Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Lokális fenntarthatósági programok
Azonosító
BMEGT42M024
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szalmáné Dr. Csete Mária
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
csete.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja a hallgatók megismertetése a helyi fenntarthatósági átmenet alapjaival és erre építve a mai kihívásokra adott lokális válaszokkal, a főbb kritériumokkal, irányelvekkel és a legfontosabb módszerekkel. Továbbá megismertetni velük a helyi fenntarthatósági kezdeményezések és programok jó gyakorlatait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a lokális fenntarthatóság kritériumait;
  2. ismeri a lokális fenntarthatósági programok fő irányelveit, dimenzióit;
  3. ismeri a helyi fenntarthatóság felelőseit, érintettjeit;
  4. tisztában van a lokális fenntarthatóság stratégiai tervezési folyamatának lépéseivel;
  5. továbbá a legújabb helyi fenntarthatósági kezdeményezések és jó gyakorlatok ismérveivel és a helyi kihívásokra adható válaszokkal.
Képesség
  1. A hallgató képes a lokális fenntarthatóság helyzetértékelésének elkészítésére;
  2. a lokális fenntarthatóségi programok eszköztárából az adott esetben optimális eszöz kiválasztására és alkalmazására;
  3. a helyi fenntarthatósági átmenetet elősegítő innovatív megoldások kidolgozására;
  4. az elsajátított fenntarthatósági készségekre alapozva helyi szintű komplex fenntarthatósági kérdések megoldásának végiggondolására és megoldási javaslatok megfogalmazására képes;
  5. valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem-szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  4. törekszik komplex rendszerek megértésére;
  5. valamint törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan végzi a lokális fenntarthatósági átementhez kapcsolódó problémák megoldását;
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Előadásanyagok diasorai. /Lecture slides
  • Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan (Válogatott fejezetek) ISBN: 978-963-306-816-8, Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged, 2021
  • Csete Mária: Lokális fenntarthatósági programok. Egyetemi jegyzet. BME Környezetgazdaságtan Tanszék, 2011 (pp.1-73)

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott kompetenciák felmérésének módja a félév közben elvégzett összegző tanulmányi teljesítményértékelések (2 zárthelyi dolgozat).

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
73–84
Közepes 65–72
Elégséges 51–64
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 22
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Tájékoztató a kurzus céljáról, követelményrendszeréről, tematikájáról.
2. Bevezetés, lokális fenntarthatóság alapjai.
3. A fenntarthatóság globális és lokális megközelítése. A helyi fenntarthatósági átmenet értelmezése.
4. Jelenkori kihívások értelmezése a lokális fenntarthatóság szempontjából.
5. A klímaváltozás, mint lokális fejlesztési szempont figyelembe vétele.
6. A helyi fenntarthatósági átmenet megvalósításának lehetséges eszközei és érintettjei
7. Lokális fenntarthatósági programok típusai I.
8. Lokális fenntarthatósági programok típusai II.
9. Lokális fenntarthatósági programok stratégiai tervezésének lépései
10. Lokális fenntarthatósági programok tervezéséhez szükséges indikátorok alkalmazhatósága
11. Indikátor alapú helyi fenntarthatósági esettanulmányok I.
12. Indikátor alapú helyi fenntarthatósági esettanulmányok II.
13. Városi fenntarthatósági megoldások I.
14. Városi fenntarthatósági megoldások II.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila egyetemi docens buzasi.attila@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.