Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Digital media specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 3
Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Cultural industries specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 3
Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Communication design specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 3
Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Visual communication specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 3
Objectives
The aim of the subject is to familiarize students with the meaning-making methods of film as a medium and provide tools for their interpretation. Along the semester, we discuss several aspects that help in approaching films, history, genre, auteurs, aesthetic, sociology, and the cultural market. Students completing the course have complex thoughts about the role of film in the everydays, for example they can use analytical categories such as the home, the family, domestication, and the identity.
Academic results
Knowledge
- The student knows the connections between communication and culture, the manifestations of this connection at different levels and their consequences in the context of social communication.
- Reliable and soundl knowledge of the connections between the disciplinary fields of social science.
- Reliable and soundknowledge of contemporary tendencies of methodologies of social science.
Skills
- The student is able to develop the concept of adaptation for the management of changes, to discuss and accept it with colleagues and other partners.
- Skills of making independent analysis, knowledge claims, explanations and drawing valid conclusions.
Attitude
- Accepts that cultural phenomena are historically and socially determined and variable.
- Awareness of the historical and social embeddedness of cultural processes and institutions
Independence and responsibility
- Independent, constructive and assertive in forms of cooperation within and outside the institution.
- Adoption and enforcement of professional standards
Teaching methodology
lecture and seminar
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
- Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév során egy órai előadás és két házi feladat 1/3 súllyal, beadandó dolgozat 2/3 súllyal.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A hallgatóknak a félév során fel kell készülniük az egyik vetítésre kerülő alkotásból. Ez azt jelenti, hogy a vetítés előtt rövid, öt perces bevezetőt adnak elő, illetve a vetítés utánra beszélgetésgeneráló kérdéseket gyűjtenek. Két választott filmről egyoldalas kritikát kell írniuk. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A félév végére beadandót kell készíteni. A beadandó témáját a félév során összeállított témák közül lehet választani. A választott kérdésfelvetést a félév során elsajátított eszköztár segítségével, legalább három, a kurzuson szereplő film elemző igényű hivatkozásával kell megválaszolni, valamint a félév során feldolgozott szakirodalom és legalább két további, a hallgató által gyűjtött szakirodalom felhasználásával.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Órai előadás: 16
- házi feladatok: 17
- beadandó: 67
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 90–95% |
Good | 80–89% |
Satisfactory | 60–79% |
Pass | 50-59% |
Fail | < 50% |
Retake and late completion
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 56 |
felkészülés az órákra | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 64 |
a tanulástámogató anyagok elsajátítása | 20 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
1. Mi a film?, mi nem a film? 2. Filmtipizálási szempontok 3. Filmtörténet I. 4. Filmtörténet II. 5. Amikor a film keresi a közönségét 6. Benne vagyok a tévében? Identitás, reprezentáció 7. Animációs film 8. Doku és dokufikció 9. Netflix és chill: mozi vagy streaming 10. A filmnézés domesztikációja: popcorn és háttérfilmezés 11. Film és tévé, dévédé, kalózkodás 12. Amerika kapitány, Tenkes kapitánya 13. Film és ökokrízis, filmpolitika 14. Kitekintés
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Orbán Krisztina |