Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
Az Európai Unió környezeti és regionális politikájának, annak történetének, szerepének, elemeinek és eszközeinek bemutatása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a környezet- és regionális politika fogalmát, elméleti hátterét és komplex kapcsolatát a többi szakpolitikával;
- ismeri a környezet- és regionális politika átfogó történetét és jelenkori helyzetét az Európai Unióban;
- ismeri a környezet- és regionális politika alapelveit (koncentráció, partnerség, programozás, addicionalitás, szubszidiaritás), azok alakulásának jellemzőit;
- ismeri a regionális politika eszközrendszerét és intézményrendszerét az Európai Unióban;
- ismeri a lakosság attitűdjét és annak változásait a regionális politikával kapcsolatosan;
- ismeri a régiók típusait és azok jellemzőit;
- ismeri a NUTS rendszer főbb jellemzőit és változásait.
Képesség
- A hallgató képes átlátni az uniós társfinanszírozású projektek környezet- és regionális politikai összefüggéseit;
- képes hatékonyan részt venni az ilyen projektek menedzselésében, interdiszciplináris csapatban, más szakemberekkel együttműködve;
- képes egyes programok és projektek környezet- és regionális politika alapelveivel való összhangjának elemzésére;
- önálló új következtetések levonására, eredeti gondolatok és megoldási módokat alkalmazására képes, igényes elemzési módszerek alkalmazásával.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyomon követi a környezet- és regionális politika alakulását;
- a környezet- és regionális politikai ismeretei révén munkájában figyel a szélesebb körű társadalmi, ágazati, regionális, nemzeti és európai értékekre (ideértve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is);
- törekszik komplex rendszerek megértésére.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan végzi a projektek értékelését;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza;
- az uniós regionális és környezetpolitika ismerete által, az ezekkel kapcsolatos társadalmi és közéleti ügyekben kezdeményező, felelős magatartást tanúsít.
Oktatásmódszertan
Előadások keretében a célkitűzések megvalósítása. A hallgatók ezen kívül önállóan készítik el gyakorlati feladatát, melyekben egy általuk választott ország környezeti és regionális politikáját mutatják be, elemzik, értékelik.
Tanulástámogató anyagok
- Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2010. (IX. fejezet. Környezetpolitika).
- Az EU VII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2020). /”Jólét bolygónk felélése nél-kül”/. ec.europa.eu/environment/newprg/index.htm
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan. Területfejlesztés. Typotex Kiadó, Budapest. 2008 (3., 4. feje-zet)
- Rechnitzer János, Smahó Melinda: Területi politika. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2011 (III. rész)
- Hey, C. (2007) III. EU Environmental Policies: A short history of the policy strategies. EU Environmental Policy Handbook. [EU Commission - Working Document] online: http://aei.pitt.edu/98675/
- Ijjas, I. (2016) Good Practices for Integrated Water Resources Management in EU and Hungary, Hungarian Journal of Hydrology Vol. 96. No. 3. 2016
- Wallerstein, I. M. (2004). World-systems analysis: An introduction. Durham: Duke University Press.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák értékelésére szolgáló összegző tanulmányi teljesítményértékelések (két zárthelyi dolgozat); 2. az oktató által meghatározott keretrendszerben elkészítendő gyakorlati feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. 2. Részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített gyakorlati feladat, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 25
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 25
- részteljesítmény értékelés (gyakorlati feladat): 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 93-100 |
Jeles | 87–92 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 63–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt órákon való részvétel | 56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 30 |
részteljesítményértékelés elkészítése | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A regionális politika tartalma, alapvető céljai, kapcsolata a környezetpolitikával és az ágazati politikákkal. A regionális politika kialakulása az egyes európai országokban. Régiók, regionalizálás, regionalizmus, regionális identitás. |
2. | Az európai regionális politika szakaszai, céljai az egyes országokban. Az országok csoportosítása regionális politikájuk célrendszere szerint. Országok csoportosítása a regionalizáció szempontjából. |
3. | A régió fogalma és típusai. A közösségi regionális politika szükségessége, korai története és eszközei. |
4. | Az 1973-as és a mediterrán bővítések hatásai. A közösségi regionális politika 1988-as reformja, alapelvei. A NUTS rendszer. |
5. | A kohéziós politika cél- és eszközrendszerének változásai az 1990-es években. |
6. | A 2004-es bővítés előzményei és hatásai. Aktuális kérdések és jövőbeli lehetséges fejlődési irányok. A regionális politika értékelése. |
7. | A jelenkori környezeti problémák vizsgálatának szemléleti alapelemei: komplexitás és globalitás. A nemzetközi környezeti együttgondolkodás és - működés keretei: együttműködés az ENSZ-en belül. Az együttműködés fontosabb állomásai az 1970-es és 1980-as évtizedekben. |
8. | Az ENSZ Környezet és Fejlődés Világbizottság tevékenysége. A fenntartható fejlődés stratégiája. Az ENSZ II. Környezetvédelmi Világkonferenciája. Rio-i dokumentumok. |
9. | Az ENSZ III. Környezetvédelmi Világkonferenciája (2002. Johannesburg). Nemzetközi környezetvédelmi együttműködés a XXI. század elején. |
10. | Az Európai Unió környezetpolitikája fejlődésének kronológiája. A közösségi környezetpolitika reaktív szakasza (1957-1987) - a Közösség I-III. Környezetvédelmi Akcióprogramja (1973-1986). |
11. | Az Egységes Európai Okmány (1987) szerepe, a környezetpolitika proaktívvá válása. IV. Környezetvédelmi Akcióprogram (1987-1992). Az EU V. Környezetvédelmi Akcióprogramja (1993-2000) - a fenntarthatóság felé. Célok és eszközök. Csoportmunka. |
12. | VI. Környezetvédelmi Akcióprogram (2001-2010). Az „integratív környezetvédelem” megközelítés, az ún. Cardiff-i folyamat. |
13. | Az EU VII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2020). A környezeti szabályozás rendszere az EU-ban, összevetése a hazai gyakorlattal. |
14. | Az EU környezetvédelmi joganyag hazai harmonizációja. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Valkó László | címzetes egyetemi tanár - honorary professor | valko.laszlo@gtk.bme.hu |
Dr. Ijjas Flóra | egyetemi adjunktus - senior lecturer | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.