Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a film mint médium jelentésképzési módozataival és mankót adjon ezek értelmezési lehetőségeihez. A félév során a filmet vizsgáljuk történeti, műfaji, szerzőiségi, esztétikai, szociológiai és piaci szempontból, a bevezetett eszköztár alkalmazását a mozgókép más típusaira is kitágítjuk. A tárgyat elvégző hallgatók árnyaltan látják, milyen szerepet kap a film a hétköznapi médiafogyasztásban, beleértve többek között az otthon, a család, a domesztikáció, az identitás vizsgálati szempontjait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a kommunikáció és kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit a társadalmi kommunikáció összefüggésrendszerében.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való lhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Birtokában van a szakterületén alkalmazható és alkalmazandó módszertani ismereteknek, érti a legújabb módszertani fejlesztések lényegét, átlátja ezek fejlődési tendenciáit.
Képesség
- Képes a változások kezelésére vonatkozó adaptáció koncepciójának kidolgozására, ennek munkatársaival és egyéb partnereivel való megvitatására és elfogadtatására.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
Attitűd
- Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Önállóság és felelősség
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Felelősséget vállal választott szakterülete szakmai és etikai normáinak betartására.
Oktatásmódszertan
előadás és szemináriumi munka
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
- Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév során egy órai előadás és két házi feladat 1/3 súllyal, beadandó dolgozat 2/3 súllyal.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A hallgatóknak a félév során fel kell készülniük az egyik vetítésre kerülő alkotásból. Ez azt jelenti, hogy a vetítés előtt rövid, öt perces bevezetőt adnak elő, illetve a vetítés utánra beszélgetésgeneráló kérdéseket gyűjtenek. Két választott filmről egyoldalas kritikát kell írniuk. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A félév végére beadandót kell készíteni. A beadandó témáját a félév során összeállított témák közül lehet választani. A választott kérdésfelvetést a félév során elsajátított eszköztár segítségével, legalább három, a kurzuson szereplő film elemző igényű hivatkozásával kell megválaszolni, valamint a félév során feldolgozott szakirodalom és legalább két további, a hallgató által gyűjtött szakirodalom felhasználásával.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai előadás: 16
- házi feladatok: 17
- beadandó: 67
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 90–95% |
Jó | 80–89% |
Közepes | 60–79% |
Elégséges | 50-59% |
Elégtelen | < 50% |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 56 |
felkészülés az órákra | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 64 |
a tanulástámogató anyagok elsajátítása | 20 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
1. Mi a film?, mi nem a film? 2. Filmtipizálási szempontok 3. Filmtörténet I. 4. Filmtörténet II. 5. Amikor a film keresi a közönségét 6. Benne vagyok a tévében? Identitás, reprezentáció 7. Animációs film 8. Doku és dokufikció 9. Netflix és chill: mozi vagy streaming 10. A filmnézés domesztikációja: popcorn és háttérfilmezés 11. Film és tévé, dévédé, kalózkodás 12. Amerika kapitány, Tenkes kapitánya 13. Film és ökokrízis, filmpolitika 14. Kitekintés
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Orbán Krisztina |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.