Célkitűzések
A kurzus célja a kutatási projektek és a kutatási projektekben való együttműködés eredményességét segítő folyamatok, módszerek és eszközök megismerése. Ennek keretein belül a kurzus résztvevői megismerkednek a pszichológia tudományterületén előforduló gyakori módszertani hibákkal, a megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatokkal és azok elkerülésének lehetőségeivel, a nyílt tudomány eszköztárával, valamint a kutatási együttműködést segítő eszközökkel. A kurzus során fókuszba kerülnek emellett a peer review folyamat elvei, módszerei, jó gyakorlatai is, a szerző és reviewer szemszögből egyaránt.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató megismeri a kutatási projektek és a kutatási projektekben való együttműködés eredményességét segítő folyamatokat, módszereket és eszközöket. Ezen belül megismeri az alábbi témákat: 1. Nyílt tudomány elvei, módszerei (megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatok, transzparencia, preregisztráció, registered reports, FAIR data management, stb.) 2. Gyakori módszertani hibák (design, data collection, analysis, reporting folyamatokban) 3. Keresztmetszeti kérdőíves kutatások (mikor és milyen szinten elfogadható, és mivel védhető) 4. Kísérleti elrendezések (vignette, labor kísérlet, terep kísérlet - intervenció) 5. Többszöri mérések: longitudinális elrendezés, Experience Sampling Method 6. Kutatási együttműködés (hatékony kollaboráció eszközei, jó gyakorlatai, szerzőségi megállapodás, Contributor Role Taxonomy (CRediT), feladatok felosztása, etikus szerzőség, köszönetnyilvánítás, projektterv, szerzők száma, nemzetköziesítés: szerzőtársak/mentorok találása, tanulás vs szakértő társszerző találása, stb.) 7. Publikálási stratégiák (doktori követelmények, laptalálás, különszámok, sorrendek, bakancslisták, beküldéstől a befogadásig: átfutási idők megbecslése, stb.) 8. Review folyamat (hogy működik, mik a jó gyakorlatok a válaszadásra, hogyan érdemes elvárásokat megbecsülni és tisztázni, néhány példa áttekintése) 9. Gépi tanulás, mesterséges intelligencia alkalmazása (szakirodalom keresésben, áttekintésben, módszertani tervezésben, elemzésben, riportálásban) 10. Pályázatok (utazás: kollaborácó, tanulás, konferencia; kutatási adatfelvétel finanszírozása; saját és kutatótársak finanszírozása)
Képesség
- A hallgató képes alkalmazni a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő folyamatokat.
- A hallgató képes alkalmazni a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő módszereket.
- A hallgató képes alkalmazni a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő eszközöket.
Attitűd
- A hallgató nyitott a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő folyamatok alkalmazására.
- A hallgató nyitott a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő módszerek alkalmazására.
- A hallgató nyitott a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő eszközök alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan alkalmazza és tovább bővíti ismereteit a saját kutatásához kapcsolódó módszertani hibák azonosítására és elkerülésére. Felelősségteljesen jár el a kutatása során, a nyilt tudomány elveit és eszköztárát kutatása során egyre inkább alkalmazza, valamint a megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatok elkerülésére törekszik és ezt képviseli kutatótársai felé is.
Oktatásmódszertan
Előadások, videók, órai interaktív feladatok, önállóan feldolgozott téma és elkészített előadás
Tanulástámogató anyagok
- Órai prezentációk, javasolt magyar és idegen nyelvű könyvek és tudományos cikkek - Presentations, textbooks, and peer-reviewed scientific articles
Általános szabályok
A hallgató munkája egy prezentációhoz kapcsolódóan lesz értékelve.
Teljesítményértékelési módszerek
Prezentáció: A kurzus tematikájában szereplő vagy a kurzus témájához közvetlenül kapcsolódó témák (elvek, módszertan és eszközök) közül egy kiválasztása, amelynek bemutatása során annak alkalmazását a saját kutatása mentén ismerteti.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Prezentáció: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A 3.2-es pontban részletezett feladat javítható vagy pótolható a TVSz-ben meghatározott időpontig.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Kontakt óra | 28 |
Félévközi felkészülés órákra | 48 |
Prezentációra való felkészülés | 14 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témákat vesszük sorra.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Nyílt tudomány elvei, módszerei (megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatok, transzparencia, preregisztráció, registered reports, FAIR data management, stb.) |
2. | 2. Gyakori módszertani hibák (design, data collection, analysis, reporting folyamatokban) |
3. | 3. Keresztmetszeti kérdőíves kutatások (mikor és milyen szinten elfogadható, és mivel védhető) |
4. | 4. Kísérleti elrendezések (vignette, labor kísérlet, terep kísérlet - intervenció) |
5. | 5. Többszöri mérések: longitudinális elrendezés, Experience Sampling Method |
6. | 6. Kutatási együttműködés (hatékony kollaboráció eszközei, jó gyakorlatai, szerzőségi megállapodás, Contributor Role Taxonomy (CRediT), feladatok felosztása, etikus szerzőség, köszönetnyilvánítás, projektterv, szerzők száma, nemzetköziesítés: szerzőtársak/mentorok találása, tanulás vs szakértő társszerző találása, stb.) |
7. | 7. Publikálási stratégiák (doktori követelmények, laptalálás, különszámok, sorrendek, bakancslisták, beküldéstől a befogadásig: átfutási idők megbecslése, stb.) |
8. | 8. Review folyamat (hogy működik, mik a jó gyakorlatok a válaszadásra, hogyan érdemes elvárásokat megbecsülni és tisztázni, néhány példa áttekintése) |
9. | 9. Gépi tanulás, mesterséges intelligencia alkalmazása (szakirodalom keresésben, áttekintésben, módszertani tervezésben, elemzésben, riportálásban) |
10. | 10. Pályázatok (utazás: kollaborácó, tanulás, konferencia; kutatási adatfelvétel finanszírozása; saját és kutatótársak finanszírozása) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.