I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Film in everyday life
ID (subject code)
BMEGT43M217
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
2
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Gács Anna
Position
associate professor
Contact details
gacs.anna@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Digital media specialisation (from 2018)

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 3

Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Cultural industries specialisation (from 2018)

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 3

Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Communication design specialisation (from 2018)

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 3

Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Visual communication specialisation (from 2018)

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The aim of the subject is to familiarize students with the meaning-making methods of film as a medium and provide tools for their interpretation. Along the semester, we discuss several aspects that help in approaching films, history, genre, auteurs, aesthetic, sociology, and the cultural market. Students completing the course have complex thoughts about the role of film in the everydays, for example they can use analytical categories such as the home, the family, domestication, and the identity.

Academic results

Knowledge
  1. The student knows the connections between communication and culture, the manifestations of this connection at different levels and their consequences in the context of social communication.
  2. Reliable and soundl knowledge of the connections between the disciplinary fields of social science.
  3. Reliable and soundknowledge of contemporary tendencies of methodologies of social science.
Skills
  1. The student is able to develop the concept of adaptation for the management of changes, to discuss and accept it with colleagues and other partners.
  2. Skills of making independent analysis, knowledge claims, explanations and drawing valid conclusions.
Attitude
  1. Accepts that cultural phenomena are historically and socially determined and variable.
  2. Awareness of the historical and social embeddedness of cultural processes and institutions
Independence and responsibility
  1. Independent, constructive and assertive in forms of cooperation within and outside the institution.
  2. Adoption and enforcement of professional standards

Teaching methodology

lecture and seminar

Materials supporting learning

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
  • Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév során egy órai előadás és két házi feladat 1/3 súllyal, beadandó dolgozat 2/3 súllyal.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A hallgatóknak a félév során fel kell készülniük az egyik vetítésre kerülő alkotásból. Ez azt jelenti, hogy a vetítés előtt rövid, öt perces bevezetőt adnak elő, illetve a vetítés utánra beszélgetésgeneráló kérdéseket gyűjtenek. Két választott filmről egyoldalas kritikát kell írniuk. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A félév végére beadandót kell készíteni. A beadandó témáját a félév során összeállított témák közül lehet választani. A választott kérdésfelvetést a félév során elsajátított eszköztár segítségével, legalább három, a kurzuson szereplő film elemző igényű hivatkozásával kell megválaszolni, valamint a félév során feldolgozott szakirodalom és legalább két további, a hallgató által gyűjtött szakirodalom felhasználásával.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Órai előadás: 16
  • házi feladatok: 17
  • beadandó: 67
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 90–95%
Good 80–89%
Satisfactory 60–79%
Pass 50-59%
Fail < 50%

Retake and late completion

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat 56
felkészülés az órákra 10
felkészülés a teljesítményértékelésekre 64
a tanulástámogató anyagok elsajátítása 20
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

1. Mi a film?, mi nem a film? 2. Filmtipizálási szempontok 3. Filmtörténet I. 4. Filmtörténet II. 5. Amikor a film keresi a közönségét 6. Benne vagyok a tévében? Identitás, reprezentáció 7. Animációs film 8. Doku és dokufikció 9. Netflix és chill: mozi vagy streaming 10. A filmnézés domesztikációja: popcorn és háttérfilmezés 11. Film és tévé, dévédé, kalózkodás 12. Amerika kapitány, Tenkes kapitánya 13. Film és ökokrízis, filmpolitika 14. Kitekintés

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
Orbán Krisztina

Approval and validity of subject requirements