Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus célja a hallgatók megismertetése a helyi fenntarthatósági átmenet alapjaival és erre építve a mai kihívásokra adott lokális válaszokkal, a főbb kritériumokkal, irányelvekkel és a legfontosabb módszerekkel. Továbbá megismertetni velük a helyi fenntarthatósági kezdeményezések és programok jó gyakorlatait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a lokális fenntarthatóság kritériumait;
- ismeri a lokális fenntarthatósági programok fő irányelveit, dimenzióit;
- ismeri a helyi fenntarthatóság felelőseit, érintettjeit;
- tisztában van a lokális fenntarthatóság stratégiai tervezési folyamatának lépéseivel;
- továbbá a legújabb helyi fenntarthatósági kezdeményezések és jó gyakorlatok ismérveivel és a helyi kihívásokra adható válaszokkal.
Képesség
- A hallgató képes a lokális fenntarthatóság helyzetértékelésének elkészítésére;
- a lokális fenntarthatóségi programok eszköztárából az adott esetben optimális eszöz kiválasztására és alkalmazására;
- a helyi fenntarthatósági átmenetet elősegítő innovatív megoldások kidolgozására;
- az elsajátított fenntarthatósági készségekre alapozva helyi szintű komplex fenntarthatósági kérdések megoldásának végiggondolására és megoldási javaslatok megfogalmazására képes;
- valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem-szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- valamint törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan végzi a lokális fenntarthatósági átementhez kapcsolódó problémák megoldását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Előadásanyagok diasorai. /Lecture slides
- Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan (Válogatott fejezetek) ISBN: 978-963-306-816-8, Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged, 2021
- Csete Mária: Lokális fenntarthatósági programok. Egyetemi jegyzet. BME Környezetgazdaságtan Tanszék, 2011 (pp.1-73)
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott kompetenciák felmérésének módja a félév közben elvégzett összegző tanulmányi teljesítményértékelések (2 zárthelyi dolgozat).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–89 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 51–64 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 22 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tájékoztató a kurzus céljáról, követelményrendszeréről, tematikájáról. |
2. | Bevezetés, lokális fenntarthatóság alapjai. |
3. | A fenntarthatóság globális és lokális megközelítése. A helyi fenntarthatósági átmenet értelmezése. |
4. | Jelenkori kihívások értelmezése a lokális fenntarthatóság szempontjából. |
5. | A klímaváltozás, mint lokális fejlesztési szempont figyelembe vétele. |
6. | A helyi fenntarthatósági átmenet megvalósításának lehetséges eszközei és érintettjei |
7. | Lokális fenntarthatósági programok típusai I. |
8. | Lokális fenntarthatósági programok típusai II. |
9. | Lokális fenntarthatósági programok stratégiai tervezésének lépései |
10. | Lokális fenntarthatósági programok tervezéséhez szükséges indikátorok alkalmazhatósága |
11. | Indikátor alapú helyi fenntarthatósági esettanulmányok I. |
12. | Indikátor alapú helyi fenntarthatósági esettanulmányok II. |
13. | Városi fenntarthatósági megoldások I. |
14. | Városi fenntarthatósági megoldások II. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | egyetemi docens | buzasi.attila@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.