I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Felhasználói élmény
Azonosító
BMEGT52A303
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Herendy Csilla
Beosztása
Tudományos munkatárs (BME)
Email címe
herendy.csilla@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincsen
Gyenge
Nincsen
Párhuzamos
Nincsen
Kizáró feltételek
Nincsen
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapvető, bevezető jártasságot szerezzenek a felhasználói élmény (User eXperience) kutatásának területeiről, megismerjék az alapfogalmakat, főbb elméleti kereteket, a fejlesztés során alkalmazható vizsgálati módszertanokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a felhasználói élmény és az ergonómia fogalmát.
  2. Ismeri az ember-számítógép interakció pszichológiai hátterének bizonyos elemeit,
  3. Ismeri a szoftver-ergonómiai irányelveket.
  4. Tájékozott a felhasználói felület tervezésének módszereinek sokféleségéről.
Képesség
  1. Képes elsősorban honlapokat, másodsorban szoftverek felhasználói felületeit önállóan elemezni.
  2. Képes használhatósági vizsgálatot megtervezni, lebonyolítani és kiértékelni.
Attitűd
  1. Kritikusan szemléli a felhasználói felületeket. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Előnybe helyezi az emberi szempontokat – a műszaki és tartalmi szempontok és az emberi tényezők összeegyeztethetőségére törekedve.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  5. A tervezési döntéseknél és kritikai vélemény-nyilvánításoknál hitviták helyett szakmai referenciákra és empirikus módszerek alkalmazására törekszik.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  2. Vállalja saját kritikai véleményét.
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Az előadások és a gyakorlati feladatok megoldása során a hallgatók megismerkednek és gyakorlatot szereznek a User eXperience egyes területeiről. Ennek érdekében közös projektfeladatot dolgoznak ki, előre egyeztetett témában.

Tanulástámogató anyagok

  • UX kutatási módszerek - A felhasználói élmény kutatása során alkalmazható gyakorlati módszerek, tudományos hátterük és összefüggéseik. Herendy – Hercegfi – Szabó – Tóvölgyi. 2024, Edge, Budapest. http://hdl.handle.net/10890/57645
  • Valamint a félév során egyeztetett irodalmak.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: közös projektfeladat kidolgozása folyamatos évközi egyeztetésekkel, kiscsoportos prezentáció formájában a félév végén bemutatva. A prezentácót szöveges tanumény egészíti ki.

Teljesítményértékelési módszerek

Csoportos projektmunka dokumentációbeadással és prezentációval.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Házi feladat prezentációja: 33
  • Házi feladat dokumentációja: 67

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Közös projekt-prezentáció megtartása, írásbeli tanulmány beadása, órai részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
70-84
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Órai részvétel 56
Felkészülés 34
Önálló projektmunka 90
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során az alábbi témák kerülnek feldolgozásra.

Előadások témái
1. Online színtér, online ágensek, a természetes online észjárás
2. Ergonómia, felhasználói élmény, perszónák, a kognitív sémák és a felhasználói útvonalak
3. Akadálymentesség
4. Drótvázat és prototípusok
5. Emprikus és analitikus vizsgálati módszerek
6. Tervezési irányelvek
7. Szemmozgáskövetés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Hercegfi Károly egyetemi docens hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Bálint egyetemi adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu
Molnár Marietta Phd hallgató marietta.molnar@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.