Szak: Master of Business Administration MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségmenedzsment alapjaival. Áttekintést kapnak a minő-ségügyi rendszerek fejlődési szakaszairól és a vezetői döntésekhez szükséges mélységben, megismerik a TQM és a vállalati minőségügyi rendszerek (ISO 9000) alapjait. Megismerkednek továbbá a minőségmenedzsment rendszerek különböző formáival, alapvető módszereivel és technikáival.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek általános és specifikus jellemzőit, legfontosabb irányait és pontosan kidolgozott határait mind a termelő és nemtermelő szektorokhoz kötődően, illetve a szakterületnek a menedzsment rendszerekhez való kapcsolódását
- Részletekbe menően ismeri a folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, a minőségtervezés, a beszállítói minőségbiztosítás és szervezeti önértékelés területek összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri a minőségmenedzsment módszereinek proaktív alkalmazási lehetőségeit a minőség ás folyamatfejlesztés érdekében.
Képesség
- Képes a minőségmenedzsment ismeretrendszerét alkotó elképzelések különböző területeinek részletes analízisére, az átfogó és speciális összefüggések szintetikus megfogalmazására és az ezekkel adekvát értékelő tevékenységre.
- Képes speciális minőségmenedzsment problémák azonosítására, és azok megoldásához szükséges részletes elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására.
- Képes a minőségmenedzsment problémák sokoldalú, interdiszciplináris megközelítésére.
- Képes bekapcsolódni minőségmenedzsment területre specifikált kutatási, fejlesztési projektekbe.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban képes a minőségmenedzsment módszerek és technikák széles körének gyakorlati alkalmazására.
- Képes adott munkahely különböző szakmai elvárásainak megfelelően felhasználni minőségmenedzsment tudását.
- Képes minőségfejlesztési feladatokkal foglalkozó teamek munkájának megtervezésére és vezetésére.
Attitűd
- Ismeri és vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják. Ez alapozza meg fejlődő hivatástudatát.
- Képes szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreinek megértésére és hiteles közvetítésére.
- Szakmai érdeklődése elmélyül, megszilárdul.
- Innovatív hozzáállást tanúsít a szakterület elvi és módszertani kérdéseinek fejlesztéséhez.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális minőségmenedzsment kérdések kidolgozásában, kapcsolódó nézetek képviseletében, indoklásában.
- Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét az együttműködés kialakítására a saját és a kapcsolódó szakterületek szakembereivel.
- Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.
- Végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.
- Felelősen képviseli a minőségmenedzsment elveit a problémák elemzése és a fejlesztések során
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Topár J.: Minőségmenedzsment (aktuális évi letölthető oktatási segédlet, BME GTK)
- Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapes
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) Írásbeli vizsga. A vizsga elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós kérdések, igaz-hamis tesztek stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének nincs külön feltétele, és a TVSz előírásainak megfelelően érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88–94 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a kontakt tanórára | 20 |
felkészülés a számonkérésre | 102 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai. |
2. | A minőség fogalma, értelmezésének fejlődése. |
3. | A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői. |
4. | Minőségfilozófiák, minőségiskolák (USA, Japán, Nyugat-Európa). |
5. | A menedzsment rendszerek és a minőségrendszerek kapcsolata. |
6. | A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai. |
7. | A minőségügyi rendszerek áttekintése ( ISO 9000, QS 9000, HACCP, ISO 14000 ). |
8. | A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai (ISO 9001:2015 szabványrendszer). |
9. | A minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2015 előírásai alapján. |
10. | A Total Quality Management alapelveinek összefoglalása. |
11. | A TQM vezetési filozófia alkalmazási lehetőségei, azonosságok és eltérések a termelő és nem termelő szervezetekben és folyamatokban. |
12. | A vevőközpontúság alapjai és módszerei. |
13. | A folyamatos javítás elve és módszerei. |
14. | A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása. |
15. | A folyamatos javítás módszereinek áttekintése (hat lépés, PDCA....). |
16. | A teljesítmények mérése. |
17. | A vezető szerepe a TQM rendszerekben. |
18. | A team munka alapjai. |
19. | Az oktatás és képzés szerepe és módszerei a TQM rendszerek kialakításában és működtetésében. |
20. | A vállalati minőségügyi rendszerek, az ISO és TQM rendszerek összehasonlítása. |
21. | Minőségköltségek. |
22. | A minőségügyi rendszerek értékelésének módszerei. |
23. | Hat Szigma (Six Sigma) és a Lean menedzsment alapjai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.