I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TEREPGYAKORLAT I.
Azonosító
BMEGT52M115
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
16
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
A XXI. század munkapszichológiája Szervezetpszichológia és vezetés
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók a megszerzett elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásával munka és szervezetpszichológusi feladatokat lássanak el, problémákat oldjanak meg, ezáltal fejlesztve az önálló munka-végzéshez szükséges kompetenciákat. A terepgyakorlaton a hallgató külső helyszínen heti 20 órás munkatevé-kenységet végez a félév során (14 hét) és teljesíti a 280 órát. A terepgyakorlat során a hallgató külső szakmai konzulens mellett önálló szakmai munkát végez, és eközben konzultál a belső, tanszéki konzulensével is, aki monitorozza a hallgató tevékenységét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott területeit.
  2. 2 Ismeri a különböző munkahelyi, szervezeti folyamatok, tipikus jelenségek és problémák pszichológiai magyarázó fogalmait,
Képesség
  1. 1. Képes önálló gyakorlati munka megtervezésére és kivitelezésére.
  2. 2. Képes betanítás után önálló, szakmai feladatokat ellátni.
  3. 3. Képes egy adott munkahelyi, szervezeti eset feldolgozására és annak írásos dokumentálására.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére,
  2. 2. Törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni,
  3. 3. Tudatosan tervez és épít szakmai kapcsolatokat.
  4. 4. Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatéko-nyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében.
  5. 5. Készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  6. 6. Hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával,
  2. 2. A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú munkahelyi/szervezeti programok meg-tervezésére, kialakítására és lebonyolítására,
  3. 3. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza szervezeti közegre adaptálva,
  4. 4. Képes felelősséget vállalni az általa kialakított programok szakmai tartalmáért,
  5. 5. Együttműködik a társszakmák képviselőivel a különböző feladatok megoldásában, programok tervezés-ében és kivitelezésében.

Oktatásmódszertan

Konzultációs alkalmak a vezetett, külső gyakorlat tapasztalatairól. Csoportos konzultáció, egyéni prezentációk és önállóan készített, írásbeli feladat megadott szempontok felhasználásával.

Tanulástámogató anyagok

  • Nijian, Z. & Richard, D. P. (2016). Field Experience. Transitioning from Student to Professional. United Kingdom: SAGE Publications, Ltd.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy írásos dolgozat, poszter és szóbeli prezentáció alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény értékelés (egyéni konzultációk): a szakmai képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetenciák fejlesztése és elmélyítése a szakmai gyakorlati oktatóval a személyes konzultációk során. 2. Részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat és poszter): az írásbeli dolgozatnak és a poszternek tartalmaznia kell azt a konkrét tevékenységet, amit a hallgató a terepen végzett, ismertetni kell a munkafolyamatot, és annak végeredményét, valamint összegeznie kell, milyen ismereteket és kompetenciákat sajátított el a munkavégzése során. 3. Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a prezentációban a hallgatónak röviden be kell mutatnia a szak-mai munkát, amit végzett, a feladatmegoldás során felmerülő szakmai dilemmáit, a munka során szerzett tapasztalatokat és a munka megvalósításával kapcsolatos fejlesztési javaslatait. Önismerete alapján ki kellene emelnie, milyen kompetenciái fejlődtek a gyakorlat során és hogyan látja, milyen irányban kellene fejleszteni a szakmai karrierjét.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Írásbeli dolgozat és poszter: 75
  • Prezentáció: 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

280 óra szakmai gyakorlat igazolt teljesítése. Konzultációkon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-100
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 40 alatt

Javítás és pótlás

A Poszter és írásbeli dolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
terepen végzett gyakorlati munka 280
csoportos konzultáció 12
írásbeli dolgozat és poszter 148
prezentáció 40
összesen 480

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

Egyéni konzultáció a belső és külső konzulenssel a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról. Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és poszter elkészítése. A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción.

Előadások témái
1. Egyéni konzultáció a belső és külső konzulenssel a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról.
2. Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és poszter elkészítése.
3. A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Répáczki Rita egyetemi adjunktus repaczki.rita@gtk.bme.hu
Dr. Kun Ágota egyetemi docens kun.agota@gtk.bme.hu
Dr. Juhász Márta egyetemi docens juhasz.marta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.