Programme: Nuclear Technology Management Expert Postgraduate Programme
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The aim of the course is to get students acquainted with the basics of quality management. They get an overview of the evolution stages of quality management systems in the depth needed for management decisions, they learn the basics of TQM and organizational quality management systems.
Academic results
Knowledge
- Will be aware of the competitive nature of quality management.
- Will understand the place and role of quality management in the successful operation of organizations as a whole.
- Will be familiar with some of the best models, methods and tools of quality management.
Skills
- Will be able to follow and understand the quality management literature.
- Will be able to communicate on the topic of quality management in a professionally adequate way.
- Will be able to professionally participate in solving quality management problems, preparing and / or making such decisions.
Attitude
- Will be receptive related to quality management to follow organizational development.
- Will be open to accepting new results from quality management.
- Will seek collaboration in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
- Perform independent tasks in the analysis of quality management problems.
- Perform independent tasks in the preparation and / or making of quality management decisions.
- Take responsibility for quality management decisions.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Topár J.: Minőségmenedzsment (aktuális évi letölthető oktatási segédlet, BME GTK)
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.)(2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapes
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvki-adó, Budapest
- J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy szóbeli vizsgával zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) Szóbeli vizsga. A vizsga elemei: Szakmai eszmecsere a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- szóbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs külön feltétele, és a TVSz előírásainak megfelelően érvényes.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés a kontakt tanórára | 8 |
vizsgafelkészülés | 44 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai |
2. | A minőség fogalma, értelmezésének fejlődése. A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői. Minőségfilozófiák, minőségiskolák (USA, Japán, Nyugat-Európa). |
3. | A menedzsment rendszerek és a minőségrendszerek kapcsolata. |
4. | A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai. |
5. | A Total Quality Management alapelveinek összefoglalása. A vevőközpontúság alapjai és módszerei. A vevő azonosí-tása. A vevők elvárásainak meghatározása. A vevők megértését szolgáló módszerek. |
6. | A vevőközpontúság módszerei. QFD |
7. | A folyamatos javítás elve és módszerei. A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása. A folyamatos javítás módszerei-nek áttekintése (hat lépés, PDCA....). |
8. | A dolgozók felhatalmazásának és bevonásának elve és módszerei. A vezető szerepe a TQM rendszerekben. |
9. | Hat Szigma (Six Sigma) és a Lean menedzsment alapjai |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |