Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók a megszerzett elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásával munka és szervezetpszichológusi feladatokat lássanak el, problémákat oldjanak meg, ezáltal fejlesztve az önálló munka-végzéshez szükséges kompetenciákat. A terepgyakorlaton a hallgató külső helyszínen heti 20 órás munkatevé-kenységet végez a félév során (14 hét) és teljesíti a 280 órát. A terepgyakorlat során a hallgató külső szakmai konzulens mellett önálló szakmai munkát végez, és eközben konzultál a belső, tanszéki konzulensével is, aki monitorozza a hallgató tevékenységét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott területeit.
- 2 Ismeri a különböző munkahelyi, szervezeti folyamatok, tipikus jelenségek és problémák pszichológiai magyarázó fogalmait,
Képesség
- 1. Képes önálló gyakorlati munka megtervezésére és kivitelezésére.
- 2. Képes betanítás után önálló, szakmai feladatokat ellátni.
- 3. Képes egy adott munkahelyi, szervezeti eset feldolgozására és annak írásos dokumentálására.
Attitűd
- 1. Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére,
- 2. Törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni,
- 3. Tudatosan tervez és épít szakmai kapcsolatokat.
- 4. Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatéko-nyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében.
- 5. Készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- 6. Hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
- 1. Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával,
- 2. A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú munkahelyi/szervezeti programok meg-tervezésére, kialakítására és lebonyolítására,
- 3. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza szervezeti közegre adaptálva,
- 4. Képes felelősséget vállalni az általa kialakított programok szakmai tartalmáért,
- 5. Együttműködik a társszakmák képviselőivel a különböző feladatok megoldásában, programok tervezés-ében és kivitelezésében.
Oktatásmódszertan
Konzultációs alkalmak a vezetett, külső gyakorlat tapasztalatairól. Csoportos konzultáció, egyéni prezentációk és önállóan készített, írásbeli feladat megadott szempontok felhasználásával.
Tanulástámogató anyagok
- Nijian, Z. & Richard, D. P. (2016). Field Experience. Transitioning from Student to Professional. United Kingdom: SAGE Publications, Ltd.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy írásos dolgozat, poszter és szóbeli prezentáció alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Részteljesítmény értékelés (egyéni konzultációk): a szakmai képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetenciák fejlesztése és elmélyítése a szakmai gyakorlati oktatóval a személyes konzultációk során. 2. Részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat és poszter): az írásbeli dolgozatnak és a poszternek tartalmaznia kell azt a konkrét tevékenységet, amit a hallgató a terepen végzett, ismertetni kell a munkafolyamatot, és annak végeredményét, valamint összegeznie kell, milyen ismereteket és kompetenciákat sajátított el a munkavégzése során. 3. Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a prezentációban a hallgatónak röviden be kell mutatnia a szak-mai munkát, amit végzett, a feladatmegoldás során felmerülő szakmai dilemmáit, a munka során szerzett tapasztalatokat és a munka megvalósításával kapcsolatos fejlesztési javaslatait. Önismerete alapján ki kellene emelnie, milyen kompetenciái fejlődtek a gyakorlat során és hogyan látja, milyen irányban kellene fejleszteni a szakmai karrierjét.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Írásbeli dolgozat és poszter: 75
- Prezentáció: 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
280 óra szakmai gyakorlat igazolt teljesítése. Konzultációkon való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85-100 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 40 alatt |
Javítás és pótlás
A Poszter és írásbeli dolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
terepen végzett gyakorlati munka | 280 |
csoportos konzultáció | 12 |
írásbeli dolgozat és poszter | 148 |
prezentáció | 40 |
összesen | 480 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
Egyéni konzultáció a belső és külső konzulenssel a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról. Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és poszter elkészítése. A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Egyéni konzultáció a belső és külső konzulenssel a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról. |
2. | Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és poszter elkészítése. |
3. | A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Répáczki Rita | egyetemi adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |
Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
Dr. Juhász Márta | egyetemi docens | juhasz.marta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.