Szak: Nukleáristechnológia-menedzsment szakember szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségmenedzsment alapjaival. Áttekintést kapnak a minőségügyi rendszerek fejlődési szakaszairól a vezetői döntésekhez szükséges mélységben, megismerik a TQM és a vállalati minőségügyi rendszerek alapjait
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
- Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozata-lában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Topár J.: Minőségmenedzsment (aktuális évi letölthető oktatási segédlet, BME GTK)
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.)(2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapes
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvki-adó, Budapest
- J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy szóbeli vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) Szóbeli vizsga. A vizsga elemei: Szakmai eszmecsere a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének nincs külön feltétele, és a TVSz előírásainak megfelelően érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés a kontakt tanórára | 8 |
vizsgafelkészülés | 44 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai |
2. | A minőség fogalma, értelmezésének fejlődése. A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői. Minőségfilozófiák, minőségiskolák (USA, Japán, Nyugat-Európa). |
3. | A menedzsment rendszerek és a minőségrendszerek kapcsolata. |
4. | A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai. |
5. | A Total Quality Management alapelveinek összefoglalása. A vevőközpontúság alapjai és módszerei. A vevő azonosítása. A vevők elvárásainak meghatározása. A vevők megértését szolgáló módszerek. |
6. | A vevőközpontúság módszerei. QFD |
7. | A folyamatos javítás elve és módszerei. A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása. A folyamatos javítás módszereinek áttekintése (hat lépés, PDCA....). |
8. | A dolgozók felhatalmazásának és bevonásának elve és módszerei. A vezető szerepe a TQM rendszerekben. |
9. | Hat Szigma (Six Sigma) és a Lean menedzsment alapjai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.