunkájába.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott területeit.
  2. 2. Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott módszereit.
  3. 3. Ismeri a különböző munkahelyi, szervezeti folyamatok, tipikus jelenségek és problémák pszichológiai magyarázó fogalmait, modelljeit.
Képesség
  1. 1. Képes önálló terepmunka megtervezésére és kivitelezésére.
  2. 2. Képes önálló, szakmai feladatokat ellátni.
  3. 3. Képes egy adott munkahelyi, szervezeti eset feldolgozására és annak írásos dokumentálására.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére,
  2. 2. Törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni.
  3. 3. Tudatosan tervez és épít szakmai kapcsolatokat.
  4. 4. Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatékonyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében.
  5. 5. Készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  6. 6. Hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Konstruktívan és megoldásközpontúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával,
  2. 2. a tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú munkahelyi/szervezeti programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására,
  3. 3. gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza szervezeti közegre adaptálva,
  4. 4. képes felelősséget vállalni az általa kialakított programok szakmai tartalmáért,
  5. 5. együttműködik a társszakmák képviselőivel a különböző feladatok megoldásában, programok tervezésében és kivitelezésében.

Oktatásmódszertan

Csoportos konzultációk, egyéni prezentáció és önállóan készített, írásbeli feladat vezetett, külső gyakorlat tapasztalatairól, megadott szempontok felhasználásával.

Tanulástámogató anyagok

  • Nijian, Z. & Richard, D. P. (2016). Field Experience. Transitioning from Student to Professional. United Kingdom: SAGE Publications, Ltd

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi írásos dolgozat és szóbeli prezentáció alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

Konzultációkon való aktív részvétel, házi dolgozat és prezentáció értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • A szakmai képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetenciák fejlesztése és elmélyítése a szakmai gyakorlati oktatóval a személyes konzultációk során.: 30
  • Írásbeli dolgozat, aminek tartalmaznia kell azt a konkrét tevékenységet, amit a hallgató a terepen végzett, ismertetni kell a munkafolyamatot, és annak végeredményét, valamint összegeznie kell, milyen ismereteket és kompetenciákat sajátított el a munkavégzése során. : 40
  • Prezentáció, amiben a hallgatónak röviden be kell mutatnia a szakmai munkát, amit végzett, a feladatmegoldás során felmerülő szakmai dilemmáit, a munka során szerzett tapasztalatokat és a munka megvalósításával kapcsolatos fejlesztési javaslatait. Önismerete alapján ki kellene emelnie, milyen kompetenciái fejlődtek a gyakorlat során és hogyan látja, milyen irányban kellene fejleszteni a szakmai karrierjét.: 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Konzultációkon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-94
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 50-69
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Házi dolgozat pótlása, javítása.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Terepen végzett gyakorlati munka 340
Konzultáción való részvétel 80
Írásbeli dolgozat 80
Prezentáció 40
összesen 540

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során sorra vett témák az alábbiak.

Előadások témái
1. Egyéni konzultáció a szakmai gyakorlati oktatóval a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról.
2. Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és prezentáció elkészítése.
3. A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bóka Ferenc megbízott oktató boka.ferenc@centura.hu
Németh Gergely megbízott oktató nemeth.gergely@cova.hu
Németh Zita megbízott oktató neemeth@t-online.hu
Döbrentey Zsolt megbízott oktató dobrentey@gmail.com
Szilágyi Zoltán megbízott oktató zoltan_szilagyi@ibiden.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.