Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a szervezeti teljesítmény értékelési lehetőségeinek, a teljesítményértékelési rendszer (to-vábbiakban rövidítve TÉR) elemeinek, illetve TÉR működésére hatást gyakorló tényezők ismeretének birtokában a hallgató képes legyen TÉR kialakítására, bevezetésére és működtetésére, valamint az értékelők és az értékeltek felkészítésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a teljesítményértékelési rendszer érintettjeiről, működtetésének lehet-séges feladatairól és kihívásairól a humán funkció keretei között.
- 2. A hallgató megismeri a teljesítmény és a teljesítménymenedzsment fogalmi hátterét, ezek definiálását támogató modelleket a szervezeti kontextus, kultúra és külső környezeti jellemzők függvényében.
- 3. A hallgató ismeretet szerez a teljesítményértékelés lehetséges céljairól, az értékelés eredményének fel-használási lehetőségeiről, a teljesítményértékelési rendszer (továbbiakban rövidítve TÉR) kapcsolatáról más szervezeti humán erőforrás rendszerekkel.
- 4. A hallgató megismeri a teljesítménymenedzsment folyamatát, működési jellemzőit, a teljesítményértéke-lés tárgyát, az értékelés szempontjait, formáit, módszereit, a lehetséges értékelők körét, az értékelés gya-koriságának, időzítésének lehetőségeit, ezek előnyeit, hátrányait, alkalmazásuk feltételeit.
- 5. A hallgató megismeri a teljesítményértékelőlap kialakításának szempontjait, a teljesítményértékelés in-formatikai támogatásának lehetőségeit.
- 6. A hallgató megismeri a teljesítményértékelést befolyásoló szervezeti, egyéni tényezők és a TÉR jellemzői közötti összefüggéseket, a szervezeti tényezők hatását a TÉR kialakítására, bevezetésére.
- 7. A hallgató megismeri a teljesítményértértékelési rendszer kialakításának lépéseit.
- 8. A hallgató megismeri a teljesítményértékelés működtetését támogató munkatársi felkészítő programok lehetséges elemeit, feladatait, módszereit és forgatókönyvét.
Képesség
- 1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- 2. A hallgató képes a TÉR kialakítására, bevezetésére, megvalósítására és a működtetés során felmerülő kihívások kezelésére.
- 3. A hallgató képes a TÉR kialakítását és bevezetését támogató felmérések lebonyolítására, az eredmények kommunikálására.
- 4. A hallgató képes a teljesítményértékelési szempontok és értékelési módszertan kidolgozására, az értéke-lés eredményeinek más humán rendszerekkel való összehangolására.
- 5. A hallgató képes a TÉR működtetését támogató kézikönyv összeállítására.
- 6. A hallgató képes a TÉR résztvevőinek felkészítésére.
Attitűd
- 1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
- 2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- 3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- 4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- 5. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- 6. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- 1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- 2. Képes önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és megvalósítani a TÉR-t.
- 3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- 4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Murphy, K. R., Cleveland, N. J. (1995): Understanding performance appraisal, Social, organizational and goal-based perspectives. SAGE Publication, London
- • Gerákné, Krasz K. (2008): Hogyan lehet igazságos a teljesítményértékelés? Munkaügyi Szemle, 52. évfo-lyam, 2. szám.
- • Smither, W. J. (Ed): Performance appraisal. State of the art in practice, Jossey-Bass Publishers, San Fran-cisco, 95-131.
- • Gerákné, Krasz K., Krepelka, Á. (2007): Siker vagy kudarc: a teljesítményértékelést befolyásoló tényezők. Humánpolitikai Szemle, 18. évfolyam, 6. szám, 51-57.
- • Gerákné, Krasz K. (2006): A szervezeti teljesítményértékelés eredményes működésének értékelési kritéri-umai. Alkalmazott Pszichológia, VIII. kötet, 3. szám.
- • Roberts, G. E. (2003): Employee performance appraisal system participation: A technique that work. Pub-lic Personnel Management, 32 (1), 89-96.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni és csoportos házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban: egyéni gyakorlati feladat önálló elvégzése - házi dolgozat készítése és bemutatása. Vizsgaidőszakban: A csoportos házi dolgozat elkészítése, összefoglaló dokumentum megírása, és a szóbeli vizsgán a csoportmunka bemutatása, majd a félév során tanultak alapján a dolgozathoz kapcsolódó szakmai kérdések megválaszolása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Egyéni gyakorlati feladat elkészítése és bemutatása : 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Csoportos feladat elkészítése és bemutatása. Szóbeli vizsgán a dolgozathoz kapcsolódó és a félév tananyagára épülő szakmai kérdések megválaszolása: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.3. pontban meghatározott feladat teljesítése
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 0-100 |
Jeles | 90-100% |
Jó | 80-89% |
Közepes | 70-79% |
Elégséges | 50-69% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja 3.2-es pontban meghatározott feladatot (egyéni házi dolgozatot) a TVSz-ben megadott határidőig.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
előadáson részvétel | 12 |
gyakorlaton részvétel | 10 |
egyéni és csoportos feladat elkészítése, bemutatása | 98 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témákat érintjük.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Szervezeti és humán stratégia összefüggései a teljesítményértékelési rendszerrel |
2. | Teljesítményértékelési rendszer helye és a szerepe a HRM területei között |
3. | Teljesítményértékelés lehetséges céljai, az értékelés lehetséges következményei |
4. | A teljesítményértékelési rendszer sikerének kritériumai |
5. | A teljesítmény és a teljesítménymenedzsment definíciói |
6. | A TÉR kialakításának, bevezetésének stratégiai kérdései, lépései |
7. | A teljesítményértékelés szempontjai, módszerei, szereplői, időzítése és gyakorisága |
8. | A teljesítményértékelési rendszer működtetéséhez szükséges felkészítő programok lehetséges elemei, módszerei, forgatókönyve. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.