I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Csoport- és társadalmi dinamikák 1.
Azonosító
BMEGT43A381
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgajegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Blaskó Ágnes
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
blasko.agnes@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.11.26.) az 581015/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.11.26-tól.

Célkitűzések

A csoport- és társadalmi dinamikák sáv első tárgya. A tantárgy célja, hogy a hallgatók egy valós szakmai vagy társadalmi projektben csoportként dolgozva gyakorlati tapasztalatot szerezzenek. A kurzus során az akciómódszerek, részvételi kutatás, közösségi alkotás és kreatív facilitáció eszközeivel dolgoznak egy választott témán (pl. oktatási, kulturális, közösségi vagy társadalmi problémán). A hangsúly a saját élmény szerzésén, a reflektív jelenléten, a megvalósításon és a tanulási folyamaton van: a hallgatók megtanulják a felelős jelenlét, a csoportmunka, tervezés, szervezés, dokumentálás és kreatív prezentáció alapjait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
Attitűd
  1. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
Önállóság és felelősség
  1. Önállóság

Oktatásmódszertan

Előadás, egyéni szövegfeldolgozás, órai diszkusszió, önálló feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

Az értékelés órai munkát, az órára készülést és az önálló feladat értékelését foglalja magában.

Teljesítményértékelési módszerek

A sáv eredményessége a folyamatos, közös munkára épül. Az értékelésnél a házi feladatok és az intenzív órai jelenlét és részvétel mellett a félévközi összegző tanulmányi feladat és a félév végi vizsga kerül beszámításra. Az értékelésnél figyelembe vett három elemhez kapcsolódóan az értékelési szempontokról és azok deskriptoraikról a kurzus oktatója időben tájékoztatja a hallgatókat. Az aláírás megszerzésének feltétel a részteljesítmény-értékeléshez tartozó feladatok elvégzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
  • részteljesítmény-értékelés (házi feladat): 20
  • részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 10
  • Összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az órák rendszeres látogatása, max. 3 alkalom hiányzás.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
75-84
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Az évközi számonkérés (házi feladatok) pótlására a pótlási időszakban van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
vizsgafelkészülés 50
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.11.10-én. Érvényes 2025.11.10-től.

A félévben sorra vett témák

1. Bevezetés: az akcióalapú tanulás fogalma és logikája 2. A projekt kiválasztása: téma, célok, közösség 3. Csoportalakítás, szerepek, működési keretek 4. Kontextusfeltárás, előzetes kutatás 5. Technikai és módszertani felkészülés (pl. interjú, felvétel, dramatikus technika, vizuális eszközök stb.) 6. Etikai és együttműködési alapelvek 7. Tervezés: célok, feladatok, ütemezés 8. Első terepmunka / próbaalkalmazás 9. Dokumentálás és visszajelzés 10. Prototípus vagy első bemutató / kipróbálás 11. Csoportközi konzultáció és tanácsadás 12. Változtatások, finomhangolás 13. Záróesemény / bemutató / megosztás 14. Reflexív zárókör és önértékelés

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.