I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szervezeti igazságosság és teljesítményértékelés
Azonosító
BMEGT52S162
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné Dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a szervezeti teljesítmény értékelési lehetőségeinek, a teljesítményértékelési rendszer (to-vábbiakban rövidítve TÉR) elemeinek, illetve TÉR működésére hatást gyakorló tényezők ismeretének birtokában a hallgató képes legyen TÉR kialakítására, bevezetésére és működtetésére, valamint az értékelők és az értékeltek felkészítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a teljesítményértékelési rendszer érintettjeiről, működtetésének lehet-séges feladatairól és kihívásairól a humán funkció keretei között.
  2. 2. A hallgató megismeri a teljesítmény és a teljesítménymenedzsment fogalmi hátterét, ezek definiálását támogató modelleket a szervezeti kontextus, kultúra és külső környezeti jellemzők függvényében.
  3. 3. A hallgató ismeretet szerez a teljesítményértékelés lehetséges céljairól, az értékelés eredményének fel-használási lehetőségeiről, a teljesítményértékelési rendszer (továbbiakban rövidítve TÉR) kapcsolatáról más szervezeti humán erőforrás rendszerekkel.
  4. 4. A hallgató megismeri a teljesítménymenedzsment folyamatát, működési jellemzőit, a teljesítményértéke-lés tárgyát, az értékelés szempontjait, formáit, módszereit, a lehetséges értékelők körét, az értékelés gya-koriságának, időzítésének lehetőségeit, ezek előnyeit, hátrányait, alkalmazásuk feltételeit.
  5. 5. A hallgató megismeri a teljesítményértékelőlap kialakításának szempontjait, a teljesítményértékelés in-formatikai támogatásának lehetőségeit.
  6. 6. A hallgató megismeri a teljesítményértékelést befolyásoló szervezeti, egyéni tényezők és a TÉR jellemzői közötti összefüggéseket, a szervezeti tényezők hatását a TÉR kialakítására, bevezetésére.
  7. 7. A hallgató megismeri a teljesítményértértékelési rendszer kialakításának lépéseit.
  8. 8. A hallgató megismeri a teljesítményértékelés működtetését támogató munkatársi felkészítő programok lehetséges elemeit, feladatait, módszereit és forgatókönyvét.
Képesség
  1. 1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. 2. A hallgató képes a TÉR kialakítására, bevezetésére, megvalósítására és a működtetés során felmerülő kihívások kezelésére.
  3. 3. A hallgató képes a TÉR kialakítását és bevezetését támogató felmérések lebonyolítására, az eredmények kommunikálására.
  4. 4. A hallgató képes a teljesítményértékelési szempontok és értékelési módszertan kidolgozására, az értéke-lés eredményeinek más humán rendszerekkel való összehangolására.
  5. 5. A hallgató képes a TÉR működtetését támogató kézikönyv összeállítására.
  6. 6. A hallgató képes a TÉR résztvevőinek felkészítésére.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. 2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. 3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. 4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  5. 5. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  6. 6. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. 2. Képes önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és megvalósítani a TÉR-t.
  3. 3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. 4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Murphy, K. R., Cleveland, N. J. (1995): Understanding performance appraisal, Social, organizational and goal-based perspectives. SAGE Publication, London
  • • Gerákné, Krasz K. (2008): Hogyan lehet igazságos a teljesítményértékelés? Munkaügyi Szemle, 52. évfo-lyam, 2. szám.
  • • Smither, W. J. (Ed): Performance appraisal. State of the art in practice, Jossey-Bass Publishers, San Fran-cisco, 95-131.
  • • Gerákné, Krasz K., Krepelka, Á. (2007): Siker vagy kudarc: a teljesítményértékelést befolyásoló tényezők. Humánpolitikai Szemle, 18. évfolyam, 6. szám, 51-57.
  • • Gerákné, Krasz K. (2006): A szervezeti teljesítményértékelés eredményes működésének értékelési kritéri-umai. Alkalmazott Pszichológia, VIII. kötet, 3. szám.
  • • Roberts, G. E. (2003): Employee performance appraisal system participation: A technique that work. Pub-lic Personnel Management, 32 (1), 89-96.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni és csoportos házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban: egyéni gyakorlati feladat önálló elvégzése - házi dolgozat készítése és bemutatása. Vizsgaidőszakban: A csoportos házi dolgozat elkészítése, összefoglaló dokumentum megírása, és a szóbeli vizsgán a csoportmunka bemutatása, majd a félév során tanultak alapján a dolgozathoz kapcsolódó szakmai kérdések megválaszolása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Egyéni gyakorlati feladat elkészítése és bemutatása : 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Csoportos feladat elkészítése és bemutatása. Szóbeli vizsgán a dolgozathoz kapcsolódó és a félév tananyagára épülő szakmai kérdések megválaszolása: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

3.3. pontban meghatározott feladat teljesítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 0-100
Jeles 90-100%
80-89%
Közepes 70-79%
Elégséges 50-69%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja 3.2-es pontban meghatározott feladatot (egyéni házi dolgozatot) a TVSz-ben megadott határidőig.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
előadáson részvétel 12
gyakorlaton részvétel 10
egyéni és csoportos feladat elkészítése, bemutatása 98
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során az alábbi témákat érintjük.

Előadások témái
1. Szervezeti és humán stratégia összefüggései a teljesítményértékelési rendszerrel
2. Teljesítményértékelési rendszer helye és a szerepe a HRM területei között
3. Teljesítményértékelés lehetséges céljai, az értékelés lehetséges következményei
4. A teljesítményértékelési rendszer sikerének kritériumai
5. A teljesítmény és a teljesítménymenedzsment definíciói
6. A TÉR kialakításának, bevezetésének stratégiai kérdései, lépései
7. A teljesítményértékelés szempontjai, módszerei, szereplői, időzítése és gyakorisága
8. A teljesítményértékelési rendszer működtetéséhez szükséges felkészítő programok lehetséges elemei, módszerei, forgatókönyve.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.