Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 6
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a környezet gazdasági értékelésének elméleti alapjaival, módszereivel, valamint nemzetközi és hazai tapasztalataival, továbbá a környezeti kockázatkezelés elméleti alapjaival, főbb területeivel és eszközeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a teljes gazdasági érték fogalmát, meghatározásához használható módszereket.
- Ismeri az erős és gyenge fenntarthatóság fogalmát, kapcsolatukat a monetáris környezetértékeléssel.
Képesség
- Ismeri a monetáris környezetértékeléssel kapcsolatos szakkifejezések pontos használatát magyar és angol nyelven.
- A környezetértékelés és kockázatkezelés multidiszciplináris megközelítésének szükségességét készség szinten ismeri és képes annak alkalmazására.
- Felismeri a környezeti kockázatok gazdasági-társadalmi összefüggéseit, beágyazottságát.
- Rendelkezik a szakértői, döntéselőkészítési munkához szükséges környezetértékelési háttérismeretekkel.
Attitűd
- A környezetértékelés és kockázatkezelés multidiszciplináris megközelítésének szükségességét ismerve, nyitott a gazdasági szakemberekkel való együttműködésre.
- A környezetértékelési módszerek folyamatos fejlesztésének ismeretében törekszik arra, hogy a változásokat nyomon kövesse.
- Ismerve a környezetértékelési módszerekkel kapcsolatos kritikák legfontosabb elemeit, illetve a megismert módszerek korlátait, nyitottan fogadja a kritikai észrevételeket.
Önállóság és felelősség
- A környezeti kockázatok társadalmi összefüggéseinek ismeretében felelősséget vállal szakmai döntéseiért.
- Ismerve az egyéb szakterületek érintettségét a pénzbeli környezetértékelés és a kockázatkezelés területén, hatékonyan működik együtt gazdasági, jogi szakemberekkel.
Oktatásmódszertan
Előadások az elméleti tananyagról, esettanulmányok a gyakorlati alkalmazás szemléltetésére.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
- 2. Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
- 3. Guidelines for Environmental Risk Assessmentand Management. Green Leaves III
- https://www.gov.uk/government/publications/guidelines-for-environmental-risk-assessment-and-management-green-leaves-iii
- Ajánlott folyóiratok/recommended journals:
- a. Ecological Economics
- b. Land Economics
- c. Journal of Agricultural and Resource Economics
- d. Journal of Environmental Economics and Management
- e. Journal of Environmental Planning and Management
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszak során összegző tanulmányi teljesítményértékelések (két zárthelyi dolgozat), illetve a vizsgaidőszak során írásbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések során összességében elért "Jeles" vagy "Jó" eredmény esetén megajánlott jegy szerezhető. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga: amennyiben a hallgató nem szerez megajánlott jegyet, illetve nem fogadja el azt, a vizsgaidőszak során írásbeli vizsgát tehet.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga (megajánlott jegy hiányában): 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a két összegző teljesítményértékelés alapján legalább "Elégséges" értékelés megszerzése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 |
Jeles | 85–91 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén a hallgató számára kedvezőbb eredményt vesszük figyelembe. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 30 |
vizsgafelkészülés | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Értékelési és pénzbeli értékelési módok. A környezeti hatásvizsgálat és korlátjai. Ökológiai lábnyom számítás |
2. | A pénzbeli értékelés előnyei és alkalmazási területei. WTP és WTA. Ökoszisztéma szolgálatatások. Az értékelés kritikája |
3. | Gyenge és erős fenntarthatóság és a környezetértékelés. Ex ante és ex post értékelés. A teljes gazdasági érték. Miért van szükség speciális módszerekre? |
4. | A társadalmi diszkontráta. Költség-haszon és költséghatékonyság elemzés. Projektértékelés. |
5. | Költség alapú módszerek 1.Költség alapú módszerek 2. Esettnulmányok |
6. | A kinyilvánított preferencia módszerek 1. Az utazási költség módszer |
7. | A kinyilvánított preferencia módszerek 2. A hedonikus ármódszer, a hedonikus bérmódszer |
8. | Költség-haszon elemzés és externáliak a közlekedési szektorban |
9. | A feltárt preferencia módszerek 1. Kérdőív készítés, feltételes értékelés lépései |
10. | Feltárt preferencia módszerek 2. Esettanulmányok |
11. | Környezetértékelés és kockázatkezelés kapcsolata. Kockázat fogalma, típusai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.