Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapvető, bevezető jártasságot szerezzenek a felhasználói élmény (User eXperience) kutatásának területeiről, megismerjék az alapfogalmakat, főbb elméleti kereteket, a fejlesztés során alkalmazható vizsgálati módszertanokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a felhasználói élmény és az ergonómia fogalmát.
- Ismeri az ember-számítógép interakció pszichológiai hátterének bizonyos elemeit,
- Ismeri a szoftver-ergonómiai irányelveket.
- Tájékozott a felhasználói felület tervezésének módszereinek sokféleségéről.
Képesség
- Képes elsősorban honlapokat, másodsorban szoftverek felhasználói felületeit önállóan elemezni.
- Képes használhatósági vizsgálatot megtervezni, lebonyolítani és kiértékelni.
Attitűd
- Kritikusan szemléli a felhasználói felületeket. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Előnybe helyezi az emberi szempontokat – a műszaki és tartalmi szempontok és az emberi tényezők összeegyeztethetőségére törekedve.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- A tervezési döntéseknél és kritikai vélemény-nyilvánításoknál hitviták helyett szakmai referenciákra és empirikus módszerek alkalmazására törekszik.
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Vállalja saját kritikai véleményét.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Oktatásmódszertan
Az előadások és a gyakorlati feladatok megoldása során a hallgatók megismerkednek és gyakorlatot szereznek a User eXperience egyes területeiről. Ennek érdekében közös projektfeladatot dolgoznak ki, előre egyeztetett témában.
Tanulástámogató anyagok
- UX kutatási módszerek - A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Herendy – Hercegfi – Szabó – Tóvölgyi. 2024, Edge, Budapest. http://hdl.handle.net/10890/57645
- Valamint a félév során egyeztetett irodalmak.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: közös projektfeladat kidolgozása folyamatos évközi egyeztetésekkel, kiscsoportos prezentáció formájában a félév végén bemutatva. A prezentácót szöveges tanumény egészíti ki.
Teljesítményértékelési módszerek
Csoportos projektmunka dokumentációbeadással és prezentációval.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Házi feladat prezentációja: 33
- Házi feladat dokumentációja: 67
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Közös projekt-prezentáció megtartása, írásbeli tanulmány beadása, órai részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 85-94 |
| Jó | 70-84 |
| Közepes | 60-69 |
| Elégséges | 50-59 |
| Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| Órai részvétel | 56 |
| Felkészülés | 34 |
| Önálló projektmunka | 90 |
| összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témák kerülnek feldolgozásra.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Online színtér, online ágensek, a természetes online észjárás |
| 2. | Ergonómia, felhasználói élmény, perszónák, a kognitív sémák és a felhasználói útvonalak |
| 3. | Akadálymentesség |
| 4. | Drótvázat és prototípusok |
| 5. | Emprikus és analitikus vizsgálati módszerek |
| 6. | Tervezési irányelvek |
| 7. | Szemmozgáskövetés |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Hercegfi Károly | egyetemi docens | hercegfi.karoly@gtk.bme.hu |
| Dr. Szabó Bálint | egyetemi adjunktus | szabo.balint@gtk.bme.hu |
| Dr. Geszten Dalma | egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
| Molnár Marietta | Phd hallgató | marietta.molnar@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.