I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
QUALITY MANAGEMENT METHODS
ID (subject code)
BMEGT20ML75
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Surman Vivien
Position
assistant professor
Contact details
surman.vivien@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Master of Business Administration

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
Minőségmenedzsment - BMEGT20ML11
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580439/11/2024 registration number. Valid from: 29.05.2024.

Objectives

The aim of the course is to introduce the students to the tools and methods that can be used to create stable production (service) processes and efficient plant maintenance, based on the foundations acquired within the framework of the subject Quality Management. The aim is to understand the quality management and reliability theory methods and tools in the field of process control and maintenance, and to get to know their correct application. During the discussion of each topic, we present the use of the tools through practical examples and lesson assignments.

Academic results

Knowledge
  1. Know the commonly used concept of quality reliability, maintenance organization.
  2. Have an overview of the quality tools that can be used during process control and development.
  3. Have a confident methodological knowledge of the application of the tools, understands and understands the application and combination possibilities of the learned methodologies.
Skills
  1. Are able to use learned theories and methods to solve tasks related to business process management, prepare analyses, reports, surveys, perform individual and group work, identify business problems and prepare decisions to solve them, obtain and analyse the necessary information.
  2. Develop an individual position based on its own analysis and is able to represent it in debate.
Attitude
  1. Consciously represent the methods by which they work in their own profession and accepts the different methodological peculiarities of other disciplines.
  2. Have independent problem recognition and solution skills, constructive, cooperative, proactive, critical analysis and suggestion skills in case of group tasks.
Independence and responsibility
  1. Are suitable for independent work (selection of methodology, technique; organization, planning, management of work; data collection, systematization, analysis, evaluation; general and professional development).
  2. Take a systematic approach to their thinking.
  3. Are responsible for their analyzes, conclusions and decisions.

Teaching methodology

Lectures, optional individual and group assignments.

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentáció.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgával és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Performance assessment methods

A. A szorgalmi időszakban az előadásokon való aktív részvételt az oktatók pluszpontokkal értékelhetik, mely a félév végén hozzáadódik a vizsgán elért eredményhez. A pluszpontokból egy hallgatónál a vizsgán elérhető maximális pontszám legfeljebb 20%-a vehető figyelembe a vizsgajegy megszerzésénél. B. A vizsgaidőszakban írásbeli vizsgán lehet megszerezni a tantárgy kredipontját. A vizsgán esszé jellegű kérdések, rövid kifejtős kérdések, tesztkérdések és számítási feladatok lehetnek. A vizsgadolgozat megírása során – tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó számológépen kívül – segédeszközök nem használhatók. A feladatok megoldásához képletgyűjteményt és táblázatokat biztosítunk.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • aktív részvétel: 100
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

  • írásbeli vizsga: 100
  • aktív részvétel: 20
  • összesen: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének nincs követelménye.

Issuing grades

%
Excellent 92-100
Very good 86–91
Good 74–85
Satisfactory 62–73
Pass 50–61
Fail 0-49

Retake and late completion

1) Az elégtelen vizsgát a TVSZ szerinti pótvizsga lehetőségek alkalmával lehet pótolni. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 24
félévközi készülés az órákra 24
felkészülés a teljesítményértékelésre 52
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Bevezetés, minőségmenedzsment módszerek csoportosíthatósága
2. Ötletgyűjtő módszerek
3. Hibaelemző és egyéb módszerek
4. QFD és szolgáltatásminőség-értékelés
5. Folyamatmenedzsment módszerek
6. Audit (ISO 19011)

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements