Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20ML11
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Surman Vivien
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
surman.vivien@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Master of Business Administration MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségmenedzsment alapjaival. Áttekintést kapnak a minő-ségügyi rendszerek fejlődési szakaszairól és a vezetői döntésekhez szükséges mélységben, megismerik a TQM és a vállalati minőségügyi rendszerek (ISO 9000) alapjait. Megismerkednek továbbá a minőségmenedzsment rendszerek különböző formáival, alapvető módszereivel és technikáival.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek általános és specifikus jellemzőit, legfontosabb irányait és pontosan kidolgozott határait mind a termelő és nemtermelő szektorokhoz kötődően, illetve a szakterületnek a menedzsment rendszerekhez való kapcsolódását
  2. Részletekbe menően ismeri a folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, a minőségtervezés, a beszállítói minőségbiztosítás és szervezeti önértékelés területek összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
  3. Ismeri a minőségmenedzsment módszereinek proaktív alkalmazási lehetőségeit a minőség ás folyamatfejlesztés érdekében.
Képesség
  1. Képes a minőségmenedzsment ismeretrendszerét alkotó elképzelések különböző területeinek részletes analízisére, az átfogó és speciális összefüggések szintetikus megfogalmazására és az ezekkel adekvát értékelő tevékenységre.
  2. Képes speciális minőségmenedzsment problémák azonosítására, és azok megoldásához szükséges részletes elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására.
  3. Képes a minőségmenedzsment problémák sokoldalú, interdiszciplináris megközelítésére.
  4. Képes bekapcsolódni minőségmenedzsment területre specifikált kutatási, fejlesztési projektekbe.
  5. Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban képes a minőségmenedzsment módszerek és technikák széles körének gyakorlati alkalmazására.
  6. Képes adott munkahely különböző szakmai elvárásainak megfelelően felhasználni minőségmenedzsment tudását.
  7. Képes minőségfejlesztési feladatokkal foglalkozó teamek munkájának megtervezésére és vezetésére.
Attitűd
  1. Ismeri és vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják. Ez alapozza meg fejlődő hivatástudatát.
  2. Képes szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreinek megértésére és hiteles közvetítésére.
  3. Szakmai érdeklődése elmélyül, megszilárdul.
  4. Innovatív hozzáállást tanúsít a szakterület elvi és módszertani kérdéseinek fejlesztéséhez.
Önállóság és felelősség
  1. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális minőségmenedzsment kérdések kidolgozásában, kapcsolódó nézetek képviseletében, indoklásában.
  2. Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét az együttműködés kialakítására a saját és a kapcsolódó szakterületek szakembereivel.
  3. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.
  4. Végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.
  5. Felelősen képviseli a minőségmenedzsment elveit a problémák elemzése és a fejlesztések során

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Topár J.: Minőségmenedzsment (aktuális évi letölthető oktatási segédlet, BME GTK)
  • Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapes
  • A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
  • J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) Írásbeli vizsga. A vizsga elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós kérdések, igaz-hamis tesztek stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs külön feltétele, és a TVSz előírásainak megfelelően érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88–94
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a kontakt tanórára 20
felkészülés a számonkérésre 102
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai.
2. A minőség fogalma, értelmezésének fejlődése.
3. A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői.
4. Minőségfilozófiák, minőségiskolák (USA, Japán, Nyugat-Európa).
5. A menedzsment rendszerek és a minőségrendszerek kapcsolata.
6. A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai.
7. A minőségügyi rendszerek áttekintése ( ISO 9000, QS 9000, HACCP, ISO 14000 ).
8. A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai (ISO 9001:2015 szabványrendszer).
9. A minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2015 előírásai alapján.
10. A Total Quality Management alapelveinek összefoglalása.
11. A TQM vezetési filozófia alkalmazási lehetőségei, azonosságok és eltérések a termelő és nem termelő szervezetekben és folyamatokban.
12. A vevőközpontúság alapjai és módszerei.
13. A folyamatos javítás elve és módszerei.
14. A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása.
15. A folyamatos javítás módszereinek áttekintése (hat lépés, PDCA....).
16. A teljesítmények mérése.
17. A vezető szerepe a TQM rendszerekben.
18. A team munka alapjai.
19. Az oktatás és képzés szerepe és módszerei a TQM rendszerek kialakításában és működtetésében.
20. A vállalati minőségügyi rendszerek, az ISO és TQM rendszerek összehasonlítása.
21. Minőségköltségek.
22. A minőségügyi rendszerek értékelésének módszerei.
23. Hat Szigma (Six Sigma) és a Lean menedzsment alapjai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Topár József c. egyetemi docens topar.jozsef@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.