I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÉRÉSEK ÉS ÉRTÉKELÉSEK A PEDAGÓGIÁBAN
Azonosító
BMEGT51S574
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
15
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
12
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Benedek András
Beosztása
professor emeritus
Email címe
benedek.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar- HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a statisztikai adatelemzés korszerű módszereivel, ezek alkalmazásával a pedagógiai elemzések során. Olyan eszközrendszer átadása, mely rövidtávon a szakdolgozatnak a képzés céljaival megegyező elemzési színvonalára, illetve a későbbiekben önálló kutatások elvégzésére ad lehetőséget a hallgatónak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a mérés, értékelés fogalmait, a mérési módszereket, mérőeszközöket.
  2. Megismeri az oktatás mérési, értékelési rendszerét.
Képesség
  1. Képes a pedagógiai problémafelismerésre.
  2. Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai eljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
  3. Képes az összetett statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
  4. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitűd
  1. Nyitott lesz az intézményi és országos mérési, értékelési feladatok vizsgálatára.
  2. Nyitottabb, kezdeményezőbb lesz új mérőeszközök készítésében.
  3. Fejleszti saját mérési, értékelési gyakorlatát.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében aktív szerepet vállal intézménye mérési, értékelési rendszerének elemzésében, fejlesztésében.
  2. Tudatosabban végzi pedagógiai mérési, értékelési feladatait.

Oktatásmódszertan

Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
  • 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
  • 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stúdió Kft, Budapest, 2011

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat, illetve az elméleti tananyag elsajátításának ellenőrzésére irányuló szóbeli vizsga eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. van

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 16
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 17
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 17
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga: 50
  • évközi eredmények beszámítása: 50
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A 3 házi feladat beadása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88- 95
76- 87
Közepes 63- 75
Elégséges 50- 62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 25
házi feladatra felkészülés 60
tanórákra való felkészülés 60
számítógépes gyakorlás 100
vizsgafelkészülés 50
egyéb felkészülés 65
összesen 360

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.

Előadások témái
1. A szemináriumok témái
2. Többváltozós adatelemzések jellemzői, céljai. A faktoranalízis és a klaszterelemzés.
3. A többdimenziós skálázás. Az SPSS egyéb szolgáltatásai (ROC-görbék elemzése, adott jellemzőjű adatbázisok készítése, neurális hálók, reliabilitáselemzés, túlélési görbék stb.) I.
4. Az SPSS egyéb szolgáltatásai (ROC-görbék elemzése, adott jellemzőjű adatbázisok készítése, neurális hálók, reliabilitáselemzés, túlélési görbék stb.) II.
5. A minősítés és az értékelés operációkutatási módszerei (döntéselméleti modellek egy- és többváltozós célfüggvények esetén).
6. A minősítés és az értékelés operációkutatási módszerei (játékelméleti modellek kooperatív és nemkooperatív esetekben). Speciális mérések: viselkedésgazdaságtani megfontolások).
7. A gyakorlatok témái
8. A faktoranalízis elvégzése SPSS-ben. A program futtatása különböző szoftverbeállítások esetén. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése.
9. A klaszterelemzés elvégzése SPSS-ben. A program futtatása különböző szoftverbeállítások esetén. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése.
10. A többdimenziós skálázás elvégzése SPSS-ben. A program futtatása különböző szoftverbeállítások esetén. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése.
11. További eljárások elvégzése SPSS-ben. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése.
12. További eljárások elvégzése SPSS-ben. Az eredmények matematikai és pedagógiai értelmezése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.