I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Jógyakorlatok a kutatásban – kutatásmenedzsment, nyílt tudomány, gyakori kihívások és megoldások
Azonosító
BMEGT52D401
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Salamon János
Beosztása
tudományos munkatárs
Email címe
salamon.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A kurzus célja a kutatási projektek és a kutatási projektekben való együttműködés eredményességét segítő folyamatok, módszerek és eszközök megismerése. Ennek keretein belül a kurzus résztvevői megismerkednek a pszichológia tudományterületén előforduló gyakori módszertani hibákkal, a megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatokkal és azok elkerülésének lehetőségeivel, a nyílt tudomány eszköztárával, valamint a kutatási együttműködést segítő eszközökkel. A kurzus során fókuszba kerülnek emellett a peer review folyamat elvei, módszerei, jó gyakorlatai is, a szerző és reviewer szemszögből egyaránt.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató megismeri a kutatási projektek és a kutatási projektekben való együttműködés eredményességét segítő folyamatokat, módszereket és eszközöket. Ezen belül megismeri az alábbi témákat: 1. Nyílt tudomány elvei, módszerei (megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatok, transzparencia, preregisztráció, registered reports, FAIR data management, stb.) 2. Gyakori módszertani hibák (design, data collection, analysis, reporting folyamatokban) 3. Keresztmetszeti kérdőíves kutatások (mikor és milyen szinten elfogadható, és mivel védhető) 4. Kísérleti elrendezések (vignette, labor kísérlet, terep kísérlet - intervenció) 5. Többszöri mérések: longitudinális elrendezés, Experience Sampling Method 6. Kutatási együttműködés (hatékony kollaboráció eszközei, jó gyakorlatai, szerzőségi megállapodás, Contributor Role Taxonomy (CRediT), feladatok felosztása, etikus szerzőség, köszönetnyilvánítás, projektterv, szerzők száma, nemzetköziesítés: szerzőtársak/mentorok találása, tanulás vs szakértő társszerző találása, stb.) 7. Publikálási stratégiák (doktori követelmények, laptalálás, különszámok, sorrendek, bakancslisták, beküldéstől a befogadásig: átfutási idők megbecslése, stb.) 8. Review folyamat (hogy működik, mik a jó gyakorlatok a válaszadásra, hogyan érdemes elvárásokat megbecsülni és tisztázni, néhány példa áttekintése) 9. Gépi tanulás, mesterséges intelligencia alkalmazása (szakirodalom keresésben, áttekintésben, módszertani tervezésben, elemzésben, riportálásban) 10. Pályázatok (utazás: kollaborácó, tanulás, konferencia; kutatási adatfelvétel finanszírozása; saját és kutatótársak finanszírozása)
Képesség
  1. A hallgató képes alkalmazni a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő folyamatokat.
  2. A hallgató képes alkalmazni a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő módszereket.
  3. A hallgató képes alkalmazni a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő eszközöket.
Attitűd
  1. A hallgató nyitott a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő folyamatok alkalmazására.
  2. A hallgató nyitott a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő módszerek alkalmazására.
  3. A hallgató nyitott a saját kutatása során a kutatási együttműködés eredményességét segítő eszközök alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan alkalmazza és tovább bővíti ismereteit a saját kutatásához kapcsolódó módszertani hibák azonosítására és elkerülésére. Felelősségteljesen jár el a kutatása során, a nyilt tudomány elveit és eszköztárát kutatása során egyre inkább alkalmazza, valamint a megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatok elkerülésére törekszik és ezt képviseli kutatótársai felé is.

Oktatásmódszertan

Előadások, videók, órai interaktív feladatok, önállóan feldolgozott téma és elkészített előadás

Tanulástámogató anyagok

  • Órai prezentációk, javasolt magyar és idegen nyelvű könyvek és tudományos cikkek - Presentations, textbooks, and peer-reviewed scientific articles

Általános szabályok

A hallgató munkája egy prezentációhoz kapcsolódóan lesz értékelve.

Teljesítményértékelési módszerek

Prezentáció: A kurzus tematikájában szereplő vagy a kurzus témájához közvetlenül kapcsolódó témák (elvek, módszertan és eszközök) közül egy kiválasztása, amelynek bemutatása során annak alkalmazását a saját kutatása mentén ismerteti.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Prezentáció: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A 3.2-es pontban részletezett feladat javítható vagy pótolható a TVSz-ben meghatározott időpontig.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Kontakt óra 28
Félévközi felkészülés órákra 48
Prezentációra való felkészülés 14
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során az alábbi témákat vesszük sorra.

Előadások témái
1. 1. Nyílt tudomány elvei, módszerei (megkérdőjelezhető kutatási gyakorlatok, transzparencia, preregisztráció, registered reports, FAIR data management, stb.)
2. 2. Gyakori módszertani hibák (design, data collection, analysis, reporting folyamatokban)
3. 3. Keresztmetszeti kérdőíves kutatások (mikor és milyen szinten elfogadható, és mivel védhető)
4. 4. Kísérleti elrendezések (vignette, labor kísérlet, terep kísérlet - intervenció)
5. 5. Többszöri mérések: longitudinális elrendezés, Experience Sampling Method
6. 6. Kutatási együttműködés (hatékony kollaboráció eszközei, jó gyakorlatai, szerzőségi megállapodás, Contributor Role Taxonomy (CRediT), feladatok felosztása, etikus szerzőség, köszönetnyilvánítás, projektterv, szerzők száma, nemzetköziesítés: szerzőtársak/mentorok találása, tanulás vs szakértő társszerző találása, stb.)
7. 7. Publikálási stratégiák (doktori követelmények, laptalálás, különszámok, sorrendek, bakancslisták, beküldéstől a befogadásig: átfutási idők megbecslése, stb.)
8. 8. Review folyamat (hogy működik, mik a jó gyakorlatok a válaszadásra, hogyan érdemes elvárásokat megbecsülni és tisztázni, néhány példa áttekintése)
9. 9. Gépi tanulás, mesterséges intelligencia alkalmazása (szakirodalom keresésben, áttekintésben, módszertani tervezésben, elemzésben, riportálásban)
10. 10. Pályázatok (utazás: kollaborácó, tanulás, konferencia; kutatási adatfelvétel finanszírozása; saját és kutatótársak finanszírozása)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.