Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a statisztikai adatelemzés korszerű módszereivel, ezek alkalmazásával a pedagógiai elemzések során. Olyan eszközrendszer átadása, mely rövidtávon a szakdolgozatnak a képzés céljaival megegyező elemzési színvonalára, illetve a későbbiekben önálló kutatások elvégzésére ad lehetőséget a hallgatónak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Megismeri a mérés, értékelés fogalmait, a mérési módszereket, mérőeszközöket.
- Megismeri az oktatás mérési, értékelési rendszerét.
Képesség
- Képes a pedagógiai problémafelismerésre.
- Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai eljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
- Képes az összetett statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
- Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitűd
- Nyitott lesz az intézményi és országos mérési, értékelési feladatok vizsgálatára.
- Nyitottabb, kezdeményezőbb lesz új mérőeszközök készítésében.
- Fejleszti saját mérési, értékelési gyakorlatát.
Önállóság és felelősség
- Önállóan és/vagy intézményi közösségében aktív szerepet vállal intézménye mérési, értékelési rendszerének elemzésében, fejlesztésében.
- Tudatosabban végzi pedagógiai mérési, értékelési feladatait.
Oktatásmódszertan
Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
- 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
- 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stúdió Kft, Budapest, 2011
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 16
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 17
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 17
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga: 50
- évközi eredmények beszámítása: 50
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A 3 házi feladat beadása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88- 95 |
Jó | 76- 87 |
Közepes | 63- 75 |
Elégséges | 50- 62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 25 |
házi feladatra felkészülés | 60 |
tanórákra való felkészülés | 60 |
számítógépes gyakorlás | 100 |
vizsgafelkészülés | 50 |
egyéb felkészülés | 65 |
összesen | 360 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szemináriumok témái |
2. | Többváltozós adatelemzések jellemzői, céljai. A faktoranalízis és a klaszterelemzés. |
3. | A többdimenziós skálázás. Az SPSS egyéb szolgáltatásai (ROC-görbék elemzése, adott jellemzőjű adatbázisok készítése, neurális hálók, reliabilitáselemzés, túlélési görbék stb.) I. |
4. | Az SPSS egyéb szolgáltatásai (ROC-görbék elemzése, adott jellemzőjű adatbázisok készítése, neurális hálók, reliabilitáselemzés, túlélési görbék stb.) II. |
5. | A minősítés és az értékelés operációkutatási módszerei (döntéselméleti modellek egy- és többváltozós célfüggvények esetén). |
6. | A minősítés és az értékelés operációkutatási módszerei (játékelméleti modellek kooperatív és nemkooperatív esetekben). Speciális mérések: viselkedésgazdaságtani megfontolások). |
7. | A gyakorlatok témái |
8. | A faktoranalízis elvégzése SPSS-ben. A program futtatása különböző szoftverbeállítások esetén. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése. |
9. | A klaszterelemzés elvégzése SPSS-ben. A program futtatása különböző szoftverbeállítások esetén. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése. |
10. | A többdimenziós skálázás elvégzése SPSS-ben. A program futtatása különböző szoftverbeállítások esetén. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése. |
11. | További eljárások elvégzése SPSS-ben. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése. |
12. | További eljárások elvégzése SPSS-ben. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.